wtorek, 8 grudnia 2020

Temat dnia: Dekorujemy dom.

 Data: 09.12.2020 r. (środa)

Temat dnia: Dekorujemy dom.

Zestaw ćwiczeń porannych nr 8:

– „Idą święta” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Rodzic rozdaje dzieciom butelki. Przedszkolaki swobodnie poruszają się po pokoju. Na sygnał i hasło R.: Idą święta! – zatrzymują się, uderzają butelkami o podłogę i skandują rytmiczne: Idą święta…!, aż R. da sygnał do swobodnego poruszania się.

 „Porządki” – zabawa z wymachem rąk. Dzieci trzymają butelki oburącz: jedna ręka z jednej strony butelki, druga na przeciwległym końcu butelki, nogi w rozkroku. Na sygnał i hasło R.: Porządki! – dzieci unoszą butelkę ze wspięciem na palce, następnie opuszczają ręce i pięty.
– „Dekorujemy choinkę” – zabawa z elementem skłonu. Dzieci dobierają się w pary, stają do siebie plecami, przekładają i podają sobie butelkę między kolanami i nad głowami.
– „Wałkujemy ciasto” – ćwiczenie stóp. Dzieci w siadzie skulnym, ręce ułożone z tyłu na podłodze, przed stopami leży butelka. Na sygnał i hasło R.: Wałkujemy ciasto! – dzieci przesuwają stopami butelkę po podłodze w przód i do tyłu, do siebie.
– „Kto szybciej” – zabawa bieżna: dzieci stawiają butelki na podłodze. Poruszają się swobodnie, omijając butelki, tak by żadna z nich się nie przewróciła. Na sygnał i hasło R., np. Choinka! – dzieci zatrzymują się przy najbliższej butelce i czekają na sygnał R. do ponownego poruszania się. 

„Strojnisia choinka” – słuchanie piosenki; poznawanie dekoracji świątecznych. 

Rodzic prezentuje piosenkę, omawia jej treść, pyta: O czym była piosenka? Co to jest choinka? Jak była udekorowana? Z przygotowanego wcześniej przez Rodzica pudła (w którym znajdują się różne przedmioty, w tym dekoracje świąteczne – wybór i pomysł Rodzica) dzieci wybierają przedmioty, podają ich nazwy i rozkładają na 2 grupy, klasyfikując: ozdoby świąteczne i inne (nieświąteczne). Możecie zaśpiewać piosenkę z dziećmi.


„Światełka na choinkę” – zabawa dydaktyczna; mierzenie długości różnymi miarkami.

Rodzic przygotowuje świeczki różnej wielkości oraz kilka kompletów lampek choinkowych różnej długości. Dzieci podają ich nazwy, mówią do czego służą, wskazują podobieństwa i różnice, przypominają, że dawniej zamiast lampek elektrycznych zapalano na choinkach świeczki, co nie było bezpieczne oraz podkreślają, że samym dzieciom nie wolno korzystać z prądu.
Rodzic przygotowuje różne miarki, np. centymetr krawiecki, linijkę, miarkę budowlaną. Informuje, że dawno temu ludzie, by dokładnie i wszędzie jednakowo coś zmierzyć, ustalili, że pewna odległość to będzie 1 metr, czyli 100 centymetrów – Rodzic pokazuje odcinek papieru mierzący 1 metr z podziałem na 100 cm. Prosi, by dzieci ustaliły, która miarka będzie najbardziej odpowiednia do zmierzenia długości świeczek, a która światełek na choinkę. Dzieci mierzą, zapisują wyniki pomiarów według własnego pomysłu ołówkiem na kartce. 
Młodsze dzieci (4-latki) mierzą tylko lampki miarką o długości 1 m (podają ile takich miarek ma dany łańcuch z lampkami). Starsze (5-latki) mogą zapisać z pomocą rodzica wyniki z dokładnością do centymetra. 

„Świerk czy choinka” – prezentacja multimedialna. 
 
Poznawanie gatunków drzew iglastych oraz zwyczajów dekorowania domów i obchodzenia świąt w różnych częściach świata. 

Rodzic pokazuje dzieciom zdjęcia,  na których widać udekorowaną choinkę oraz świerk. 
W kolejnej części dzieci dowiadują się, jak obchodzone są  Święta Bożego Narodzenia w różnych krajach świata i jak dekoruje się domy w częściach świata, np. jemiołą, skarpetami, pajęczyną (na Ukrainie), udekorowanym modelem żaglowca i drewnianą misą zawieszoną na drucianej obręczy z drewnianym krzyżem i owiniętą wokół niego gałązką bazylii (w Grecji), piniatą (w Meksyku), chorągiewkami na choince (w Danii), szopkami (w Hiszpanii), figurkami św. Mikołaja, aniołkami, gwiazdkami (w Szwecji), australijskim krzaczkiem (w Australii).
Choinka udekorowana

Świerk pospolity
Jak obchodzone są Święta Bożego Narodzenia w różnych krajach świata:



Dzieci 4 - letnie:
Praca z KP1.36 – kolorowanie bombki – odwzorowywanie.





Dzieci 5 - letnie
Praca z KP2.23. 

Dzieci mierzą lampki choinkowe za pomocą sznurka, zaznaczają najdłuższe i najkrótsze. Rysują w tunelu.

Praca z ZG29.

Dzieci rysują choinkę oburącz po śladzie. Rysują ozdoby według własnych pomysłów. Z lewej strony pod choinką rysują prezent czerwoną kredką, z prawej strony – niebieską. Następnie rysują szlaczek po śladzie.


„Wstążki na bombki” – zabawa dydaktyczna.

Rodzic rozdaje dzieciom kolorowe wstążki, mydło krawieckie, nożyczki oraz kawałek wstążki – miarkę. Dzieci podają nazwy przedmiotów. Rodzic informuje, że mydła krawieckiego używa krawiec, by narysować na materiale linie cięcia. Zadaniem dzieci jest przygotowanie wstążek do wieszania na nich bombek. Wszystkie wstążki muszą być takiej długości jak wstążka, którą dzieci otrzymały w komplecie. Przedszkolaki wykonują zadanie, odmierzają wstążką – miernikiem odpowiedni kawałek wybranej wstążki, zaznaczają mydłem krawieckim, tną na kawałki o jednakowej długości.  Przygotowane wstążki zawieście na bombkach, a je na Waszej choince.

W dowolnym momencie dnia wybierzcie z rodzicami buźkę określającą Wasz nastrój.

Pozdrawiamy Pani Karolina i Pani Ewa💙💛💗

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz