poniedziałek, 30 marca 2020

31.03.2020 r. (wtorek)
Temat: Robimy ser

4 i 5-latki

"Co daje nam krowa, a co kura?" - układanie opowiadania na podstawie ilustracji. Opisywanie każdej ilustracji przez dzieci.
Rysunki opisują pewną historię. Spróbujmy ją opowiedzieć.
np. Była sobie krowa. Cały dzień pasła się na pastwisku, żuła trawę, odpoczywała. Przyszedł gospodarz, zabrał ją do obory. Tam wydoił krowę. Dzięki temu mamy pyszne mleko.



Dzieci obserwują kolejne ilustracje, opisują każdą po kolei, próbują z pomocą rodzica ułożyć historyjkę.




np. Była sobie kura. W ciągu całego dnia chodziła po wybiegu, wydziobała ziarna z ziemi. Później poszła do kurnika, usiadła i zniosła jajo.

"Co daje nam krowa?" - dzieci smakują mleko, określają jego smak, kolor, zapach. Odpowiadają na pytania: Czy mleko jest zdrowe i kto powinien je pić? Wyszukują w lodówce produkty mleczne, klasyfikują mleczne i pozostałe. Próbują wymienić produkty mleczne: np. ser żółty, twaróg, jogurt, kefir, masło, śmietana)

4-latki 




5-latki KP3. 33 a i 33 b




Propozycja na popołudnie:
"Robimy ser" - wspólnie robienie sera z krowiego mleka.
Potrzebne produkty: 1 litr zsiadłego mleka w dużej misce, pół litra zagotowanego, bardzo gorącego mleka (nie UHT), śmietankę 30% (ok.dwóch łyżeczek), sitko i miskę na serwatkę (ciecz prawie klarowna, będąca pozostałością po całkowitym ścięciu mleka krowiego) .
1. Rodzic wlewa gorące słodkie mleko do miski zsiadłym mlekiem i długo miesza, aby wystygło, w tym czasie powstaje skrzep.
Przelewa skrzep z serwatką do sitka, tak aby serwatka spływała do miski. Ser musi postać tak długo, aby cała serwatka spłynęła do miski. Wtedy ser będzie gotowy.

Gdy ser będzie gotowy dzieci mogą pomóc rodzicom w przygotowaniu śniadania lub kolacji, pamiętając jak zawsze o higienie rąk.

Ćwiczenia ruchowe - naśladowanie poruszania się zwierząt hodowlanych i ich odgłosów.

,,Dojenie krowy"- zabawa z mamą, w plastikowych rękawiczkach zrób maleńkie dziurki, wypełnij je wodą, mama trzyma rękawiczki nad pojemnikiem a ty ,,doisz krowę".

Czyściochowe przedszkole cd.

Słuchanie wiersza J.Brzechwy "Katar". Podczas czytania głośno akcentujemy "A psik"

KATAR
Spotkał katar Katarzynę -
A - psik!
Katarzyna pod pierzynę -
A - psik!
Sprowadzono wnet doktora -
A - psik!
"Pani jest na katar chora" -
A - psik!
Terpentyną grzbiet jej natarł -
A - psik!
A po chwili sam miał katar -
A - psik!
Poszedł doktor do rejenta -
A - psik!
A to właśnie były święta -
A - psik!
Stoi flaków pełna micha -
A - psik!
A już rejent w michę kicha -
A - psik!
Od rejenta poszło dalej -
A - psik!
Bo się goście pokichali -
A - psik!
Od tych gości ich znów goście -
A - psik!
Że dudniło jak na moście -
A - psik!
Przed godziną jedenastą -
A - psik!
Już kichało całe miasto -
A - psik!
Aż zabrakło terpentyny -
A - psik!
Z winy jednej Katarzyny -
A - psik!
Dzieci próbują odpowiedzieć na pytania: Po czym poznajemy, że mamy katar? Kiedy kichamy? Co to znaczy – zarazić kogoś albo zarazić się? Jak wirusy wędrują od człowieka do człowieka?



MAŁY EKSPERYMENT: dzieci kładą na dłoni skrawki papieru i dmuchają buzią jak najmocniej, żeby przekonać się, że wirusy mogą daleko wędrować.  



Jak powinniśmy kichać, żeby nie zarażać innych? Modelujemy dzieciom najlepszy sposób na kichanie – w zgięcie łokcia. Jeśli w nosie mamy katar, najlepiej kichać w chusteczkę.
Podczas infekcji częściej myjemy ręce, żeby nie rozsiewać
zarazków.



Jak wyglądają wirusy?

Dzieci mają do dyspozycji farby plakatowe wylane na spodeczki i gąbkowy zmywak kuchenny pocięty na różne kawałki. Na kartce papieru stawiają stempelki, które przedstawiają ich wyobrażenia wirusów. Po wyschnięciu farby dorysowują dodatkowe elementy czarnymi mazakami (np. nogi, oczy itp.)


W ciągu dnia staramy się stosować zwroty grzecznościowe :)

W dowolnym momencie dnia dziecko wybiera buźkę określającą jego nastrój.




Życzę miłego dnia i całego tygodnia! Pozdrawiam! Pani Justyna




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz