czwartek, 11 czerwca 2020

12.06.2020 r. (piątek)

Temat dnia: Wiem, jak bezpiecznie chodzić po lesie!

Poranna rozgrzewka: Ćwiczenia na prawidłową postawę.

https://www.youtube.com/watch?v=2BQCcIjudZ8

„Kto mieszka w lesie?” – rozmowa na temat zwierząt mieszkających w polskich lasach na podstawie doświadczeń dzieci.


dzik

żubr

borsuk

niedźwiedź brunatny

dzięcioł

sowa

zając

łoś

lis

ryś

wilk


 sarna

Jakie znasz jeszcze zwierzęta leśne?

„Kto tak hałasuje?” – rozmowa na temat zwierząt mieszkających w lasach oraz niebezpieczeństw z tym związanych na podstawie doświadczeń dzieci i fragmentów opowiadania Zofii Staneckiej Basia i wyprawa do lasu.


Basia i wyprawa do lasu (fragment)

Zofia Stanecka



(…)

Chrup, chrup! – pod stopami zachrzęściły im szyszki.

– Zaraz poszukamy twoich kuzynów – szepnęła Basia do siedzącego w koszu Miśka Zdziśka.

– Coś Ty! W tym lesie nie ma niedźwiedzi – powiedział Janek, ale na wszelki wypadek obejrzał się za siebie.

– A wilki? – Basia przysunęła się do niego trochę bliżej. – Myślisz, że tu są wilki?
– Nie wiem. Antek mówił, że jak był w górach, to słyszał wycie, ale wcale się nie bał. Nic a nic.
– Janek umilkł i w ciszy, jaka zapadła, Basia usłyszała bicie własnego serca. Łup, łup! – waliło jak oszalałe. Po chwili oprócz niego usłyszała coś jeszcze. Szum wiatru w gałęziach, trzask pękających gałązek i szelest opadających na ziemię liści. I jeszcze ptaki. Tirit, tirit! – zaświergotało nad ich głowami. Tju, tju, tju! – echo rozniosło czyjeś śpiewane nawoływanie.
A gdzieś dalej w lesie rozległ się rytmiczny stukot: łup, łup, łup! Łup, łup, łup!
– Słyszycie dzięcioła? – spytała Mama, która nadeszła nie wiadomo kiedy ścieżką od strony parkingu. Basia aż podskoczyła na dźwięk jej głosu. – Jest tam. – Mama wskazała między drzewa.
Wysoko na suchej sośnie siedział biało-czarny ptak z czerwonym łebkiem i walił w pień dziobem.
– Po co on to robi? Nie boli go od tego głowa? – wyszeptała Basia.
Mówiła półgłosem, bo bała się, że dzięcioł odfrunie, jeśli zapyta zbyt głośno.
– Wyławia robale – wyjaśnił też szeptem Janek.
– Nie robale, tylko owady – poprawiła go Mama. (…)

Rodzic zadaje pytania: Jakie zwierzęta spotkała w lesie Basia? Jakie zwierzęta wy spotkaliście, gdy byliście w lesie? Jak się wtedy zachowaliście? Pamiętajcie o odpowiednim zachowaniu w lesie, jest to bardzo ważne zarówno dla was jak i dla zwierząt tam mieszkających.  

„Parki narodowe”  – rozmowa. 

Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat polskich parków narodowych i zwierząt znajdujących się pod ochroną. Pyta o ich skojarzenia ze słowem „park”: Czym jest park narodowy? Czy byłeś/as w jakimś polskim parku narodowym? Po co tworzy się parki narodowe? Jakie zwierzęta w Polsce są pod ochroną? Dlaczego?

Polsce na dzień dzisiejszy mamy 23 parki narodowe, największy z nich to Biebrzański PN


„Żubr” (5-latki, chętne 4-latki) – odnalezienie Białowieży na mapie, poznanie ciekawostek na temat żubra. Dziecko z pomocą rodzica odnajduje Białowieżę na mapie Polski. Rodzic prezentuje ciekawostki na temat żubra: żyje w puszczy, jest największym dziko żyjącym ssakiem w Europie. 






„Zwierzęta aktywne nocą” 
Rodzic zadaje dziecku pytania: Czy wszystkie zwierzęta są aktywne nocą? Jakie znasz zwierzęta aktywne nocą ? 
Z pomocą rodzica wskaż zwierzęta: aktywne w nocy, aktywne w dzień, aktywne w dzień i nocy (sowa, ćma, nietoperz, lis, dzięcioł, niedźwiedź, motyl, wilk, zając). 

Cechy charakterystyczne zwierząt aktywnych nocą:
mają duże oczy, żeby wychwytywać dużą ilość światła, 
- duże uszy – zjawisko echolokacji, 
- bardzo dobrze rozwinięty zmysł węchu.

Ciekawostki o nietoperzach:

Istnieją stereotypy na temat nietoperzy np. że wplątują się we włosy lub, że żywią się krwią ale to nieprawda. Nietoperze mogą sprawnie poruszać się po ciemku  dzięki zjawisku echolokacji - nietoperz wysyła dźwięk, który odbija się od przeszkody i trafia do jego uszu, na tej podstawie zwierzę może oceniać położenie przedmiotów.

Praca z K2.45 (4 l.)
Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat zachowania bezpieczeństwa w kontaktach ze zwierzętami spotkanymi w lesie. Tłumaczy, jakie mogą być konsekwencje nieprzestrzegania takich zasad. Praca z KP2.45 – uzupełnianie ilustracji naklejkami, rozmowa na temat sposobu zachowania się w kontaktach ze zwierzętami przedstawionymi na ilustracji. 



„Żmija” – praca z W.54 (4 l.)
Potrzeba będzie rolka po papierze toaletowym i 
W.54. Wykonaj żmiję, potem możesz się nią pobawić.



"Gdzie są zwierzęta?" W.26-27 (5 l.)

KP4.31 i 32 (5l.)








Utrwalenie piosenek: "'Zoo" i "Idziemy do zoo".






W ciągu dnia pamiętaj o higienie rąk, stosowaniu zwrotów grzecznościowych i samodzielności, głównie podczas ubierania i rozbierania. Zachowaj bezpieczeństwo podczas zabaw w ogrodzie, na podwórku i spacerze.


W dowolnym momencie dnia wybierzcie z rodzicami buźkę, określającą Wasz nastrój.


Mamy nadzieję, że jesteście zdrowi i w dobrym humorze. Na pewno już z utęsknieniem czekacie na wakacje :) Już niedługo...A tymczasem życzymy Wam udanego słonecznego weekendu! Pozdrawiamy! Pani Justyna i Pani Ewa

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz