wtorek, 1 grudnia 2020

Temat dnia: Skąd się bierze prąd?

 Data: 02.12.20 r. (środa)

Temat dnia: Skąd się bierze prąd?

Poranne ćwiczenia gimnastyczne: wyk. "Wujek Darek":


„Zagadki – niespodzianki” – rozwiązywanie zagadek  A. Maćkowiaka; ćwiczenie analizy słuchowej; przypomnienie zasad bezwzględnego zakazu korzystania z prądu przez dzieci.

Rodzic czyta zagadki. Dzieci odgadują, następnie z przygotowanego wcześniej przez rodzica woreczka rozpoznają za pomocą dotyku i wyciągają przedmioty takie jak: żarówka, latarka, przewód (kabel, przedłużacz – wybór rodzica). Dzieci podają ich nazwy, określają, do czego służą, dzielą wyrazy na sylaby z wykorzystaniem gestodźwięków. Rodzic podsumowuje i pyta: Co łączy te wszystkie przedmioty, co mają wspólnego? Dlaczego  nie wolno korzystać z prądu? Dzieci odpowiadają, sięgając do własnych przeżyć i doświadczeń.

Żarówka
Uważajcie teraz, dzieci:
Dzięki niej światełko świeci,
Wie to każda mądra główka,
Że odpowiedź to…

Żyrandol
Montowany na suficie.
Choć jest ciemno, to widzicie.
On oświetli twe mieszkanie.
Teraz czas na zgadywanie.

Latarka
Na baterię, z żaróweczką,
Konkuruje z zwykłą świeczką,
Kiedy ciemno jest na dworze,
Ona chętnie ci pomoże.

Kabel
Nim łączymy telewizor z elektryczną siecią,
Zabronione jest to jednak wszystkim małym dzieciom.
Niebezpieczny prąd w nim płynie – może zrobić szkodę.
A inaczej nazywamy go zwykle przewodem.  

„Kable, przewody, liny…” – zabawa dydaktyczna

Rodzic przygotowuje pudełko, w którym umieszcza po 2 sztuki takiej samej długości przedmiotów, takich jak np.: linki, przedłużacze różnej długości, nitki,  żyłki wędkarskie (co dostępne jest w domu). Wyjmuje z pudełka przedmioty, dzieci podają ich nazwy, określają do czego służą. Rodzic prosi, by dzieci pomogły zmierzyć długość obiektów za pomocą stopy, dłoni. Dzieci liczą palce, wskazują, że zarówno dłoń, jak i stopa mają 5 palców. Rodzic prezentuje liczbę 5, omawia jej wygląd. Wspólnie z dzieckiem podaje nazwy palców jednej dłoni. 
Spróbuj zmierzyć samodzielnie np. dłonią długość swojego auta albo książki, stopą długość koca lub dywanu.

„Skąd się bierze prąd?” – burza mózgów; poznawanie źródeł energii elektrycznej. 
Rodzic prezentuje świeczkę, lampę naftową (może być ilustracja) i lampkę elektryczną. Dzieci podają nazwy przedmiotów, omawiają ich zastosowanie oraz wskazują cechę wspólną – że dają światło. 

świeca woskowa

lampa elektryczna

lampa naftowa

Rodzic pyta: Co trzeba zrobić, by te przedmioty świeciły, dawały światło?. Dzieci udzielają odpowiedzi. Ustalają, że do lampki elektrycznej potrzebny jest prąd. Rodzic pyta: Skąd się bierze prąd? Kiedy można zobaczyć prąd?, dzieci udzielają odpowiedzi. Rodzic informuje, że aby powstał prąd, potrzebne są różne urządzenia, źródło energii: naturalne, takie, jak woda, słońce, powietrze (wiatr) i inne, wytworzone przez człowieka, np. siła mięśni człowieka podczas kręcenia korbą (dawniej), dynamo w rowerze lub przetworzone zasoby naturalne ziemi. Rodzic opowiada o urządzeniu o nazwie generator (inaczej prądnica) – wytwarza prąd, a ten może być magazynowany, np. w baterii, z której później ludzie korzystają i używają w pilotach do telewizora, telefonach, zabawkach itd. 

Dzieci 4- letnie przeliczają do pięciu np. orzechy, kredki.

„Liczba 5” – praca z KP2.19.- 5-latki
 Zapoznanie z liczbą, jej aspektem kardynalnym i porządkowym; odzwierciedlanie liczby za pomocą symboli, ćwiczenia grafomotoryczne. 
Dzieci dorysowują lub skreślają elementy tak, by w każdej pętli było ich 5. Następnie łączą liniami lampki z gniazdkami (piątym z lewej i piątym z prawej strony). 

Paluszki” – zabawa dydaktyczna w oparciu o tekst Iwony Jabłońskiej-Gabrysiak; utrwalenie liczby 5; poznawanie różnych znaczeń wyrazu „paluszki”; wprowadzanie do  zachowań proekologicznych – zbiórka zużytych baterii. 
Rodzic przedstawia tekst Iwony Jabłońskiej- -Gabrysiak; prosi dzieci o wyjaśnienie, co oznacza słowo paluszki. Dzieci udzielają odpowiedzi,
np.: przekąska (słone rurki-ciastka do jedzenia), części ręki, nazwa potrawy (rybne, krabowe).
Rodzic prezentuje różnej wielkości i różnego kształtu baterie – każdej po 5 sztuk (okrągłe, płaskie). Informuje, że często ludzie na okrągłe baterie mówią paluszki. Dzieci porównują baterie, przeliczają, ustalają, że np. każdego rodzaju baterii jest 5 sztuk; mierzą palcami ich długość, wskazują najkrótsze, najdłuższe itp. Rodzic  pyta: Co zrobić ze zużytymi bateriami? Dzieci udzielają odpowiedzi, Rodzic informuje, że istnieją takie miejsca, które nazywają się Punktami Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, w skrócie PSZOK, i tam można pozostawić wszystkie elektryczne śmieci.

Paluszki
Iwona Jabłońska-Gabrysiak

Są paluszki i paluszki.
Jedne karmią nasze brzuszki,
chrupią solą posypane,
w wielkim piecu wypiekane.
Drugie mają rączki moje,
pięć u każdej – tak jak twoje.
Jeszcze są paluszki trzecie,
tego nigdy nie zgadniecie.
Mają mocy co niemiara,
często występują w parach.
Różne sprzęty zasilają,
lecz się szybko zużywają.
To baterie! – powie Staś,
Małgosia oraz Jaś.
– Nie wyrzucaj ich do śmieci! –
Wiedzą o tym wszystkie dzieci.
Do specjalnych pojemników
trzeba zanieść je bez liku.

Źródła energii – zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa. 
Dzieci swobodnie poruszają się po pokoju. Na sygnał i hasła rodzica: mięśnie! – kładą się na plecach, unoszą nogi do góry, naśladują kręcenie pedałami na rowerze; słońce! – stają wysoko na palcach, unoszą ręce w górę, wykonują dłońmi półobroty, naśladując świecące słońce; wiatr! – dobierają się w pary, jedno dziecko z pary krzyżuje ręce, drugie podaje mu swoje dłonie, kręcą się cwałem bocznym – naśladują „wiatraczki”. 

Na koniec zajęć zapraszam do obejrzenia filmu pt. "Nie taki prąd straszny".

                                

Miłego dnia! Pozdrawiamy Pani Karolina i Pani Ewa☺❤💚💛

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz