poniedziałek, 5 kwietnia 2021

 Data: 06.04.2021 r. (wtorek)

Temat kompleksowy: Wiosna tuż-tuż.

Temat dnia: Co się dzieje w kurniku?.

1. Zestaw ćwiczeń porannych nr 14.

– „Marsz po obwodzie koła” – dzieci maszerują jedno za drugim, wyciągają z kosza kijki.

– „Przysiady z kijkami” – na raz – wyciągają ręce przed siebie, trzymając kijki. Na dwa – unoszą kijki energicznym ruchem w górę.

– „Skłony z kijkiem” – dzieci stają w rozkroku, w obu rękach trzymają kijki. Na raz – ręce w górę, na dwa – swobodny skłon. Każdy stara się oprzeć ręce o podłogę.

– „Bączki” – dzieci opierają kijki o podłogę, obchodzą je raz w jedną, raz w drugą stronę – zmiana strony na hasło R.

– „Przeskok przez rzeczkę” – dzieci kładą kijki na podłodze i wykonują przeskoki obunóż z jednej strony na drugą.

– „Gimnastyka pleców” – dzieci kładą się na brzuchu. Unoszą kijki nad głowy, ręce mają wyprostowane, następnie kładą kijki na dywanie.

 „Marsz po obwodzie koła” – dzieci maszerują jedno za drugim, wkładają po kolei kije
do kosza.

Taniec dla chętnych:

https://www.youtube.com/watch?v=FP0wgVhUC9w

2. „Jajko” – słuchanie wiersza Jana Brzechwy.

Jajko
Jan Brzechwa

Było sobie raz jajko mądrzejsze od kury.
Kura wyłazi ze skóry,
Prosi, błaga, namawia: – Bądź głupsze!
Lecz co można poradzić, kiedy się ktoś uprze?
Kura martwi się bardzo i nad jajkiem gdacze,
A ono powiada, że jest kacze.
Kura prosi serdecznie i szczerze:
– Nie trzęś się, bo będziesz nieświeże.
A ono właśnie się trzęsie
I mówi, że jest gęsie.
Kura do niego zwraca się z nauką,
Że jajka łatwo się tłuką,
A ono powiada, że to bajka,
Bo w wapnie trzyma się jajka.
Kura czule namawia: – Chodź, to cię wysiedzę.
A ono ucieka za miedzę,
Kładzie się na grządkę pustą
I oświadcza, że będzie kapustą.
Kura powiada: – Nie chodź na ulicę,
Bo zrobią z ciebie jajecznicę.
A jajko na to najbezczelniej:
– Na ulicy nie ma patelni.
Kura mówi: – Ostrożnie! To gorąca woda!
A jajko na to: – Zimna woda! Szkoda!
Wskoczyło do ukropu z miną bardzo hardą
I ugotowało się na twardo.

Rozmowa na temat wiersza. R. zadaje dzieciom pytania: O kim był ten wiersz? Jakie było to jajko? Jak skończyła się ta przygoda dla tego jajka?

3.  „Do czego potrzebne nam są jajka?” – zabawa słownikowa. 

Dzieci wymyślają różne przeznaczenia jajek.

4.  „Gdzie słychać j?” – zabawy słuchowe.(dzieci 4-5 letnie)

Rodzic mówi rozpoczynające się głoską "j", np. jajko,  jagoda, jamnik, jeż, jajecznica, jeleń, jesień  i takie, w których nie słychać głoski "j" np. nos, kot, oko, ser, osa Dzieci, gdy usłyszą wyraz rozpoczynający się głoską j, wówczas klaszczą w dłonie. 

Bajka dla dzieci - literka j, J

https://www.youtube.com/watch?v=Ob-RWxl7bhU

dzieci 4-letnie

Karta pracy część 2 strona 22- ćwiczenia grafomotoryczne, ćwiczenia twórcze.

dzieci 5-letnie

5. Praca w KP3.36 – prezentacja litery j, ćwiczenie słuchu fonemowego i percepcji wzrokowej.

Dzieci odpowiadają na pytanie, które jajko zniosła przepiórka. Znajdują i rysują drogę

– wyznaczają ją obrazki, których nazwa zaczyna się głoską j. Dzieci młodsze tylko dzielą wyrazy na sylaby. Dla dzieci zdolnych R. przygotowuje dodatkowe, np. czerwone kółka z literkami (samogłoskami: aoeu). Dzieci układają je na odpowiednim miejscu w ciągu głosek.

6. „Kurka złotopiórka” – zabawa plastyczna. 

R. gromadzi dla każdego dziecka opakowanie po jajkach, czarny pisak lub ruchome oczy, klej, piórka, czerwony papier, nożyczki, żółte farby plakatowe, pędzel. Z opakowania na jajka dzieci wycinają kształt kurki, malują go na żółto farbami plakatowymi. Po wyschnięciu naklejają dziób wycięty z czerwonego papieru kolorowego. Na czubku wykonują nacięcie i wkładają w nie, wycięty z czerwonego papieru, grzebień. Po bokach przyklejają oczy i piórka jako skrzydełka. 

7. Przypomnienie pracy i obowiązków rolnika - zabawa słownikowa
 
Dzieci odpowiadają na pytania:
Czym zajmuje się rolnik? Jak inaczej nazywamy rolnika? Jak wygląda dzień rolnika? Gdzie najczęściej mieszkają rolnicy? Czy hodowcy też są rolnikami? itp.

8. „Wytrwałość a praca rolnika” – zabawa słownikowa.

R. przypomina dzieciom, że rolnik musi bardzo ciężko pracować i bardzo długo czekać na swoje plony, czyli musi być wytrwały.
Zadaje pytanie: Jakimi innymi cechami charakteryzuje się rolnik i jego praca? Dzieci odpowiadają.

9. „Co było pierwsze: jajko czy kura?” – zabawa słownikowa. 

Dzieci wypowiadają się na określony temat, wszystkie odpowiedzi są dobre. Na końcu R. mówi dzieciom, że nie ma odpowiedzi na to pytanie.

10. „Co było pierwsze?” – słuchanie opowiadania Grzegorza Kasdepke.

Co było pierwsze?
Grzegorz Kasdepke

Na Kurzym Uniwersytecie od rana panowało niesamowite zamieszanie. Zwłaszcza dwuletnie nioski robiły masę hałasu. Gdakały, przepychając się i dziobiąc. Jedna usiadła nawet na żyrandolu – a wszystko po to, by lepiej słyszeć profesora Koko, który lada moment miał rozpocząć wykład na temat: „Co było pierwsze – jajko czy kura?”.
– Oczywiście, że jajko! – krzyczały siedzące w drugim końcu sali jajka. Bardzo przeżywały swój pierwszy dzień na uniwersytecie.
– Ko – koleżanki, słyszałyście?! – wrzasnęła jakaś oburzona kwoka. – Ledwośmy zniosły tych smarkaczy, a już nam pyskują!
Ale zanim inne nioski zdążyły wyrazić swe oburzenie, profesor Koko chrząknął – i tak właśnie zaczął się wykład.
– Jajko czy kura?… – mówił monotonnym głosem, drapiąc się w zamyśleniu po dziobie. – Oto jest pytanie… się kury!
– Ale to kury znoszą jajka! – zagdakała jedna z kur, a wszystkie inne narobiły takiego hałasu, że aż ta, która siedziała na żyrandolu, spadła profesorowi na głowę.
– Czy mogłaby pani ze mnie zejść? – zapytał uprzejmie profesor Koko. Okazało się jednak, że kura nie może, bo właśnie zniosła jajko – i teraz chciałaby je szybko wysiedzieć.
– No i co, no i co?! – triumfowały kury. – Samo to jajo się chyba nie zniosło?! Jajka popatrywały na siebie z wyraźnym zakłopotaniem – i już, już miały przyznać kurom rację, gdy naraz spod nioski siedzącej na głowie profesora wygramoliło się pisklę.
– Czy mogłaby pani bawić się z dzieckiem gdzie indziej? – zapytał uprzejmie profesor Koko.
Nikt go jednak nie słyszał; jajka śmiały się i klaskały, a kury gdakały wniebogłosy. I tak skończył się wykład na temat: „Co było pierwsze – jajko czy kura?”.
– Na następnych zajęciach pomówimy o czymś mniej skomplikowanym – obiecał profesor
Koko, choć nikt go nie słuchał. – Na przykład – jak zbudować kosmiczną rakietę…

Rozmowa na temat opowiadania. 
R. zadaje dzieciom pytania: O czym jest opowiadanie? Gdzie odbywa się dyskusja? Na jakie pytanie próbują znaleźć odpowiedź jej uczestnicy? Czy udało im się odpowiedzieć? Dlaczego?

Zachęcamy do zaśpiewania piosenki "Dziadek fajną farmę miał":


Pamiętajcie o stosowaniu zwrotów grzecznościowych oraz higienie rąk.

W dowolnym momencie dnia wybierzcie z rodzicami buźkę określającą Wasz nastrój.


Udanego tygodnia! Pozdrawiamy! Pani Karolina i Pani Ewa❤💙💗💛

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz