czwartek, 3 grudnia 2020

Temat dnia: Dbamy o powietrze.

 Data: 04.12.2020 r. (piątek)

Temat dnia: Dbamy o powietrze.

Na początek: "Zumbastyczny taniec"



„Maska” – zabawa rozwijająca spostrzegawcza; ćwiczenie analizy słuchowej; poznawanie znaczenia wyrazu maska

Rodzic prezentuje przedmioty: maskę karnawałową (np. zwierzę), maskę do nurkowania, maskę antysmogową dla dzieci, maskę na twarz (kosmetyczną). Dzieci podają nazwy tych przedmiotów, mówią, do czego służą. Dzielą na sylaby wyraz maska, podają liczbę sylab za pomocą gestodźwięków, podają pierwszą i ostatnią głoskę. Młodsze dzieci tylko dzielą wyrazy na sylaby. Starsze mogą wskazać litery i czytać globalnie. 


maska

maski antysmogowe

maski karnawałowe

maska do nurkowania

maski antywirusowe

maska kosmetyczna

„Malowanie lodem” – praca plastyczna  poznawanie różnych technik plastycznych. 

Rodzic przygotowuje wcześniej kolorowe lodowe kostki: foremki do lodu z podziałką na kostki napełnia spożywczymi barwnikami (lub farbami akwarelowymi) i wodą, na foremce nakleja taśmę klejącą i wbija wykałaczki w poszczególne kratki foremki (dla stabilizacji wykałaczek), wstawia do zamrażalnika, po zamrożeniu usuwa taśmę klejącą.
Proponuję Wam wykonanie lodowych obrazków, pamiętajcie o zachowaniu środków bezpieczeństwa. Dziecko otrzymuje: komplet lodowych kostek, pipetę, pojemnik z olejem (lub solą) i grubszy, biały karton. Dzieci, trzymając kostkę lodu za wykałaczkę, malują powierzchnię kartonu, po czym, by uzyskać ciekawszy efekt, pipetą nanoszą na farbę krople z olejem, dalej malują kostkami lodu. Po zamalowaniu całej powierzchni zostawiają pracę do wyschnięcia, sprzątają i organizują wystawę prac. 

„Ciepło-zimno” – zabawa ruchowa z elementem czworakowania. Dzieci swobodnie poruszają się po pokoju. Na sygnał i hasło R.: Ciepło! – naśladują lwy, chodzą na czworakach; Zimno– naśladują pingwiny, chodzą na wyprostowanych, złączonych ze sobą nogach, ręce przy boku.

„Globalne ocieplenie” – zabawy badawcze; wyjaśnienie przyczyn i skutków globalnego ocieplenia klimatu. 

Rodzic prezentuje dezodorant i pyta: Co ten dezodorant ma wspólnego z lodówką? Dzieci udzielają odpowiedzi. Rodzic wyjaśnia, że w środku dezodorantu, a także na przykład lodówki, są gazy, które z jednej strony pomagają człowiekowi (ładny zapach, żywność w lodówce nie psuje się), ale z drugiej strony trują powietrze i powodują, że klimat się ociepla – topnieją lodowce, pojawiają się gwałtowne burze z potężnymi wyładowaniami elektrycznymi i ulewami, tornada, albo bardzo długo nie pada deszcz, panuje susza. Nasza planeta cierpi, źle czują się też ludzie, gdy temperatura otoczenia podnosi się i jest wyższa niż powinna. 

Można to sprawdzić, przeprowadzając proste eksperymenty lub obejrzeć film edukacyjny dla dzieci.


Potrzebne pomoce to 2 pudełka i 1 pokrywka, dwa termometry. Do obu pudełek Rodzic wkłada termometry. Jedno pudełko zamyka, a drugie zostawia otwarte. Następnie wraz z dziećmi stawia pudełka nad kaloryferem. Po pewnym czasie wspólnie otwierają pudełka i sprawdzają, jaką temperaturę pokazują termometry. Rodzic pomaga ustalić, w którym pudełku temperatura jest wyższa i dlaczego.
Do drugiego eksperymentu potrzebny będzie duży koc. Dzieci stają blisko siebie – wszystkie pod kocem. Pozostają tak przez kilka minut. Po wyjściu spod koca Rodzic pyta dzieci: 
- Czy było wam ciepło? 
- Kiedy było cieplej: kiedy stałyście razem pod kocem czy kiedy siedziałyście osobno bez przykrycia?

Rodzic tłumaczy oba analogiczne eksperymenty. Gdy pudełko jest zamknięte, powietrze w nim się nagrzewa, ponieważ promienie słońca potrafią przedostać się do środka, ale ciepło nie może wydostać się na zewnątrz. To samo dotyczy naszej planety. Gazy cieplarniane „okrywają” planetę jak koc. Promienie słoneczne przedostają się przez warstwę gazów, ale nagrzane powietrze już nie może się ochłodzić, więc ciągle się nagrzewa i powoduje zmianę klimatu.

„Jak pachnie powietrze?” – prowadzenie obserwacji przyrodniczych w ogrodzie. Zadaniem dzieci jest podzielenie się wrażeniami na temat tego, jak pachnie powietrze.

„Smok i smog” – rysowanie ołówkiem i kolorowanie kredkami. 

Rodzic pyta: Co to jest smog, nie smok?. Dzieci odpowiadają.                

Rodzic informuje, iż smog to zanieczyszczone powietrze, w którym miesza się mgła z różnymi pyłami, np. sadzami z pieca, spalinami z samochodów. Dzieci na kartkach przedstawiają scenkę ze smokiem i smogiem na bazie informacji, które zostały przekazane w ciągu zabaw z całego dnia; najpierw rysują ołówkiem, później kolorują obrazek, omawiają rysunki.

W dowolnym momencie dnia wybierz z rodzicem buźkę określającą twój nastrój.


W ciągu dnia pamiętaj o higienie rąk, stosowaniu zwrotów grzecznościowych i samodzielności. Zachowaj bezpieczeństwo podczas zabaw na swoim podwórku i spacerze. Miłego dnia.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz