czwartek, 1 kwietnia 2021

 Data: 02.04.2021 r. (piątek)

Temat kompleksowy: Wielkanoc.

Temat dnia: Śmigus-dyngus.

Scenariusz zajęć dla dzieci objętych wsparciem psychologicznym dostępny jest pod adresem: https://zajeciaterapeutycznepsycholog.blogspot.com

 1. Ćwiczenia poranne nr 15.

– „Marsz po obwodzie koła” – dzieci maszerują jedno za drugim.

– „Posąg” – bieg, podskoki, marsz w rytmie wystukiwanym przez R. na instrumencie. W przerwie dzieci zatrzymują się w takiej pozycji, w jakiej zastała ich przerwa.
– „Zające” – dzieci stoją w rozkroku (nogi wyprostowane), przesuwają złożoną gazetę między stopami w tył i w przód. Po kilku ruchach przeskakują bokiem przez gazetę w lewo, w prawo.
– „Skoki kangura” – dzieci przyjmują poprawną postawę wyjściową (sylwetka wyprostowana, łopatki ściągnięte), trzymają między kolanami gazetę złożoną na pół. Przesuwają się podskokami po obwodzie koła.
– „Taniec z parasolem” – dzieci unoszą gazety nad głowę – naśladują taniec z parasolem.
– „Wachlarze” – dzieci oburącz trzymają gazetę przed sobą i „wachlują nią”.
– „Rzut do celu” – dzieci zwijają gazetę w rolkę, próbują trafić nią do kosza.
– „Marsz po obwodzie koła” – dzieci maszerują jedno za drugim, wkładają po kolei gazety do koszyka.

Dla chętnych taniec:

2. „Które to jajko?” – zabawa badawcza. 

R. trzyma dwa jednakowe jajka i prosi dzieci, aby zastanowiły się, po czym można poznać, że jedno z nich jest surowe, a drugie gotowane. Dzieci podają swoje propozycje. Następnie dziecko wprawia w ruch obrotowy oba jajka. Dzieci obserwują ich ruch i określają, które z nich kręci się szybciej. Rozbijają jajko i sprawdzają, czy miały rację. Dzieci wysnuwają wniosek, że gotowane jajko wiruje szybko, natomiast surowe – kołysze się i obraca wolniej. Dzieje się tak, ponieważ jajko ugotowane (szczególnie to na twardo) ma stały środek, a surowe nie może obracać się łatwo i szybko – jego płynny środek przesuwa się wewnątrz skorupki na wszystkie strony.

3. „Jak zbudowane jest jajko” zabawa badawcza. 

R. przygotowuje dla każdego dziecka po
jednym, ugotowanym na twardo, jajku. Zadaniem dzieci jest określić właściwości jajka i wykonać następujące czynności:
– obieranie jajka ze skorupki,
– określanie wyglądu, zapachu, smaku,
– nazywanie części jajka: białko, żółtko, skorupka.

Na koniec R. jeżeli to możliwe wykorzystuje aplikacje do skanowania kodów kreskowych i skanuje kod z opakowania na jajkach. Czyta dziecku informacje o jajkach: czy są zdrowe, czy można je jeść i w jakiej ilości.

Co dobrego zawierają jajka?

• Jajka mogą stanowić zdrową część diety twojego dziecka. Zawierają dużo białka o wysokiej przyswajalności – jest to „białko wzorcowe”, przyswajane w 94%.

• Żółtko jaja to skarbnica witamin i składników mineralnych, zawiera wit. A, B1, B2, D, E, K, niacynę, kwas foliowy, fosfor, selen, siarkę, żelazo, cynk.

• Zawarta w żółtku luteina poprawia wzrok  i chroni oczy przed działaniem promieni słonecznych.

Ile jajek powinny jeść dzieci ?

Zalecana ilość spożywanych jaj nie powinna przekraczać 3-4 tygodniowo. Jeśli jednak dziecko ma ochotę danego dnia na jajka nie musimy go ograniczać. Często właśnie poprzez apetyt na dane pokarmy organizm zgłasza jakich składników najbardziej potrzebuje w danym momencie.

Jak sprawdzić czy jajko rzeczywiście jest świeże?

Wrzuć jajko do zimnej wody. Jeśli opada na dno – jest świeże. Jeśli unosi się ku górze – lepiej nie podawaj go dziecku.

Ważne!      

✓ Jaj nie należy gotować powyżej 10 min. Prowadzi to do straty witamin (do 40%). Pojawia się również wokół żółtka zielonkawa obwódka – to siarczek żelaza, który sprawia, że jajko brzydko pachnie. Natomiast dłuższe gotowanie zmniejsza za to alergizujące działanie jajek (powyżej 10 min. nawet o 75%).
✓ Jaja zakwaszają organizm, dlatego dobrze jeść je z zasadotwórczymi warzywami (np. szczypiorkiem) oraz z pieczywem.
✓ Zdaniem specjalistów najzdrowsze jest jajko gotowane na miękko, czyli przez 4-5 minut. Zachowuje najwięcej substancji odżywczych, gdy białko jest ścięte, a żółtko ma półpłynną konsystencję.

4. „Czy z jajka ugotowanego na twardo wykluje nam się pisklę?” – zabawa słownikowa.   

Dzieci odpowiadają na pytanie. R. w razie wątpliwości systematyzuje wiedzę dzieci

5. „Śmigus” – słuchanie wiersza Marii Konopnickiej.         

Śmigus Maria Konopnicka

Panieneczka mała
Rano dzisiaj wstała:
Śmigus! Śmigus!
Dyngus! Dyngus!
Bo się wody bała.
Panieneczka mała
W kątek się schowała:
Śmigus! Śmigus!
Dyngus! Dyngus!
Bo się wody bała.                                                                
Panieneczka mała                                                                    Sukienkę zmaczała:                                                                      Śmigus! Śmigus!                                                                      Dyngus! Dyngus!                                                                          Choć się wody bała.

Rozmowa na temat wiersza. R. zadaje dzieciom pytania: O jakim zwyczaju wielkanocnym opowiada autor wiersza? Jak inaczej nazywamy śmigus-dyngus? Jak wygląda w naszym regionie ta tradycja? Czy można się obrażać, jak zostanie się polanym wodą?

6. "Wielkanocne koszyczki" - praca plastyczna.

Spróbuj wykonać koszyczek z papierowego talerzyka lub kolorowego papieru.

Pomysły:

https://www.youtube.com/watch?v=FaXOE34QWbM

7. Utrwalenie piosenek: "Pisanki, pisanki" oraz "Znaki Wielkanocy".

https://www.youtube.com/watch?v=OTPObfVuHCY&t=48s

https://www.youtube.com/watch?v=OCmZrAz3t-U

Pamiętajcie o stosowaniu zwrotów grzecznościowych oraz higienie rąk.

W dowolnym momencie dnia wybierzcie z rodzicami buźkę określającą Wasz nastrój.


Drodzy Rodzice i Kochane Dzieci!
 
Z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych składamy najserdeczniejsze życzenia: dużo zdrowia, radości, smacznego jajka, mokrego dyngusa, mnóstwo wiosennego optymizmu 
oraz bogatego zajączka dla Was Żabki. 

Pani Karolina i Pani Ewa



Wesołych Świąt Wielkanocnych! Pozdrawiamy! Pani Karolina i Pani Ewa

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz