wtorek, 7 kwietnia 2020

08.04.2020 r. (środa)
Temat dnia: Co włożymy do koszyka wielkanocnego?


Co włożymy do koszyka wielkanocnego?” – szukanie odpowiedzi na pytanie na podstawie doświadczeń dzieci, rozmowy z rodzicem oraz KP2.23 - 4-latki, 5-latki KP3.35
4-latki:


5-latki:


Rodzic mówi: W Wielką Sobotę święcone są wielkanocne koszyczki, które wypełnione są różnymi rodzajami pokarmów. Rodzic wyjmuje kolejno z koszyka i pokazuje: malowane jajka (są symbolem odradzającego się życia) – kraszanki (pomalowane na jeden kolor) i pisanki (ozdabiane różnymi wzorami i kolorami), chleb (ma zapewniać ludziom dobrobyt i pomyślność), sól (chroni

przed zepsuciem i złem), chrzan (ma zapewnić zdrowie i sprawność), kiełbasa (zapewnia zdrowie), wielkanocna babka (jest symbolem umiejętności i dostatku), baranek wielkanocny z czerwoną chorągwią (symbol Jezusa Chrystusa).koszyk wielkanocny z: pisankami i kraszankami, chlebem, solą, chrzanem, kiełbasą, wielkanocną babką, barankiem, 




Blok zajęć o emocjachzadowolenie i niezadowolenie. Rodzic rozmawia z dzieckiem, zadaje im pytania: Co to znaczy czuć zadowolenie? W jakich sytuacjach można być zadowolonym? Co to znaczy być niezadowolonym? W jakich sytuacjach można się tak czuć? Jakie są te uczucia – przyjemne czy nieprzyjemne? Które z tych uczuć towarzyszy wam podczas oczekiwania na Wielkanoc? Dlaczego się tak czujecie?

Można wytłumaczyć dziecku dlaczego w tym roku nie pójdziemy ze święconką, podkreślając jednocześnie, że wiele innych pozytywnych uczuć towarzyszy nam z okazji Świąt Wielkanocnych.



Dzieci wykonują karty pracy KP2.23 - 4-latki, 5-latki KP3.35


„Koszyczek wielkanocny” – zabawa ruchowa, orientacyjno-porządkowa. W obręczach umieszczonych na podłodze znajdują się produkty z koszyczka (na talerzykach, każdy w innej obręczy). Dzieci biegają wokół nich w rytm np. tamburyna. Gdy rodzic przestaje grać, mówi: Do koszyczka wielkanocnego wkładamy: pisanki i kraszanki, skaczemy na jednej nodze w kierunku obręczy z jajkami. Dzieci zatrzymują się i wyklaskują sylabami: pi–san–ki, kra–szan–ki. Rodzic znów gra i mówi: Do koszyczka wielkanocnego wkładamy… – wymienia kolejne rzeczy znajdujące się w obręczach: chleb (skaczą obunóż), sól (idą tyłem), chrzan (idą szybko, wysoko podnosząc kolana), kiełbasa (czworakują), wielkanocna baba (kładą dłonie na biodrach i przemieszczają się obrotami), baranek (biegną, zatrzymują się i śpiewają pierwszą zwrotkę piosenki Wełniany baranek). Za każdym razem zatrzymują się przy kolejnej obręczy i wyklaskują sylaby: chleb, sól, chrzan, kieł–ba–sa, wiel–ka–noc–na ba–ba, ba– ra–nek. obręcze, talerze, a na nich: pisanki i kraszanki, chleb, sól, chrzan, kiełbasa, wielkanocna babka, baranek, tamburyn  

Praca plastyczna: 

Z pomocą rodzica możesz wykonać dowolnego zajączka.

https://www.youtube.com/watch?v=cYSzOuY5_Jg

https://www.youtube.com/watch?v=hMpD3LOk0OM&t=44s     



Łamańce językowe - Rodzic zachęca dziecko do wyrazistego wymawiania łamańców językowych: Kra krę mija, Lis ma norę, Stół z powyłamywanymi nogami, Król Karol kupił królowej Karolinie korale koloru koralowego, Ząb – zupa zębowa, dąb – zupa dębowa.

Możesz pomóc rodzicom w przygotowaniach do Świąt Wielkanocnych.

Pamiętaj o codziennej higienie rąk i używaniu zwrotów grzecznościowych.

W dowolnym momencie dnia możesz wybrać z rodzicem buźkę określającą Wasz nastrój.




"Czyściochowe przedszkole" - Korzystanie z toalety

Słuchanie wiersza "Siedzi Pupik na kamyku" i omawianie jego treści.

"Siedzi Pupik na kamyku"


Siedzi Pupik na kamyku,
Zastanawia się po cichu:
Gdzie się kończy przewód pokarmowy,
Skoro trawienie zaczyna się od głowy?
Jakże bolesne byłyby upadki,
Gdyby nie pośladki?
Na czym byśmy dziś siedzieli,
Gdybyśmy pupy nie mieli?
Nie ma żadnej hecy,
W miejscu, gdzie kończą się plecy.



Berek „tu usiądę” Jedna osoba zostaje berkiem. Inni mogą się uratować przed złapaniem, siadając na wyznaczonych wcześniej bezpiecznych miejscach (np. kanapie, fotelu, dywanie)

Jak długi jest papier toaletowy? Rodzic pyta dzieci: jak myślicie, jak długi jest papier schowany w rolce? Dzieci podają swoje szacunkowe odpowiedzi (stąd–dotąd).  

Chętni mogą rozwinąć papier i sprawdzić, jaki jest długi :)

Jak używa się papieru? (przykład na lalce lub misiu)                    Rodzic demonstruje dziecku, jak używa się papieru: odrywa            3 listki, składa je i wyciera pupę lalki/misia.
Zużyty papier wrzuca do kosza, który „udaje” toaletę.
Dziecko odrywa z papierowej rolki po 3 listki składa i również wyciera pupę swojej maskotki oraz wyrzuca papier do umownej toalety.


Rodzic podkreśla dzieciom ważne zasady:
1. Korzystamy z małego i złożonego kawałka papieru
(3 listki).
2. Wycieramy pupę od dołu do góry (w stronę odbytu).
3. Pupę wycieramy tak długo, aż kolejny kawałek papieru będzie czysty/suchy.
4. Zużyty papier wrzucamy do toalety.

5. Po skorzystaniu z toalety opuszczamy klapę, spuszczamy wodę, dokładnie myjemy dłonie mydłem i je wycieramy.

Powodzenia i serdeczne pozdrowienia! Do jutra! Pani Justyna i Pani Ewa






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz