niedziela, 28 marca 2021

  Data: 29.03.2021 r. (poniedziałek)

Temat kompleksowy: Wielkanoc.

Temat dnia: Pisanki kraszanki.

1. Ćwiczenia poranne nr 15. 

– „Marsz po obwodzie koła” – dzieci maszerują jedno za drugim.

– „Posąg” – bieg, podskoki, marsz w rytmie wystukiwanym przez R. na instrumencie. W przerwie dzieci zatrzymują się w takiej pozycji, w jakiej zastała ich przerwa.
– „Zające” – dzieci stoją w rozkroku (nogi wyprostowane), przesuwają złożoną gazetę między stopami w tył i w przód. Po kilku ruchach przeskakują bokiem przez gazetę w lewo, w prawo.
– „Skoki kangura” – dzieci przyjmują poprawną postawę wyjściową (sylwetka wyprostowana, łopatki ściągnięte), trzymają między kolanami gazetę złożoną na pół. Przesuwają się podskokami po obwodzie koła.
– „Taniec z parasolem” – dzieci unoszą gazety nad głowę – naśladują taniec z parasolem.
– „Wachlarze” – dzieci oburącz trzymają gazetę przed sobą i „wachlują nią”.
– „Rzut do celu” – dzieci zwijają gazetę w rolkę, próbują trafić nią do kosza.
– „Marsz po obwodzie koła” – dzieci maszerują jedno za drugim, wkładają po kolei gazety do kosza.

2. Przenieś jajeczko – ćwiczenia podniebienia miękkiego.

Za pomocą słomki, wciągając powietrze, dzieci przenoszą styropianowe małe jajeczka ( jeśli nie ma w domu takich, można zrobić małe jajeczka z kartki ) z tacy/talerzyka do wielkanocnego koszyczka.

3. "Dlaczego przed Wielkanocą malujemy jajka?" - zabawa słownikowa.

Dzieci opowiadają o zwyczajach malowania pisanek, jakie są u nich w domach. Następnie R. opowiada o tradycji związanej z malowaniem pisanek.

Jajko to symbol nowego życia, odrodzenia i przeciwdziałania złu. Co ciekawe, kiedyś na polskich wsiach, gdy po raz pierwszy wyprowadzono bydło w pole, na progu stajni kładziono jajko, które potem oddawano komuś biednemu z prośbą o modlitwę - żeby bydło dobrze się chowało i dawało dużo mleka. Poza tym, kiedy wybudowano dom, w każdy jego róg wkładano jajko – oczywiście na szczęście. 

Tradycja malowania jaj jest bardzo stara. W starożytnym Egipcie podobno zdobiono jajka wizerunkiem skarabeuszy, w Chinach natomiast pokrywano je rysunkami ptaków i kwiatów..

 W zależności od techniki zdobienia, świąteczne jajka mają w Polsce różne nazwy:

  • Drapanki powstają przez drapanie ostrym narzędziem zewnętrznej barwionej powłoki jajka, technika spotykana głównie w Polsce i Austrii.

  • Kraszanki (zwane też malowankami lub byczkami) powstają przez gotowanie jajka w wywarze barwnym, dawniej uzyskiwanym wyłącznie ze składników naturalnych. Używano roślin, które pozwalały na uzyskanie różnych kolorów:
    brązowy (rudy): łupiny cebuli
    czarny: kora dębuolchy lub łupiny orzecha włoskiego
    żółtozłocisty: kora młodej jabłoni lub kwiat nagietka
    niebieski: płatki kwiatu bławatka[7]
    fioletowy: płatki kwiatu ciemnej malwy
    zielony: pędy młodego żyta lub listki barwinka
    różowy: sok z buraka


  • Pisanki mają różnobarwne desenie. Powstają przez rysowanie (dawniej: pisanie) na skorupce gorącym roztopionym woskiem, a następnie zanurzenie jajka w barwniku. Jako narzędzi do pisania używano szpilek, igieł, kozików, szydeł, słomek i drewienek. Pisanki wykonywane w regionie Białegostoku wykonywane były albo bez narzędzi, poprzez nakrapianie wosku na jaja albo poprzez nanoszenie prostych elementów graficznych rozgrzanym końcem świecy. Zdarzały się też przypadki używania narzędzi takich jak słomki, patyki, czy dętki z opon rowerowych.

  • Oklejanki (naklejanki) są przyozdobione sitowiem, płatkami bzu, skrawkami kolorowego, błyszczącego papieru, tkaniny, również nicią lub włóczką wełnianą itp.

OKLEJANKI

  • Nalepianki – popularne zwłaszcza w dawnym województwie krakowskim i w okolicach Łowicza. Powstaje przez ozdabianie skorupki jajka różnobarwnymi wycinankami z papieru.

NALEPIANKI


  • Ażurki - pisanki ażurowe – są wykonywane z wydmuszek jaj kurzych, kaczych, gęsich i strusich. Technika polega na nawiercaniu w skorupce otworów przy pomocy wiertarki i malutkiego wiertła, miniszlifierki, piaskarki, turbiny dentystycznej, frezarki CNC. Wydmuszka z nawierconymi wzorami jest malowana najczęściej farbą akrylową. 

AŻURKI


PISANKI PIERNIKOWE


4. Czyje jajko? – zabawa sensoryczna i słowna - usprawnienie analizatorów: wzrokowego, dotykowego oraz wzbogacenie słownictwa.

Dzieci oglądają jaja: kurze, kacze, przepiórcze i strusie. Określają ich wielkość i barwę. Jeśli ktoś ma możliwość pokazania dziecku prawdziwych jaj, to byłoby super. Ciekawe czy ktoś będzie miał jajko strusie???? UWAGA! Przełom w nauce - Japończycy wyhodowali kury składające ...

 

Jak i jak długo gotować kacze jajka | IleGotowac.plKaczka domowa – DinoAnimals.pl

Hodowla przepiórek - wszystko co warto wiedzieć! - Rynek Rolny

Jaja strusie - 7217474092 - oficjalne archiwum AllegroStruś czerwonoskóry – Wikipedia, wolna encyklopedia

Porównanie jaj:

Wiadomości o jajach + porównanie jaja kurzego z przepiórczym ... Porównanie jaja strusiego i kurzego - zdjęcie 4 - Hodowla strusi ...


5. „Pisanki” – słuchanie wiersza Doroty Gellner.

"Pisanki" 

Patrzcie,
ile na stole pisanek!
Każda ma oczy
malowane,
naklejane.
Każda ma uśmiech
kolorowy
i leży na stole grzecznie,
żeby się nie potłuc
przypadkiem
w dzień świąteczny.
Ale pamiętajcie!
Pisanki
nie są do jedzenia
Z pisanek się wyklują
świąteczne życzenia!

Rozmowa na temat wiersza. R. zadaje dzieciom pytania: Jak wyglądały pisanki? Gdzie one leżały? Dlaczego nie je się pisanek? Czy u Was w domu już zrobiliście pisanki?

5. „Wielkanocne pisanki” – zabawa dydaktyczna.

R. przygotowuje 10 (wyciętych z kartki min. A4) szablonów jajek. Każdy powinien być inny, jeśli chodzi o kolor i wzór. R. przecina jajka na pół – w pionie, poziomie, liniami szarpanymi, falistymi itd. Rozsypuje na dywanie połówki jajek i prosi dzieci, aby znalazły połówki tego samego jajka. Dzieci układają je, przeliczają i opowiadają o cechach pisanek.

6. „Nasze pisanki” – zabawa plastyczna. 

R. przygotowuje dla każdego dziecka 2 jajka – gotowane na twardo lub styropianowe. Gromadzi również materiały, którymi można ozdobić jajka: włóczki, klej, farby, mazaki, cekiny, kolorowy papier itp. Dzieci wykonują prace według własnego pomysłu. 

Pomysły:

7. "Ostrożnie jak z jajkiem" - zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 15.

– „Wędrująca pisanka” – ćwiczenie dużych grup mięśni. Dzieci w parach, stają tyłem do siebie w odległości jednego kroku, w niewielkim rozkroku. Na hasło przekazują sobie pisanki dołem
– między nogami, wykonują skłon tułowia w przód. Następnie podają pisanki górą – nad głowami, wykonują wyprost tułowia. Ćwiczenie powtarzamy 6–8 razy.
– „Ostrożnie jak z jajkiem” – ćwiczenie mięśni brzucha. Uczestnicy zabawy siedzą w siadzie płaskim, ręce mają oparte z tyłu na podłodze. Układają jajko po jednej ze stron, a następnie
unoszą wyprostowane nogi nad podłogę i przenoszą je nad jajkiem, tak aby go nie dotknąć. Ćwiczenie powtarzamy 6–8 razy.
– „Wyścig do koszyka” – zabawa z toczeniem i turlaniem. Dzieci ustawione są na wyznaczonej linii, w odległości ok. 3 m od nich stoi koszyk. Dzieci turlają jajka w kierunku koszyka w taki sposób, aby znalazły się one jak najbliżej koszyka. Zabawę można przeprowadzić, wprowadzając element rywalizacji.

– „Kto potrafi?” – ćwiczenie wyprostne. Uczestnicy zabawy siedzą w siadzie skrzyżnym, plecy mają wyprostowane, jajko trzymają w prawej ręce. Przekładają jajko do lewej ręki za plecami prawą ręką
od góry, lewa ręka odbiera je od dołu. Ćwiczą na przemiennie. Zadanie powtarzamy 8–10 razy.
– Marsz – ćwiczenie uspokajające. Dzieci maszerują z wysokim unoszeniem kolan. Za każdym razem przekazują pod kolanem jajko do drugiej ręki. Na znak R. podchodzą do koszyka i odkładają jajka.


8. "Pisanki, Pisanki" - nauka piosenki.


Pisanki, pisanki,
jajka malowane
nie ma Wielkanocy
bez barwnych pisanek.

Pisanki, pisanki
jajka kolorowe,
na nich malowane
bajki pisankowe.

Na jednej kogucik,
a na drugiej słońce,
śmieją się na trzeciej
laleczki tańczące.

Na czwartej kwiatuszki,
a na piątej gwiazdki.
na każdej pisance
piękne opowiastki.

9. Praca w KP3.45 

Dzieci wyszukują wielkanocne symbole pokazane na górze i kolorują je według wzoru.

Praca w ZG59 – ćwiczenia grafomotoryczne. Dzieci dobierają do siebie połówki jajek – każde jajko rysują po śladzie innym kolorem kredki. Mogą pokolorować jajka. 

Teraz chwila relaksu, pora na bajkę świąteczną.


Pamiętajcie o stosowaniu zwrotów grzecznościowych oraz higienie rąk.

W dowolnym momencie dnia wybierzcie z rodzicami buźkę określającą Wasz nastrój.


Udanego i pogodnego tygodnia! Pozdrawiamy! Pani Karolina i Pani Ewa

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz