środa, 28 października 2020

Temat dnia: Muzyka naszego regionu.

 Data: 29.10.2020 r. (czwartek)

Temat dnia: Muzyka naszego regionu

Poranne ćwiczenia ruchowe:

– „Każdy ma swój dom” – zabawa orientacyjno-porządkowa.

Dziecko biega po pokoju wokół rozrzuconych na podłodze poduszek, omijając je, na hasło: Polska! – zatrzymuje się i przyjmuje postawę na baczność. Na hasło: Nazwa miejscowości, w której przedszkolak  mieszka  podnosi najbliższą poduszkę do góry i robi 3 skłony.

   Taniec Gummi Miś:                             

„Regiony Polski” – zabawa dydaktyczna na podstawie wiersza Anny Świrszczyńskiej „Krakowianka” i fragmentów tekstów pieśni ludowych. Rodzic czyta wiersz oraz fragmenty tekstów pieśni ludowych. 

Krakowianka
Anna Świrszczyńska

Jestem sobie Krakowianka,
mam warkoczyk po kolanka.
Mam na głowie śliczny wianek –
taki zwyczaj Krakowianek.
Patrzcie tylko, mili moi,
Krakowiaczek przy mnie stoi.
Prawą nóżką przytupuje,
zaraz ze mną zatańcuje.



                                    

Łoicoka jezdym (fragment)
Podał: Stanisław Cieslak z Łowicza 1954

Łoiconka jezdym z rodu Ksińzackiego,
lubie tańczyć, śpiewać jaz do dnia białego. (…)
Mom porządek w domu, mom porządek w sini,
kazdo łoiconka dobro gospodyni. (…
  


Jezdym Ksińzok (fragment)
Podał: Józef Kołaczek z Łowicza 1994

Jezdym Ksińzok, chłop prawdziwy,
barcysty i 
urodziwy,
||: jak topola wyrośnięty,
jak dąb twardy nieugięty :|| (…)
Jezdym Ksińzok, tym sie chlubie,
i swój chłopski 
ubiór lubie,
||: sanujom go tyz na świecie,
hyn daleko, wszyscy wiecie||: (…)

– znak, który należy czytać jako ł,
np. łurodziwy, łubiór
  


Rodzic zadaje pytania: 
- O kim były teksty? 
- Kim jest Krakowianka, Łoiconka (Łowiczanka), Ksińzok (Łowiczanin)? 
- Skąd pochodzą, gdzie mieszkają? 
Rodzic wyjaśnia: Dawniej ludzie na wsi tak mówili i, to w różnych miejscach Polski. Polska to kraj, który składa się z kilku regionów i, tak jak w puzzlach, każda część ma swoją nazwę, np. Mazowsze, Śląsk, Pomorze, Kaszuby, Podlasie, Małopolska, Wielkopolska, Kujawy, Warmia, Mazury, Podhale. Każda z nich ma swój język, gwarę, stroje, charakterystyczne potrawy, zwyczaje. Dzieci dzielą nazwy regionów na sylaby, analizują słuchowo wyrazy: Małopolska, Wielkopolska, zauważając wspólną ich cząstkę (Polska). Rodzic pokazuje na mapie wybrane regiony, a dzieci nazywają region, w którym mieszkają, oraz ich mieszkańców.


„Tańce ludowe naszego regionu” – zabawy muzyczno-ruchowe przy melodiach ludowych. Rodzic prezentuje wybrane  melodie / piosenki ludowe, np. walczyka, poleczkę, krakowiaka. Dzieci omawiają elementy muzyczne, takie jak: kolorystykę, nastrój, tempo, dynamikę, następnie porównują melodie. Rodzic albo dzieci, jeśli potrafią, nazywają tańce: krakowiak, poleczka, walczyk. Rodzic ponownie prezentuje każdy utwór w innej kolejności niż poprzednio. Zadaniem dzieci jest podać, jaki to taniec.
Następnie rodzic pokazuje kroki podstawowe walczyka (odstawianie nóg na boki, najpierw jedną, drugą dostawić i zmiana), poleczki (podskoki, pięty uderzają o pośladki, ręce na biodrach), krakowiaka (krok dostawny, jedna ręka na biodrze, druga w górze, uniesiona dłoń wskazuje kierunek tańca). Dzieci próbują tańczyć.  

krakowiak


poleczka


walczyk


Zadanie dla 4 i 5 -latków:

 Praca z KP1.44

Znajdź 6 różnic między obrazkami i pokaż je paluszkiem na ekranie.

Zadanie dla chętnych:
Proszę wydrukować kartę(jeżeli jest możliwość),wyciąć elementy stroju krakowskiego wraz z postacią i ubrać, następnie wszystko przykleić na kartkę.





Pamiętaj o higienie rąk i stosowaniu zwrotów grzecznościowych w ciągu dnia.

Miłego dnia życzą Pani Karolina i Pani Ewa!!!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz