poniedziałek, 13 kwietnia 2020

14.04.2020 r. (wtorek)

Temat dnia: Z wizytą u babci i dziadka na wsi.


„Wieś i miasto” – szukanie różnic i podobieństw na podstawie zdjęć. Rodzic pokazuje dzieciom zdjęcia terenów wiejskich i miejskich. Prosi o wskazanie różnic i podobieństw. Pyta, których terenów w Polsce jest więcej, i wskazuje na mapie tereny nizinne.   • zdjęcia terenów wiejskich i miejskich





Rodzic pyta: Czy my mieszkamy w mieście, czy na wsi?
                     Jak nazywa się nasza miejscowość?

„Czym nakarmię kota, a czym konia?” – pogadanka na temat pożywienia dla zwierząt. Rodzic pyta dziecko: O czym trzeba pamiętać, gdy ma się zwierzę? (dzieci podają swoje pomysły, rodzic nakierowuje wypowiedzi dzieci tak, aby padła odpowiedź, że najważniejsze jest odpowiednie pożywienie). Czy wszystkie zwierzęta możemy karmić w ten sam sposób?

Rodzic czyta wiersz i zadaje dziecku pytania.

Jak kotek zwierzęta mlekiem częstował   Helena Bechlerowa

To jest Filik – kotek bury.
Ma wąsiki i pazury.
Dobry jest ten kotek Filik:
chce, by wszyscy mleko pili.
Stanął Filik przy kurniku.
– Czy chcesz mleka, koguciku?
Lecz kogucik z kurką czarną
na śniadanie jedli ziarno.
Rodzic pyta: Jakie zwierzęta jedzą ziarno? 
(kury, indyki, kaczki, gęsi)

Koło żłobu stoi konik.
Filik ładnie się ukłonił.
– Lubisz mleko? – Nie, ja rano
smaczny owies jem i siano.
Rodzic pyta: Jakie zwierzęta jedzą siano?
(krowy, kozy, owce, konie)

Do królika kotek podszedł.
– Pij, pij mleczko, bardzo proszę!
Ale królik siadł pod drzewkiem:
chrupu, chrupu – gryzł marchewkę.                                               
Rodzic pyta: Jakie zwierzęta jedzą marchewkę?
(króliki, krowy, konie, kozy)  

Przed gołąbkiem Filik staje,
słodkie mleko mu podaje.
– Wypij mleczko sam, Filiku,
ja mam groszek w gołębniku.                                                  

Rodzic pyta: Co jedzą gołębie i inne ptaki?

Więc do krówki poszedł kotek.
– Czy na mleko masz ochotę?
– Nie, Filiku, bo ja przecież
jem zieloną trawkę w lecie.

Rodzic pyta: Jakie zwierzęta jedzą latem trawę? 
(krowy, kozy, owce, konie)

Koło furtki kózka biała
także mleka pić nie chciała.
– Zabierz sobie kotku dzbanek!
Ja jem liście kapuściane.

Rodzic pyta: Co jedzą kozy? 
(siano, marchew, kukurydzę, groch)

Poszedł kotek do motyla
i dzbanuszek mu nachyla.
Ale motyl tam na łące
pije z kwiatka sok pachnący.
Rodzic pyta: Co jedzą motyle? 
(nektar, pyłek kwiatowy, soczyste owoce, które spijają za pomocą trąbki)

Teraz kotek mleko niesie
do wiewiórki w ciemnym lesie.
Na sosence wiewióreczka
gryzie orzech, nie chce mleczka.

Rodzic pyta: Co je wiewiórka?
(orzechy, ukryte w szyszkach nasiona drzew iglastych, nasiona drzew liściastych – żołędzie, nasiona klonu, jagody, młode pąki, grzyby)

Wraca kotek. Koło płotka
na ścieżynce jeża spotkał.
Jeżyk woła go z daleka:
– Bury kotku, daj mi mleka!
O, bo jeże, tak, jak kotki,
bardzo lubią mleczko słodkie.

Rodzic pyta: Co je jeż? 
(owady, dżdżownice, żaby, małe gady, młode ptaki i myszy, ptasie jaja. Piją mleko matki– są ssakami. Nie można jednak karmić ich krowim mlekiem – choć bardzo go lubią,
dostają po nim biegunki)  

„Słoma i siano” – polisensoryczne porównywanie słomy i siana, czytanie globalne. Rodzic wprowadza do czytania globalnego wyrazy: siano i słoma. Pyta dzieci, czym różni się słoma od siana (siano – wysuszona trawa, pożywienie dla zwierząt, słoma – odpadowy materiał po koszeniu zboża, siano – bardziej miękkie, słoma – szorstka, siano – zielone, słoma – żółta).  • siano i słoma lub ich zdjęcia  


siano


słoma

„Do czego służy strach na wróble?” – rozmowa kierowana. Rodzic zadaje dziecku pytania: Do czego służy strach na wróble na polu? Kogo ma odstraszać? Dlaczego odstrasza się ptaki z pól? Co takiego robią? Co wyjadają ptaki na polach?  


Praca z KP2.25. - 4-latki
Rodzic czyta polecenie z karty, dzieci wykonują zadanie.
Nazwy zwierząt z KP2.25 można wprowadzać również w języku angielskim, np. cowkrowa; dogpies; turkeyindyk; chicken kurczę, horsekoń.



Praca z KP3.37 a,b – 5-latki





Ćwiczenia gimnastyczne:

„Koło gimnastyczne”– dzieci stoją w kole, po kolei kręcą kołem z W.25 (5-latki) i wspólnie wykonują wylosowane ćwiczenia, np. pięć przysiadów, dwa pajacyki, 4 podskoki itp. (4-latki wg instrukcji rodzica)
„Wyścigi raków” – Rodzic wyznacza linie startu i mety. Dziecko leży na plecach, na sygnał rodzica podnosi tułów do góry i podpierając się rękami i nogami, idzie do mety.
„Przeciąganie liny”– Rodzic dzieli uczestników na dwa zespoły, wyznacza środek liny (np. wiąże chustkę) i obszary każdej z grup (linie, których uczestnicy nie mogą przekraczać). Na sygnał rodzica zespoły ciągną linę. Wygrywa ta grupa, która przeciągnie znacznik za swoją linię.
• lina  

"Myszki" - praca plastyczna 

Do wyboru:


"Jarzynowy wóz" – nauka piosenki.
Dzieci słuchają piosenki
i odpowiadają na pytania do jej treści.

Jarzynowy wóz
sł. Maria Szypowska, muz. Edward Pałłasz

Ref.: Jechał, jechał wóz,
smaczne rzeczy wiózł,
tur, tur, tur, turkotał,
smaczne rzeczy wiózł
.Tu marchew czerwona,
kapusta zielona,
rzodkiewek różowe kuleczki,
w słonecznym kolorze słonecznik.
Ref.: Jechał, jechał wóz…
Tu strączki fasoli
i bobu do woli,
szpinaku zielona tam fura,
i burak pąsowy jak burak.

Ref.: Jechał, jechał wóz…

– Omówienie treści piosenki.
Rodzic zadaje dziecku pytania: Co wiózł wóz? Jak możemy to nazwać jednym słowem?
– Nauka piosenki: powtarzanie słów w rytm melodii piosenki, zaśpiewanie jej bez podkładu i z podkładem muzycznym. 


Pamiętajcie w ciągu dnia o higienie rąk i stosowaniu zwrotów grzecznościowych.
W dowolnym momencie dnia wybierz z rodzicami buźkę, określającą Wasz nastrój.


"Czyściochowe przedszkole"  - Mycie zębów

Słuchanie wiersza i rozmowa na temat jego treści:

Do brzuszka

Czerwony i umięśniony
język jak most zwodzony.
Co ślina na język przyniesie
– zje się.
U wrót każdej twarzy,
stoją rycerze na straży.
Biali, wytrzymali, wyjadacze
– kły, trzonowce i siekacze.
Język niestrudzony
przegania gości w ich strony.
Winogrono, czy pietruszka
zjedzie windą wprost do brzuszka.
  

Eksperyment dla chętnych:

Czy jajka i zęby są do siebie podobne?
Dziecko wspólnie z rodzicem do jednej szklanki nalewają wodę, do drugiej ocet. Szklankę z wodą oznaczają za pomocą naklejonej plasteliny. Następnie wkładają do każdej po jednym jajku ugotowanym na twardo i odstawiają w bezpieczne miejsce na 24 h. Co się dalej wydarzy, dowiecie się następnego dnia.  

Drogi Rodzicu,w ramach programu "Czyściochowe Przedszkole" prowadzimy zajęcia na temat higieny jamy ustnej.
Twoje dziecko dowiaduje się podczas nich, że:

Zęby myjemy przez 3 minuty dwa razy dziennie, codziennie.
Zęby myjemy przed śniadaniem lub 15 minut po posiłku.
Zęby myjemy dokładnie i z każdej strony.
Lekarz stomatolog pomaga dbać o zęby.
Zdrowe odżywianie jest ważne dla naszych zębów. Powinniśmy unikać produktów słodkich, czy przylepiających się do zębów.
Dokładne mycie zębów to także nitkowanie. Dorośli nitkują dzieciom zęby.
Wiemy, jak ważną rolę w kształtowaniu dobrych nawyków odgrywa opiekun.

Udanego tygodnia w domku!!! Serdecznie pozdrawiamy! Tęsknimy! Pani Justyna i Pani Ewa 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz