niedziela, 7 czerwca 2020

08.06.2020 r. (poniedziałek)

Temat dnia: Gdzie mieszkają dzik, żmija, łoś?

Poranna rozgrzewka: Równowaga.


Nauka słów piosenki "Zoo".




Zoo

sł. Jan Brzechwa, muz. Andrzej Korzyński



Miś

Proszę państwa, oto miś.

Miś jest bardzo grzeczny dziś.

Chętnie państwu łapę poda.

Nie chce podać? A to szkoda.



Lis

Rudy ojciec, rudy dziadek,

rudy ogon to mój spadek.

A ja jestem rudy lis.

Ruszaj stąd, bo będę gryzł.



Dzik

Dzik jest dziki, dzik jest zły,

dzik ma bardzo ostre kły.

Kto spotyka w lesie dzika,

ten na drzewo zaraz zmyka.



Żubr

Pozwólcie przedstawić sobie:

pan żubr we własnej osobie.

No, pokaż się, żubrze.

Zróbże minę uprzejmą, żubrze.



Małpy

Małpy skaczą niedościgle,

małpy robią małpie figle.

Niech pan spojrzy na pawiana,

co za małpa, proszę pana!



Coś

Bardzo trudno mi jest orzec

czy to ptak czy nosorożec... 


„Czy umiesz tak jak ja?” – zabawa ruchowa z elementem równowagi.
Rodzic pokazuje ruch, a dziecko go naśladuje. Rodzic mówi: Czy umiesz tak jak ja: stać na jednej nodze? narysować stopą koło na podłodze? podnieść nogę zgiętą w kolanie i klasnąć pod nią? zrobić dwa kroki w przód z zamkniętymi oczami? obrócić się szybko i stanąć na jednej nodze?

„Gdzie mieszkają dzik, żmija i łoś?” – rozmowa na temat dzikich zwierząt i zabawa dydaktyczna.


Rodzic wymienia nazwy dzikich zwierząt żyjących w Polsce: niedźwiedź, żmija, wilk, dzik, sarna, łoś, bielik, i krótko je charakteryzuje. Może skorzystać z poniższych informacji:



Niedźwiedź brunatny – drapieżny ssak. Jego sierść ma kolor ciemnobrązowy. Można go spotkać w polskich górach (głównie w Bieszczadach i Tatrach). Niedźwiedzie to bardzo duże zwierzęta o grubej szyi i nieco wydłużonej głowie. Żywią się najchętniej rybami.






Żmija zygzakowata – gatunek węża jadowitego. Ciało ma zazwyczaj w kolorze ciemnozielonym lub brązowym, na grzbiecie nieco ciemniejszy „zygzak”. Można ją spotkać na obrzeżach lasów i podmokłych łąkach. Żywi się małymi zwierzętami: kretami, żabami, gryzoniami.





Wilk szary – drapieżny ssak. Wilki są podobne do średniej wielkości psów, np. owczarków niemieckich, ich sierść składa się z kilku rodzajów białych i szarych włosów. Żywią się innymi zwierzętami. Można je spotkać w polskich lasach, najwięcej ich jest w górach (Karpatach).


Dzik – duży ssak. Wyglądem przypomina dużą świnię domową, jego skóra jest pokryta szorstkimi włosami (czyli szczeciną) w kolorze czarnym lub ciemnobrązowym. Dziki występują w całej Polsce, najmniej jest ich w górach. Są wszystkożerne, najczęściej jedzą: żołędzie, grzyby i inne rośliny.



Sarna – ssak parzystokopytny. Można ją spotkać w całej Polsce, zamieszkuje głównie lasy liściaste, ale niektóre sarny przystosowały się również do mieszkania na polach, łąkach, nawet w pobliżu dużych miast. Sarna jest zwierzęciem średniej wielkości, ma smukłe ciało i wysokie nogi. Kolor jej sierści zmienia się w zależności od pory roku: latem jest czerwonobrązowa, zimą – siwobrązowa. Żywi się trawami, ziołami, grzybami, owocami leśnymi.


Łoś – największy ze ssaków kopytnych, ma duże rozłożyste poroże. Można go spotkać w wielu parkach narodowych w Polsce, lubi mokre podłoża, np. bagna. Żywi się roślinami.



Bielik zwyczajny – duży ptak drapieżny, błędnie nazywany orłem. Można go zobaczyć w różnych miejscach naszego kraju, głównie przy zbiornikach wodnych (rzekach, jeziorach), bo bieliki żywią się rybami.



Dziecko przedstawia to zwierzę za pomocą ruchów i wydawanych odgłosów. Zadaniem rodzica, rodzeństwa jest odgadnąć, jakie to zwierzę. Po zabawie dziecko próbuje przy pomocy rodzica opisać zwierzęta, o których rozmawiali, ze szczególnym uwzględnieniem podobieństw i różnic między nimi (dot. występowania, wielkości, gatunku, pokarmu). 



„Co to za zwierzę?” – praca z KP2.43 (4-latki, ).



KP.4.28 (5-latki)




Przed wykonaniem karty rodzic rozmawia z dzieckiem na temat tego, jak poruszają się różne zwierzęta (pełzają, latają, biegają na czterech nogach). Po skończonej rozmowie dziecko wykonuje zadanie.



„Robimy trąbofony” – wykonanie instrumentów muzycznych.



Każde dziecko ma rolkę po ręczniku papierowym, balon i nożyczki. Dzieci odcinają fragment balonu i próbują go naciągnąć na otwór rolki. Dziecko gra na instrumencie, dmuchając w niezaklejony balonem koniec rolki. Starajcie się bezpiecznie używać nożyczek.


Rybki – masaż relaksacyjny.
 
Dziecko wykonuje masaż na plecach np. rodzeństwa do słów czytanych przez rodzica..


Raz rybki w morzu brały ślub
i tak chlupały: chlup, chlup, chlup.
A wtem wieloryb wielki wpadł
i całe towarzystwo zjadł.


Rysują na plecach kolegi faliste linie.
Lekko stukają w plecy rozluźnionymi dłońmi.
Masują całe plecy.
Lekko szczypią w plecy


W ciągu dnia pamiętaj o higienie rąk, stosowaniu zwrotów grzecznościowych i samodzielności, głównie podczas ubierania i rozbierania. Zachowaj bezpieczeństwo podczas zabaw w ogrodzie, na podwórku i spacerze.


W dowolnym momencie dnia wybierzcie z rodzicami buźkę, określającą Wasz nastrój.




Słonecznego całego tygodnia! Pozdrawiamy! Pani Justyna i Pani Ewa

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz