środa, 9 grudnia 2020

Temat dnia: Hej kolęda, kolęda.

 Data: 10.12.2020 r. (czwartek)

Temat dnia: Hej kolęda, kolęda.

Zestaw ćwiczeń porannych nr 8:

– „Idą święta” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Rodzic rozdaje dzieciom butelki. Przedszkolaki swobodnie poruszają się po pokoju. Na sygnał i hasło R.: Idą święta! – zatrzymują się, uderzają butelkami o podłogę i skandują rytmiczne: Idą święta…!, aż R. da sygnał do swobodnego poruszania się.

„Porządki” – zabawa z wymachem rąk. Dzieci trzymają butelki oburącz: jedna ręka z jednej strony butelki, druga na przeciwległym końcu butelki, nogi w rozkroku. Na sygnał i hasło R.: Porządki! – dzieci unoszą butelkę ze wspięciem na palce, następnie opuszczają ręce i pięty.
– „Dekorujemy choinkę” – zabawa z elementem skłonu. Dzieci dobierają się w pary, stają do siebie plecami, przekładają i podają sobie butelkę między kolanami i nad głowami.
– „Wałkujemy ciasto” – ćwiczenie stóp. Dzieci w siadzie skulnym, ręce ułożone z tyłu na podłodze, przed stopami leży butelka. Na sygnał i hasło R.: Wałkujemy ciasto! – dzieci przesuwają stopami butelkę po podłodze w przód i do tyłu, do siebie.
– „Kto szybciej” – zabawa bieżna: dzieci stawiają butelki na podłodze. Poruszają się swobodnie, omijając butelki, tak by żadna z nich się nie przewróciła. Na sygnał i hasło R., np. Choinka! – dzieci zatrzymują się przy najbliższej butelce i czekają na sygnał R. do ponownego poruszania się. 

„Polskie kolędy i pastorałki” – śpiewanie znanych dzieciom kolęd; określanie nastroju muzyki. 
Rodzic prezentuje wybraną przez siebie kolędę, omawia jej treść oraz elementy muzyczne takie jak tempo, nastrój, dynamika, budowa piosenki (zwrotki, refren). Rodzic powtarza słowa kolędy z gestodźwiękami, dzieci powtarzają je na zasadzie echa, akcentują metrum melodii klaszcząc na „raz” oraz akompaniując wybranymi przez Rodzica instrumentami. 

Propozycja kolędy: " Gdy się Chrystus rodzi..."

Propozycja pastorałki, której się uczyliśmy: "Bosy pastuszek":

 Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 8 

Część wstępna:

– „Jak pomogę rodzicom przygotować święta?” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Dzieci poruszają się w rytm tamburynu lub melodii: biegiem, w podskokach lub marszem. Podczas przerwy w muzyce zatrzymują się i ruchem, gestem naśladują prace domowe, w których pomogą rodzicom przed świętami. R. za każdym razem może zapytać swoje dzieci, w czym chciałyby pomóc swoim rodzicom.
– „Okna” – ćwiczenie uruchamiające duże grupy mięśniowe. R. rozdaje dzieciom kocyki. Przedszkolaki siadają na kocach w siadzie skrzyżnym, ręce ułożone na kolanach. Na zapowiedź R.: Myjemy okna! – dzieci unoszą ramiona i wykonują skłony boczne na przemian w lewą i prawą stronę. Po chwili opuszczają ręce na kolana, wracają do pozycji wyjściowej. Ćwiczenie powtarzamy kilka razy.

Część główna:

– „Agata nogą zamiata” – ćwiczenie wzmacniające mięśnie nóg. Każde dziecko stoi jedną nogą na złożonym kocyku. Przedszkolaki ślizgają się po podłodze. Noga z przodu jedzie na kocyku, noga z tyłu odpycha od podłoża. Ćwiczenie wykonujemy na zmianę raz prawą, raz lewą nogą.
– „Myjemy podłogę” – zabawa na czworakach. Przedszkolaki układają dłonie na kocykach i naśladują mycie podłogi. Poruszają się za kocykami w pozycji na czworakach. Po chwili następuje zmiana. Dłonie położone na podłodze, dzieci w pozycji przysiadu podpartego, stopy na kocyku. Ćwiczący odsuwają nogi jak najdalej w tył, a następnie przysuwają. Wracają do pozycji wyjściowej. Zadanie powtarzamy 3–5 razy.
– „Wałkujemy ciasto” – ćwiczenie kształtujące mięśnie tułowia. Dzieci zwijają kocyki w wałeczki i wykonują siad klęczny. Chwytają wałeczek rękami za dwa końce jak wałek do ciasta. Odsuwają wałek w przód aż do pozycji niskiej Klappa (klęku podpartego), a następnie przysuwają go. Ćwiczenie powtarzają kilka razy. Następnie dzieci w siadzie skulnym podpartym kładą stopy na wałeczku. Odsuwają kocyk do pozycji siadu prostego i przysuwają z powrotem. Ćwiczenie powtarzają kilka razy.
– „Stolik” – wzmocnienie mięśni ściągających łopatki. Przedszkolaki siadają w siadzie skulnym na złożonym kocyku, ręce oparte z tyłu na podłodze. Na hasło: Stolik! unoszą biodra w górę do podporu tyłem. Po chwili wracają do pozycji wyjściowej. Zabawę powtarzamy kilka razy.

Część końcowa:

– „Kokardy na choinkę” – ćwiczenie przeciw płaskostopiu. Dzieci stoją na podłodze przed rozłożonymi kocykami. Na zapowiedź R.: Kokardy na choinkę! Przedszkolaki, kurcząc i prostując na przemian palce stóp, ściągają kocyki pod stopy, tworząc ozdobne kokardy na choinkę. R. zwraca uwagę, aby dzieci nie odrywały pięt od podłogi. Zadanie powtarzamy 4–6 razy.
– „Taniec radości” – ćwiczenie uruchamiające duże grupy mięśniowe. Dzieci stoją w niewielkim rozkroku na złożonych kocykach. Wykonują dynamiczne skręty tułowia w prawo i w lewo, kolana lekko ugięte.
– Marsz ze złożonymi kocykami dookoła pokoju. Dzieci odkładają kocyki na wyznaczone miejsce.

5 - latki
Praca z KP2.24 

Dzieci znajdują różnice między obrazkami i zaznaczają je pętlami. Następnie kolorują ozdoby choinkowe według kodu. 




„Patrzcie bracia, tam na niebie…” –  obserwacja grudniowego nieba. 
Rodzic organizuje wyjście na spacer po najbliższej okolicy. Zadaniem dzieci jest obserwowanie nieba, określanie jego zachmurzenia, opadów i innych elementów grudniowej pogody.

„Kolędnicy” – lepienie z masy solnej; poznawanie tradycji i zwyczajów świątecznych.
Rodzic przybliża dzieciom zwyczaj kolędowania, w tym przedstawia postacie, szczególnie zwierząt: byka, kozy, bociana, niedźwiedzia, barana, koguta, konia itp. 

byk

koza

baran

koń

kogut

niedźwiedź

bocian




                                                                                    kolędnicy
Zabawa sensoryczna- proponuję ulepienie z plasteliny lub z masy solnej dowolnie wybranej postaci.

Turoń – zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa. 

turoń

Turoń – maszkara przedstawiająca rogate, czarne i włochate zwierzę z kłapiącą paszczą, występujące w widowiskach obrzędowych ludu polskiego w okresie od Bożego Narodzenia do Wielkanocy.

Rodzic wybiera dziecko-turonia, nakłada na niego kawałek materiału i daje do ręki dzwoneczek. Dziecko to chodzi między pozostałymi dziećmi/domownikami i gra na dzwoneczku. Dzieci/domownicy czekają w miejscu w przysiadzie. Kiedy dziecko-turoń zatrzymuje się, przestaje grać i robi przysiad, pozostałe dzieci/domownicy podnoszą się i skaczą dowolnie po pokoju. 

4 - latki
Dziecko znajduje różnice między obrazkami (w miarę możliwości proszę o wydrukowanie karty pracy).


5 - latki
 Praca z ZG30. 

Dzieci uzupełniają rysunki renifera zgodnie ze wzorem. Następnie rysują szlaczek po śladzie. 



„Gwiazda” – zabawa sensoryczna; poznawanie różnych faktur. 

Rodzic nawiązuje do tradycji kolędowania, w której w pochodzie kolędnikom towarzyszy „ruchoma” gwiazda – obracająca się sylweta gwiazdy. 
Rodzic przygotowuje wycięte z materiałów o różnej teksturze gwiazdy (cienki papier, zwykła tektura, tektura falista, folia z bąbelkami, sylweta gwiazdy pokryta folią aluminiową itp.) Dzieci dotykają je, dzielą się wrażeniami i określają cechy materiałów, z których zostały wycięte. Rodzic nożyczkami przecina każdą gwiazdę na połowę, miesza połówki, wybiera dziecko, któremu zasłania oczy. Zadaniem dziecka z zakrytymi oczami jest odszukanie i dopasowanie połówek tej samej gwiazdy. 

W dowolnym momencie dnia wybierzcie z rodzicami buźkę określającą Wasz nastrój.


 Pozdrawiamy cieplutko! 
Pani Karolina i Pani Ewa!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz