poniedziałek, 7 grudnia 2020

Temat dnia: Robimy prezenty.

 Data: 08.12.2020 r. (wtorek)

Temat dnia: Robimy prezenty.

 Zestaw ćwiczeń porannych nr 8:

– „Idą święta” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Rodzic rozdaje dzieciom butelki. Przedszkolaki swobodnie poruszają się po pokoju. Na sygnał i hasło Rodzica: Idą święta! – zatrzymują się, uderzają butelkami o podłogę i skandują rytmiczne: Idą święta…!, aż Rodzic da sygnał do swobodnego poruszania się.

 „Porządki” – zabawa z wymachem rąk. Dzieci trzymają butelki oburącz: jedna ręka z jednej strony butelki, druga na przeciwległym końcu butelki, nogi w rozkroku. Na sygnał i hasło Rodzica: Porządki! – dzieci unoszą butelkę ze wspięciem na palce, następnie opuszczają ręce i pięty.
– „Dekorujemy choinkę” – zabawa z elementem skłonu. Dzieci dobierają się w pary, stają do siebie plecami, przekładają i podają sobie butelkę między kolanami i nad głowami.
– „Wałkujemy ciasto” – ćwiczenie stóp. Dzieci w siadzie skulnym, ręce ułożone z tyłu na podłodze, przed stopami leży butelka. Na sygnał i hasło Rodzica: Wałkujemy ciasto! – dzieci przesuwają stopami butelkę po podłodze w przód i do tyłu, do siebie.
– „Kto szybciej” – zabawa bieżna: dzieci stawiają butelki na podłodze. Poruszają się swobodnie, omijając butelki, tak by żadna z nich się nie przewróciła. Na sygnał i hasło Rodzica, np. Choinka! – dzieci zatrzymują się przy najbliższej butelce i czekają na sygnał R.odzica do ponownego poruszania się. 

„Prezenty” – zabawa słuchowa. 

Rodzic przygotowuje pudełko z zapisanymi na kartkach zagadkami dla dzieci oraz kopertą, w której znajduje się obrazek i sylaby: pre – zen – ty.  Rodzic objaśnia, że w pudełku znajdują się 3 zagadki oraz koperta, ale kopertę można otworzyć dopiero po rozwiązaniu zagadek. Zadaniem dzieci jest: podać rozwiązanie każdej zagadki, podzielić wyraz na sylaby, wskazać i zapamiętać pierwszą sylabę wyrazu i gestodźwięk. Po odgadnięciu zagadek i powtórzeniu gestodźwięków Rodzic pyta, czy dzieci domyślają się, co jest w kopercie, prosi, by zapamiętane sylaby wraz z ruchem spróbowały złożyć razem, po czym otwiera kopertę, pokazuje obrazek, na którym są prezenty oraz 3 sylaby: pre – zen – ty.

Rodzic pyta: Kiedy dostajecie prezenty?, dzieci odpowiadają, dzielą się wrażeniami.

Przykłady zagadek: 
Najważniejsza osoba w naszym kraju, to… – prezydent, pierwsza sylaba: pre, gestodźwięk: uderzenie dłońmi o uda. 

Zenek, to imię chłopca, jak będzie miała na imię dziewczynka?… – Zenka, pierwsza sylaba: zen, gestodźwięk: klaśnięcie w dłonie. 

W wierszu Jana Brzechwy miał siedmioro dzieci… – tydzień, pierwsza sylaba: ty, gestodźwięk: położenie na ramionach
skrzyżowanych rąk.

„Jaki to prezent?” – zabawa dydaktyczna na podstawie wiersza Rafała Lasoty „Świąteczne podarki”. 

Rodzic czyta tekst Rafała Lasoty „Świąteczne podarki”, omawia, pyta: 
- Gdzie były prezenty? 
- Dlaczego bohater nazwał je potworami i nie był dla nich miły? 
- Co chciał, żeby było w prezentach? itp.
Następnie pokazuje ponumerowane koperty z obrazkami. Zadanie dzieci polega na podaniu nazwy przedmiotu przedstawionego na obrazku, wyodrębnieniu pierwszej głoski i jej zapamiętaniu, złożeniu pierwszych głosek ze wszystkich wyrazów, podaniu nowej nazwy – odgadnięciu nazwy prezentu.
Przykłady wyrazów:
lala  las, aparat, lody, ananas;
kot – kapelusz, obraz, teczka;
gra – garnek, rower, apteczka;
zamek – ząb, agrafka, motyl, Eskimos, kostka;
                                                        
                                                            lala
las


ananas



lody






aparat




kapelusz

obraz



teczka


gra
garnek

rower

apteczka


zamek
ząb

agrafka

motyl

Eskimos

kostka


Młodsze dzieci (4-latki) składają tylko wyrazy: lala, kot, gra. Starsze zamiast korzystać z obrazków przedmiotów mogą czytać proste napisy, np.  las, lody, motyl

Świąteczne podarki
                    Rafał Lasota

Pod choinką są prezenty.
Każdy prezent jest zamknięty.
Każdy prezent na mnie zerka,
Bym rozwinął go z papierka.
Wyobraźnią już rysuję,
Co tam w środku się znajduje?
Może misiek, klocki może…
Ty prezencie! Ty potworze!
Złość już mnie za gardło ściska,
Chcę rozwinąć prezenciska!
Łypią na mnie pod choinką
Kolorową kuszą minką!
To za wiele! Ponad siły!
Już nie będę dla nich miły!
Niech już idą z mego domu!
Ja je oddam byle komu!
Nawet łezka mi nie spłynie,
Gdy to wszystko w koszu zginie!
Ale… jeśli w tych paczuszkach
Dwa cukrowe są jabłuszka?!
Jeśli jest tam misio mały,
Co zielone ma sandały!
Może są tam cukiereczki
I orzeszki, i książeczki…!
Trudno!
Choć się czas odwleka,
To ja na nie już poczekam…

„Fabryka prezentów” – zabawa ruchowa.

Dzieci swobodnie poruszają się po pokoju. Na sygnał i hasło Rodzica – nazwy zabawek – naśladują te zabawki, np. roboty, rowery, traktory, mówiące lalki, kotki.

„Pudełko na prezent” – praca plastyczna; składanie rolki po papierze toaletowym i ozdabianie (4 i 5 -latki).

Rodzic przygotowuje rolki po papierze toaletowym, klej, nożyczki, ozdoby (np. rafia, wstążki, farba akrylowa lub papier pakowy). Pokazuje, jak wykonać pudełko na prezent: składa boki rolki do środka na jednym i drugim końcu rolki, następnie skleja złożone z jednej strony rolki boki tak, by pudełko z jednej strony nie otworzyło się. Rodzic przypomina o zasadach bezpieczeństwa podczas korzystania z nożyczek. Proponuje ozdabianie pudełka: oklejenie papierem ozdobnym, zawiązanie rafii lub wstążki, naklejanie innych ozdób. Dzieci wykonują z pomocą rodzica pracę, dbają o porządek w trakcie pracy i po jej zakończeniu. 
Pomoże w tym filmik:
                                

Dzieci 4 - letnie:
 Praca z KP1.36 – kolorowanie bombki – odwzorowywanie.

Dzieci 5- letnie:
Praca z KP2.22 – ćwiczenie słuchu fonemowego, percepcji wzrokowo-słuchowej oraz umiejętności kodowania i dekodowania, a także sprawności manualnej. 
Przedszkolaki wysłuchują imion dzieci zaprezentowanych na zdjęciach i umieszczają odpowiednie nalepki pod postaciami. Łączą linią każde dziecko z prezentem, którego nazwa zaczyna się taką samą głoską co imię dziecka. Następnie kolorują według kodu, odnajdując tym samym drogę od dziewczynki do prezentu.


W dowolnym momencie dnia wybierzcie z rodzicami buźkę określającą Wasz nastrój.

Pozdrawiamy Pani Karolina i Pani Ewa!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz