środa, 8 kwietnia 2020

09.04.2020 r. (czwartek)
Temat dnia: Jakie potrawy postawimy na świątecznym stole?


„Jakie potrawy postawimy na świątecznym stole? – szukanie odpowiedzi na pytanie na podstawie doświadczeń dzieci i wiersza Danuty Gellnerowa "Wielkanoc".





Wielkanoc D.Gellnerowa



Obudziły się pisanki

wielkanocnym rankiem

i wołają:

- Patrzcie! Tu na stole

same niespodzianki!
Bazie srebrno-białe
i baranek mały.
Ten baranek 
ma talerzyk,
skubie z niego
owies świeży.
A baby pękate
w cukrowych fartuchach
śmieją się wesoło
od ucha do ucha!

Rodzic zadaje dzieciom pytanie: Co na wielkanocnym stole zobaczyły pisanki?

„Stół wielkanocny” 

4- latki - praca z KP2.24.


Przed wykonaniem zadania z KP2.24 dzieci opisują, co jest na ilustracji. Chętne dzieci podają także nazwy poszczególnych figur geometrycznych.  

5-latki - praca z KP3.36 a.



„Życzę Ci…” – zabawa dydaktyczna.
Rodzic trzyma w ręku kilka kart wielkanocnych. Czyta zamieszczone na nich życzenia. Dzieci słuchają
  i powtarzają za rodzicem, czego ludzie życzą sobie na święta, dzieląc się jajkiem: dużo zdrowia, 
radości, pogody ducha, smacznego jajka, mokrego lanego poniedziałku.  Dzieci same próbują sformułować życzenia, które np. złożą babci, cioci.

"Ciepło-zimno" - zabaw się z mamą i poszukaj np. wielkanocnego jajka, kurczaczka itp.

„Babki wielkanocne”– modelowanie masy solnej w foremce.
Dzieci umieszczają masę solną lub plastelinę w małej foremce, dokładnie przyciskając ją palcami. Odwracają foremkę i, uderzając nią rytmicznie o stół, wydobywają babkę.
mąka, sól, woda, plastelina, mała foremka  

Ozdobioną babkę z masy solnej można pomalować farbami.

5-latki W.29 - tworzenie gry planszowej i granie np. z rodzicem.

Wysłuchaj piosenki o Świętach Wielkanocnych, możesz spróbować nauczyć się i zaśpiewać.



Wielkanocna piosenka

Są takie święta raz do roku,
co budzą życie, budzą czas.
Wszystko rozkwita w słońca blasku
i wielka miłość rośnie w nas.
Miłość do ludzi, do przyrody
w zielone każdy z wiosną gra.
Już zima poszła spać za morza
a w naszych sercach radość trwa.

Ref. Kolorowe pisanki przez dzieci malowane,
pierwsze bazie, pierwiosnki, bratki wiosna nam śle.
Białe z cukru baranki jak zaczarowane,
małe, żółte kurczątka, zniknął cały już śnieg.
W piecu rosną sękacze, baby wielkanocne
I mazurek „filutek”, spójrzcie tam pierwszy liść.
Według starej recepty babcia barszcz ugotuje,
przyjdzie cała rodzina na te święta już dziś.

Czas ciepłe kurtki w szafie schować
i w naftaliny ukryć świat.
W szufladzie zaśnie czapka zimowa,
narty i sanki pójdą spać.
Bocian powrócił na swe gniazdo,
już leśnych kwiatów czujesz woń.
A słońce świeci mocno, jasno
i żabi rechot słychać z łąk.

Ref. Kolorowe pisanki przez dzieci malowane

W ciągu całego dnia pamiętamy o higienie rąk i stosowaniu zwrotów grzecznościowych.

W dowolnym momencie dnia możesz wybrać z rodzicem buźkę, określającą Wasz nastrój.



"Czyściochowe przedszkole" - Korzystanie z toalety

Słuchanie opowiadania "Kot Pupik i Papierus drugi"

Kot Pupik wstał z toalety i podszedł do uchwytu na papier toaletowy. Szybkim ruchem zaczął odkręcać, odkręcać i odkręcać pokaźną część rolki. Papieru było tyle, że kot nie mógł go ani złożyć, ani użyć. Pupik westchnął z rezygnacją. Wrzucił zmarnowany papier do muszli klozetowej…A ten jakby chciał żyć własnym życiem: zupełnie nie mieszcząc się w toalecie, zaczął się
przemieszczać i formować… nagle oczom kota ukazała się dziwna postać z papieru.
— Mówią na mnie Papierus Drugi. Zbudziłeś mego ducha — uroczystym, tubalnym głosem rzekła postać.
Kot zachichotał zakłopotany. Co powiedzieć w takiej sytuacji, zwłaszcza gdy samemu stoi się z brudną pupą?
— Władcy świata pewnie sami nie wycierają pupy? — wypalił.
Ale Papierus jakby tylko czekał na te słowa.
— Patrz i ucz się — oświadczył z wielką pewnością siebie. — Oderwij trzy kawałki papieru. — Papierus podsunął Pupikowi swoją rękę, bo przecież sam składał się z papieru.
Kot odmierzył trzy listki. — Jeden, dwa, trzy… — policzył.
— Dobrze. Teraz najważniejsze. Słuchasz mnie? — upewnił się Papierus, a Pupik pokiwał twierdząco głową.
— Od dołu do góry, nigdy nie wracasz!
— Dlaczego? — Zapytał kot.
— By odsuwać kupę od siebie! — prosto wytłumaczył Papierus Drugi. Po minie Pupika było widać, że nad czymś się zastanawia, coś trawi.
— Wiem, moja ręka jest jak koparka, która odgarnia piasek?! — Wykrzyknął z zadowoleniem. Papierus uśmiechnął się do Pupika.
— Tylko pamiętaj o czystym papierze, bo zamiast piasku jest…
— Kupniak. Hihihi — dokończył kot i podcierał sobie pupę aż kolejny kawałek papieru był już czysty. Kot spuścił wodę i zaczął się wygłupiać radośnie machając do Kupniaka w toalecie.
— Papa — hihi — papa.
— Zamiast machać, lepiej umyj ręce. — zaproponował Papierus.
Wspólnie podeszli do umywalki. Pupik odkręcił wodę.
— Czy to kot czy to faraon, każdy robi kupę. Hihi.
— Ale nie każdy nasiąka wodą jak ja. — Papierus Drugi podniósł bezradnie, nasiąknięte wodą kończyny. — I tak powstał mokry papier toaletowy — zaśmiali się obaj.
  

Rozmowa z dzieckiem na temat zasad korzystania z toalety.

Udanego czwartku i do jutra! Pozdrawiamy! Pani Justyna i Pani Ewa

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz