piątek, 30 października 2020

Temat dnia: Stroje naszego regionu.

 Data: 30.10.20 r. (piątek)

Temat dnia: Stroje z naszego regionu.

Poranna gimnastyka:




„Regionalne puzzle” – zabawa spostrzegawcza z elementem rywalizacji. 

Rodzic przygotowuje zdjęcia strojów krakowskich pocięte jak puzzle. Dziecko próbuje złożyć obrazek w całość.
                                            
„Strój ludowy mojego regionu” – praca plastyczno-techniczna 

Dziecko kładzie się na arkuszu szarego papieru położonego na podłodze, Rodzic obrysowuje flamastrem kontury dziecka. Praca polega na ozdabianiu tych konturów różnymi materiałami dostępnymi w domu (np. kredki, flamastry, wycinanki, wstążki itp.) i odtworzeniu wyglądu stroju ludowego damskiego i męskiego danego regionu (jeden do wyboru).



„Który dom ochroni przed deszczem i wiatrem?” – zabawy badawcze. 
Rodzic prezentuje materiały: karty do gry, kawałki styropianu, tektury, płótna, wyschniętego gipsu, patyczki do szaszłyków, cegłę oraz pojemnik z wodą, suszarkę do włosów (lub wiatrak), lupę. Dzieci nazywają materiały, określają ich cechy, porównują ciężar, określają ich strukturę. 
Rodzic stawia pytania: 
- Jaki  musi być dom, aby dawał ludziom schronienie? 
- Który z tych przedmiotów będzie najlepszy do budowy domu? 
- Dlaczego? Jak można to sprawdzić? 
Przedszkolaki podają odpowiedzi, próbują zbudować budowlę z podanych wyżej przedmiotów. Rodzic uruchamia suszarkę do włosów (lub wiatrak) jako imitację wiatru, a dzieci obserwują, jak zachowują się ich budowle. Następnie wkładają przygotowane przedmioty do pojemnika z wodą i obserwują ich zachowanie się.
Na podstawie obserwacji wspólnie wyciągają wnioski z badań. 

 Możesz przypomnieć sobie bajkę pt. "Trzy małe świnki"


"Koziorajka" - nauka śląskiego tańca według Urszuli Smoczyńskiej-Nachtman.

Koziorajka
sł. i muz. tradycyjne
Piekło dziewczę, piekło placki,
posypało piernikiem.
Podawało Jasiulkowi
do stajenki okienkiem.
La, la, la…

Rodzic zadaje pytania: 
- Co robiło dziewczę? 
- Czym posypało placki? 
- Komu i jak je podawało? 
Dzieci powtarzają słowa z klaskaniem, tupaniem, podskokami itd., następnie rodzic objaśnia przebieg zabawy – tańca. Dzieci dobierają się trójkami (2 dziewczynki, 1 chłopiec) i podają sobie ręce w małych kółeczkach (można zaangażować rodziców :)  


Dla chętnych dzieci:
„Moja ojczyzna” – rysowanie kredkami na podstawie wiersza Danuty Wawiłow. Rodzic czyta tekst i pyta dziecko o wrażenia na temat wiersza. Proponuje, aby  narysowało na kartce swoją ojczyznę tak, jak ją sobie wyobraża.

W parku
Danuta Wawiłow

Leżę sobie w parku
na trawie.
Leżę sobie w mieście
Warszawie.
Ważka mi usiadła
na dłoni.
Dzwonią gdzieś nad Wisłą
tramwaje.
Leci w górze biały
szybowiec,
widzi różne miasta
i kraje.
W trawie są biedronki
i mlecze.
Leżę sobie w Polsce,
na świecie.
Leżę pod drzewami
wielkimi,
leżę pod chmurami
wielkimi,
mały
jak maleńkie ziarenko,
na planecie mojej,
na Ziemi.
Na planecie mojej,
na Ziemi,
płynę pośród gwiezdnej
przestrzeni.

Dla chętnych dzieci wiersz do nauczenia się na pamięć:

Krakowianka
Anna Świrszczyńska

Jestem sobie Krakowianka,
mam warkoczyk po kolanka.
Mam na głowie śliczny wianek –
taki zwyczaj Krakowianek.
Patrzcie tylko, mili moi,
Krakowiaczek przy mnie stoi.
Prawą nóżką przytupuje,
zaraz ze mną zatańcuje.

Na koniec proszę wybrać buźkę określającą Wasz nastrój:

I to koniec na dziś... Kochane Żabki, życzymy Wam wesołego weekendu i miłej zabawy! Dbajcie o siebie i myjcie ręce! 💚 
Pani Karolina i Pani Ewa💙

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz