Data: 02.04.2021 r. (piątek)
Temat kompleksowy: Wielkanoc.
Temat dnia: Śmigus-dyngus.
– „Marsz po obwodzie koła” – dzieci maszerują jedno za drugim.
jednym, ugotowanym na twardo, jajku. Zadaniem dzieci jest określić właściwości jajka i wykonać następujące czynności:
– obieranie jajka ze skorupki,
– określanie wyglądu, zapachu, smaku,
– nazywanie części jajka: białko, żółtko, skorupka.
Co dobrego zawierają jajka?
• Jajka mogą stanowić zdrową część diety twojego dziecka. Zawierają dużo białka o wysokiej przyswajalności – jest to „białko wzorcowe”, przyswajane w 94%.
• Żółtko jaja to skarbnica witamin i składników mineralnych, zawiera wit. A, B1, B2, D, E, K, niacynę, kwas foliowy, fosfor, selen, siarkę, żelazo, cynk.
• Zawarta w żółtku luteina poprawia wzrok i chroni oczy przed działaniem promieni słonecznych.
Ile jajek powinny jeść dzieci ?
Zalecana ilość spożywanych jaj nie powinna przekraczać 3-4 tygodniowo. Jeśli jednak dziecko ma ochotę danego dnia na jajka nie musimy go ograniczać. Często właśnie poprzez apetyt na dane pokarmy organizm zgłasza jakich składników najbardziej potrzebuje w danym momencie.
Jak sprawdzić czy jajko rzeczywiście jest świeże?
Wrzuć jajko do zimnej wody. Jeśli opada na dno – jest świeże. Jeśli unosi się ku górze – lepiej nie podawaj go dziecku.
Ważne!
✓ Jaj nie należy gotować powyżej 10 min. Prowadzi to do straty witamin (do 40%). Pojawia się również wokół żółtka zielonkawa obwódka – to siarczek żelaza, który sprawia, że jajko brzydko pachnie. Natomiast dłuższe gotowanie zmniejsza za to alergizujące działanie jajek (powyżej 10 min. nawet o 75%).
✓ Jaja zakwaszają organizm, dlatego dobrze jeść je z zasadotwórczymi warzywami (np. szczypiorkiem) oraz z pieczywem.
✓ Zdaniem specjalistów najzdrowsze jest jajko gotowane na miękko, czyli przez 4-5 minut. Zachowuje najwięcej substancji odżywczych, gdy białko jest ścięte, a żółtko ma półpłynną konsystencję.
4. „Czy z jajka ugotowanego na twardo wykluje nam się pisklę?” – zabawa słownikowa.
Dzieci odpowiadają na pytanie. R. w razie wątpliwości systematyzuje wiedzę dzieci
5. „Śmigus” – słuchanie wiersza Marii Konopnickiej.
Śmigus Maria Konopnicka
Panieneczka mała
Rano dzisiaj wstała:
Śmigus! Śmigus!
Dyngus! Dyngus!
Bo się wody bała.
Panieneczka mała
W kątek się schowała:
Śmigus! Śmigus!
Dyngus! Dyngus!
Bo się wody bała. Panieneczka mała Sukienkę zmaczała: Śmigus! Śmigus! Dyngus! Dyngus! Choć się wody bała.
Rozmowa na temat wiersza. R. zadaje dzieciom pytania: O jakim zwyczaju wielkanocnym opowiada autor wiersza? Jak inaczej nazywamy śmigus-dyngus? Jak wygląda w naszym regionie ta tradycja? Czy można się obrażać, jak zostanie się polanym wodą?
6. "Wielkanocne koszyczki" - praca plastyczna.
Spróbuj wykonać koszyczek z papierowego talerzyka lub kolorowego papieru.
Pomysły:
https://www.youtube.com/watch?v=FaXOE34QWbM7. Utrwalenie piosenek: "Pisanki, pisanki" oraz "Znaki Wielkanocy".
https://www.youtube.com/watch?v=OTPObfVuHCY&t=48s
https://www.youtube.com/watch?v=OCmZrAz3t-U
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz