niedziela, 19 kwietnia 2020

20.04.2020 r. (poniedziałek)

Temat dnia: Jestem przyjacielem przyrody.

„Czym jest natura?” – Dziecko wysuwa swoje pomysły, rodzic wysłuchuje wypowiedzi. Na koniec je podsumowuje, a jeśli jest taka potrzeba, dodaje własne wyjaśnienie.  


"Czy jestem przyjacielem przyrody" - formułowanie odpowiedzi na pytanie na podstawie doświadczeń dzieci i opowiadania Janiny Krzemienieckiej i Barbary Lewandowskiej "Wielka przygoda małej Zosi". Rodzic czyta opowiadanie. W trakcie czytania zadaje dziecku pytania do poszczególnych fragmentów, pokazując dziecku ilustracje.

Wielka przygoda małej Zosi



Rodzic pyta: Co się stało, gdy Zosia zasnęła? Jakie zwierzęta spotkała Zosia? Dziecko stara się w kolejności powiedzieć zwierzęta.






Rodzic pyta: Jakie zwierzęta spotkała Zosia? Dziecko stara się powiedzieć w kolejności zwierzęta.


Rodzic pyta: Co się stało, gdy dzieci złapały Zosię w siatkę na motyle? Co zrobiła Zosia, gdy się obudziła? Jak zachowuje się przyjaciel przyrody? Dziecko odpowiada na pytanie, uzasadniając swoją odpowiedź przykładami.

Dzielenie nazw zwierząt na sylaby, liczenie ile jest sylab w wyrazie, określanie pierwszej głoski w wyrazie, 5-latki - pierwszej i ostatniej, próba podzielenia wyrazów na głoski. Policz ile jest zwierząt.

biedronka

chrząszcz - jelonek rogacz

pszczoła

pająk

osa

karp

nartnik

mrówka

Przypomnij sobie "Kodeks Przyjaciela Przyrody" naszej grupy.

KODEKS PRZYJACIELA PRZYRODY
Ziemia to nasz wspólny dom. Żyjmy w zgodzie z przyrodą i rozważnie korzystajmy z jej darów

1. Nie niszcz i nie zanieczyszczaj środowiska naturalnego!
·        Wrzucaj śmieci do śmietnika, bo papierek sam nie znika

2. Segreguj odpady!
·        Kto śmieci segreguje, ten środowisko ratuje

3. Zmniejsz ilość substancji szkodliwych dla środowiska!
·        Szkodliwe materie – telefony i baterie, zbierają wszystkie przedszkolaki do specjalnej paki.

4. Używaj produktów przyjaznych tobie i środowisku!
·        Torebka foliowa jest już niemodna, papierowa bardziej wygodna.

5. Oszczędzaj wodę!
·        Zakręcaj wodę mój przyjacielu, bo wody jest mało, a chętnych na nią wielu.

6. Oszczędzaj energię!
·        Energię, co dzień oszczędzamy, zatem zbędne światło wygaszamy.

7. Chroń rośliny i zwierzęta!
·        Każde zwierzę na szacunek zasługuje i godnego traktowania oczekuje.
·        Drzewa, krzewy oddychają, szanuj je, bo tlen dają.

8.Nie hałasuj!  
·        Dbaj o ciszę wokół. Słuchaj głosów przyrody, bo one dają nam spokój.

9. Żyj ekologicznie, zdrowo w zdrowym środowisku!
·        Świat warzyw i owoców jest bardzo kolorowy, jedz je często, a będziesz zdrowy.

10. Bądź przyjacielem przyrody!
·        Dużo uczymy się o przyrodzie, jak ją chronić i jak żyć z nią w zgodzie.

„Natura czy człowiek?”– Rodzic wysypuje na środek dywanu różne przedmioty. Dziecko kładzie przedmioty przy rysunkach drzewa (stworzone przez naturę) lub narzędzi (wytwór człowieka). Za każdym razem wspólnie zastanawiają się, czy zadanie zostało wykonane poprawnie.


Przykładowe przedmioty:
Wytwory człowieka: reklamówka, piłka, książka, kredka, długopis, kartka, papierek po cukierku, łyżka, ścierka, gąbka, skarpetka, śruba, samochód zabawka, lalka, miś, puszka, butelka
Przedmioty naturalne: liście, gałązki, źdźbło trawy, cebulka, jabłko, kwiat, kora, słoma, siano, burak, ziemniak, kamień, orzech, bursztyn, muszelka, pióro
• rysunki drzewa i narzędzi, różne przedmioty pochodzące z natury i wytworzone przez człowieka


Zachęcam Was do  jedzenia produktów ekologicznych, bez wzmacniaczy smaku, konserwantów lub pestycydów.



4-latki 

Znaczek - jestem przyjacielem  przyrody - wykonywanie znaczka 

z W.42 



5-latki KP4.1a i 1b.




"Sekwencje" - zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem W.53-54 (5-latki)
Dziecko układa przed sobą elementy, segregując wg koloru. Układają elementy w odpowiednim rytmie, odwzorowując za rodzicem. Rodzic rozpoczyna np. 2, 3 elementy, dziecko kończy.
Zabawę można przeprowadzić w języku angielskim - utrwalenie nazw kolorów.
4-latki mogą użyć klocków lub innych kolorowych elementów.
np.

  • biały - white 
  • czarny - black 
  • czerwony - red 
  • niebieski - blue 
  • zielony - green 
  • pomarańczowy - orange 
  • żółty - yellow 
  • różowy - pink 
  • fioletowy - violet 
  • brązowy - brown 
  • złoty - gold 
  • srebrny - silver 
  • szary - grey 
"Wielkie sprzątanie" zapoznanie z piosenką.
Słuchanie piosenki. Wykonywanie dowolnych tańców do piosenki.

http://hostuje.net/file.php?id=1bcfe315675c5ad4c6a7e7c8f8b4061e

W lesie na polanie
Dziś ważne zebranie
Wzięły się zwierzęta
Za wielkie sprzątanie

Szu – szu- szu! Szu – szu- szu!
Pracujemy ile tchu
Szu – szu- szu! Szu – szu- szu!
Zaraz czysto będzie tu!

Mrówka ze ślimaczkiem
Sprzątają pod krzaczkiem
A żabki z wiewiórką
W strumyku za górką

Zbierają sikorki
Papierki i worki
A maleńkie muszki
Butelki i puszki

Kosy pogwizdują
I śmieci pakują
A niedźwiadek z liskiem
Sortują je wszystkie

A gdy posprzątały
Ten list nam wysłały
Pamiętajcie dzieci
By w lesie nie śmiecić


Po tak ciężkiej pracy, przyda się trochę ruchu :)





Pajączek – masaż relaksacyjny.
Dziecko siedzi  za rodzicem. Rodzic czyta wiersz, mówiąc i pokazując, jakie ruchy należy wykonywać na plecach np.taty. Potem zamiana ról.


Wspinał się pajączek po rynnie.
Dzieci "wędrują" palcami od dołu ku górze po plecach np. taty

Spadł wielki deszcz i zmył pajączka.
Układają obie dłonie płasko na plecach i szybko przesuwają je w dół.

Zaświeciło słoneczko. 
Masują plecy ruchem okrężnym.

Wysuszyło pajączka, rynnę i... 
Masują plecy tak długo, aż poczują ciepło. 

dalej wspinał się pajączek po rynnie.
Zaczynają masaż od początku.



W ciągu całego dnia pamiętajcie o higienie rąk i stosowaniu zwrotów grzecznościowych.
W dowolnym  momencie dnia wybierzcie z rodzicami buźkę, określającą Wasz nastrój.




"Czyściochowe przedszkole" - Ochrona skóry

Skóra – a to ciekawe!
Rodzic opowiada dziecku o skórze, demonstrując w trakcie różne jej właściwości. Skóra to największy narząd w naszym organizmie. Jest większa od serca, mózgu i innych narządów, bo pokrywa całe ciało. Gdyby rozciągnąć na płasko skórę, która pokrywa ciało dziecka, zajęłaby ona powierzchnię około 1m kwadratowego (rodzic z pomocą dzieci odmierza na dywanie miarką kwadrat o boku 1 metra i wykleja go za pomocą papierowej taśmy malarskiej). Skóra dorosłego to dwa takie kwadraty. Jak myślisz, ile waży cała wasza skóra? (rodzic pokazuje dziecku 1 kg opakowanie np. cukru). A skóra dorosłego? (rodzic pokazuje od 2 do 4 opakowań – waga skóry zależy od wzrostu właściciela).
Jak myślisz, gdzie mamy najcieńszą skórę? 
(na powiekach, tylko 0,5 milimetra) A gdzie mamy najgrubszą skórę? 
(na podeszwach stóp – aż do 6 mm).

Co czują moje stopy?
Zaraz się przekonamy, co czują nasze stopy. Rodzic wraz z dzieckiem przygotowuje ścieżkę sensoryczną. Na początku rozkłada w pokoju grubą folię malarską i jeden za drugim płaskie kartony np. od pizzy. Potem do środka wkłada następujące przedmioty, które utworzą drogę: sztuczne futerko,  pognieciony papier, zmywaki kuchenne, wytłoczki od jajek, szyszki, drobne patyki, kasztany, liście, małe kamyki, piasek. Dziecko zdejmuje skarpetki i na boso, po kolei pokonują ścieżkę. Na koniec rozmawiamy z dzieckiem o tym, co czuły ich stopy, mówimy, że skóra jest bardzo wrażliwa, nawet w tym miejscu, gdzie jest najgrubsza (stopy) i trzeba ją chronić. 

np.





Zamrożone sekrety
Dziecko  otrzymuje metalową płaską foremkę do ciasta i naczynie z wodą. Dziecko ma do wyboru różne przedmioty, które mogą stać się ich mrożonymi sekretami, np. patyczki, kamyki, liście, jarzębina, drobne kwiaty, trawy, iglaste gałązki (zależnie od pory roku) albo zabawkowe ludziki i klocki. Dziecko same decyduje, z jakich elementów stworzy kompozycję w foremkach. Na koniec zalewa wszystko wodą (nie po brzeg). Rodzic zanosi pracę do zamrażalnika.  Potrzebne będą następnego dnia.

„Skóra” – najlepszy kombinezon świata
Rodzic czyta dziecku  wiersz pt. „Skóra” i podsumowuje wszystkie doświadczenia oraz wiadomości na temat skóry.

Skóra

Własna skóra jest doskonała;
Wiesz, nigdy nie jest za mała.
To najlepszy kombinezon świata.
Zawsze pasuje, sama się łata.
Rośnie razem z nami.
Czasem ozdabia się piegami.
Jak termos pomaga utrzymać stałą temperaturę,
Poci się w upale, na mrozie zagęszcza strukturę
Może odczuwać też łaskotanie,
Gdy stąpam stopą po miękkim dywanie.
Skóra to granica mojego ciała,
Co zawsze osłaniać by mnie chciała,
Czy to bakterie, czy siła nacisku,
Jak piłką oberwę na boisku.
Jednak i ona potrzebuje wsparcia,
Gdy słońce lub mróz szykują się do natarcia.
Nie zapominam o swojej skórze
I kremem ochronnym się jej przysłużę.
 

Skóra pokrywa całe nasze ciało jak idealny kombinezon.
• Skóra potrafi się odnawiać.
Skóra utrzymuje stałą temperaturę, dlatego poci się latem
(żeby się ochłodzić i wyrównać temperaturę).

Skóra pomaga w odczuwaniu różnych rodzajów dotyku.
Skóra to pierwsza bariera ochronna przed bakteriami
i wirusami.

Mróz i promienie słoneczne mogą negatywnie oddziaływać
na skórę i ją podrażniać, dlatego potrzebuje ona wsparcia
– kremów ochronnych.
  

Informacje dla rodziców

Drogi Rodzicu, w ramach programu "Czyściochowe Przedszkole" prowadzimy zajęcia na temat ochrony skóry. Twoje dziecko dowiaduje się podczas nich, że:

Skóra to największy narząd naszego ciała. Dzięki niej działa zmysł dotyku.
Skóra jest delikatna i trzeba ją chronić. Powinniśmy ubierać się stosownie do pogody, a odkryte miejsca zabezpieczać odpowiednimi kremami.
Krem na wiatr i mróz chroni naszą skórę zimą.Krem z filtrem chroni naszą skórę przed promieniowaniem UV.
Nie wolno nikomu pożyczać swojej pomadki ochronnej do ust.

Wiemy, jak ważną rolę w kształtowaniu dobrych nawyków odgrywa opiekun. Zachęcamy Cię do powtarzania wraz z dzieckiem zdobytych przez nie wiadomości w domu.
Chcesz utrwalić zdobyte wiadomości? Możesz porozmawiać z dzieckiem o tych zasadach, zasadach, zwłaszcza podczas smarowania kremem ochronnym, bo najlepiej jest się uczyć przez działanie i obserwację.
Masz ochotę pogłębić temat? Możesz przeczytać dziecku historię pt. „Gładzio kontra Mroźna Szczypawica” (kolejne zajęcia).
Lubisz ciekawe eksperymenty? Możesz zrobić razem z dzieckiem doświadczenie, które pozwoli Wam zaobserwować działanie promieniowania UV. Dociera ono do naszej skóry wraz z promieniami słonecznymi, a w codziennych warunkach nie jest widzialne gołym okiem. Ten eksperyment pokaże Wam, że promieniowanie istnieje.  



Dużo zdrówka i samych przyjemności!!! Pozdrawiamy! Pani Justyna i Pani Ewa



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz