Data: 24.01.2022r. (poniedziałek)
Temat dnia: Choinka dla ptaków
„Tydzień ma” - odśpiewanie codziennej piosenki
Zabawa: „Wróbelki – do karmnika”
Wyznaczamy dzieciom jedno miejsce w pokoju, które jest karmnikiem. Dzieci stają się małymi wróbelkami. Biegają (fruwają) po pokoju. Na hasło: Wróbelki – do
karmnika! biegną do wyznaczonego miejsca i tam,w przysiadzie, stukają palcami w podłogę – wróbelki jedzą nasiona w karmniku.
Słuchanie opowiadania Marii Kownackiej „Śpiewająca choinka.”
Kiedy już choinka dla dzieci stała wystrojona jak krakowianka na wesele – pani powiedziała:
– No dobrze, a ptaki?
– Co – ptaki? – zapytały dzieci.
– No, gdzie choinka dla ptaków?
Dzieci się zakłopotały, bo nikt nie wiedział, gdzie jest choinka dla ptaków. Wtedy pani powiedziała:
– Może tę małą choinkę, co ją z gałązek jodłowych powiązał tata Jasia, podarujemy ptaszkom.
– Tak! Tak! – krzyknęli wszyscy.
A Jasio skoczył – cap, choinkę i chce pędzić na dwór…
– Czekaj, Jasiu, czekaj, przecież choinka musi być przystrojona i z podarkami…
– Zawiesimy bombki, zdejmie się je z naszej choinki.
– Eee, na bombkach ptaszki się nie znają! Jeszcze się przelękną!
– Ognie sztuczne też do niczego – mruknął Jarek.
– To co robić? – zakłopotały się dzieci.
– Pomyślmy dobrze, co ptaszki lubią. Każdemu trzeba dawać to, co lubi.
Zaraz wszyscy zaczęli wyliczać, co ptaszki lubią.
– Siemię lniane! Mak! Słonecznik!
– Pszenicę – proszę pani – pszenicę!
– Jarzębinę, bez czarny! Różne nasionka!
– Łój, smalec, słoninę!
– No dobrze już, dobrze. To teraz, Jasiu, podaj choinkę. Ubierzemy ją tym, co ptaszki najbardziej lubią.
I zabrali się do roboty.
Gałązki choinki maczali w roztopionym łoju z makiem i konopiami, a kiedy łój zastygł - wyglądało to jak szron. Zamiast łańcucha wisiały na choince plasterki słoniny – to był podarunek dla sikor, kowalików i dzięciołów. Na czubku drzewka tkwił, zamiast gwiazdy, nabity ziarnami – słonecznik. Zamiast bombek, chwiały się na gałązkach makówki, w których mak szeleścił… A pęczki czarnego bzu i jarzębiny stroiły choinkę w korale. Kiedy wreszcie ta choinka stanęła na ławce pod topolą, kiedy posypano pszenicy – to zleciały się ptaki. Ćwierkały, śpiewały. Aż wokoło szumią drzewa:– Dziw nad dziwy! Cud prawdziwy! Choinka śpiewa…
Rozmowa na temat opowiadania.
− Dla jakich zwierząt dzieci przygotowały choinkę?
− Czym ją udekorowały? Dlaczego?
− Czy ptakom spodobała się choinka? Dlaczego?
− Czy chcielibyście zrobić taką choinkę w ogrodzie przedszkolnym?
Zabawa ruchowa „Zmarznięty ptaszek – wesoły ptaszek.”
Na hasło: Zmarznięty ptaszek, dzieci kulą się i przykucają. Gdy usłyszą: Wesoły ptaszek – prostują się i poruszają wyciągniętymi w bok rękami, naśladując machanie skrzydłami.
Zabawa z wykorzystaniem rymowanki.
Dzieci dobierają się w pary z domownikiem, stają przodem, naprzeciwko siebie.
Powtarzają za rodzicem rymowankę, z podziałem na sylaby, uderzają raz w swoje dłonie, raz w dłonie partnera.
Nasz wró-bel-ku
u-ko-cha-ny,
nie bój się!
Po-mo-że-my to-bie
zi-mą,
na-kar-mi-my cię!
Pamiętajcie o stosowaniu zwrotów grzecznościowych oraz higienie rąk.
W dowolnym momencie dnia wybierzcie z rodzicami buźkę określającą Wasz nastrój.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz