środa, 15 kwietnia 2020

16.04.2020 r. (czwartek)

Temat dnia: Jakie maszyny pomagają rolnikowi?


„Jakie maszyny i urządzenia pomagają rolnikowi?” – rozmowa na temat pracy rolnika na podstawie zdjęć i doświadczeń dzieci.

Rodzic pyta dzieci: Jakie znasz maszyny i urządzenia, które pomagają rolnikowi w jego ciężkiej pracy? Dziecko wymienia nazwy maszyn. Rodzic rozkłada na dywanie zdjęcia, wśród zdjęć m.in. traktor, kombajn zbożowy, silos, prasa belująca, pług, siewnik, brona, motyka, kosa, łopata. Podkreślenie zasad bezpieczeństwa podczas ich wykorzystania. Rodzic opowiada o maszynach rolniczych na podstawie poniższych informacji:



Kombajn zbożowy – jest maszyną, która ścina zboże, młóci je (czyli oddziela ziarno od kłosów). Na polu kombajn zostawia słomę, a ziarna zbóż zbiera i przesypuje do zbiornika przygotowanego przez rolnika.




kombajn zbożowy


Silos – to zbiornik do przechowywania ziarna, jednak zanim ono tam trafi, musi być bardzo dokładnie wysuszone, bo inaczej szybko zapleśnieje.

silos

Traktor – jest maszyną wielofunkcyjną. Po podłączeniu do niego innych urządzeń można go wykorzystywać przy różnych pracach.

traktor

Prasa belująca – służy do zbierania siana z pola i zwijania go w bele.
prasa belująca

Pług – narzędzie do przekopywania ziemi po zimie, aby nie była zbyt twarda. Pług przygotowuje ją tak, aby można było w niej zasiać nowe nasiona.
pług

Siewnik – maszyna do rozsiewania ziarna po polu. 

siewnik

Bronanarzędzie uprawowe do spulchniania i rozdrabniania roli. Służy do bronowania, wyrównywania powierzchni gleby, działa jak grabie.

brona

Motyka -  narzędzie ręczne służące do spulchniania gleby, kopczykowania roślin, zwalczania chwastów; wykorzystywana głównie w ogrodnictwie i rolnictwie.

motyka

Kosa - narzędzie rolnicze służące do ścinania zbóż lub traw, które składa się z wygiętego ostrza zamocowanego na drzewcu.

kosa

Łopata - narzędzie służące do nabierania głównie materiałów sypkich,  takich jak węgiel, gruz, śnieg, piasek, ziemia, a także sypkich produktów spożywczych np. mąki, zboża.

łopata

„Kosiarze” – zabawa fabularyzowana, ćwiczenia ruchów obu ramion. Przy włączonej dowolnej muzyce dziecko naśladuje ruchy kosiarzy (ruchy obu ramion jednocześnie). Gdy muzyka ustaje, kosiarz odpoczywa (dziecko siada ze skrzyżowanymi nogami). Zabawa jest kontynuowana, gdy rodzic ponownie włącza muzykę  

Praca z kartą pracy: 5-latki KP3.39a i b


4-latki-  karta do druku dla chętnych: pokoloruj traktor.



„Traktor”– składanie przestrzennego pojazdu z papieru. Praca z W.41 - 4-latki 



5-latki: rolkę po papierze toaletowym możesz okleić czerwoną kartką, wycinanką lub pomalować farbą. Następnie oklej pudełko po zapałkach i przyklej do rolki tak, by powstała kabina. Z folii aluminiowej wytnij kwadrat i przyklej jako okno, możesz stworzyć również komin. Z czarnego bloku technicznego wytnij koła oraz felgi, odpowiednie je mocując. Chętni mogą również wykonać przyczepę :) Powodzenia!



„Co zrobić, by sól była miałka?” – rozdrabnianie soli za pomocą moździerza kuchennego. Dziecko próbuje rozdrobnić te kryształki soli na drobną sól kuchenną tak, aby była odpowiednia do solenia wszystkich potraw, na przykład jajka na miękko. Dzieci próbują
za pomocą moździerza rozetrzeć sól jak najdrobniej. 

W ciągu całego dnia pamiętaj o higienie rąk i stosowaniu zwrotów grzecznościowych.
W dowolnym momencie dnia możesz z rodzicami buźkę, określającą Wasz nastrój.
 

"Czyściochowe przedszkole" - Mycie zębów

Rodzic czyta dziecku zagadki, a ono podaje odpowiedzi.
Wisi w łazience – wycieram nim ręce. (ręcznik)
Lubię moje zęby i dlatego o nie dbam – nakładam ją na szczotkę, szoruję tu i tam. (pasta)
Długa i wąska w mojej buzi rano i wieczorem pląsa.(szczoteczka do zębów)
Stoją w buzi ich dwa rzędy – czy wiesz co to? To są… (zęby)
Bardzo ją lubię, choć schowana jest w tubie. (pasta)
Przybory do zębów mam i trzymam je tam. (łazienka)  

Słuchanie opowiadania "Tatę boli ząb"

Nadszedł czas na kolację w domu Adasia. Wraz z mamą, tatą i jego ulubionym misiem Kajtkiem, jak co wieczór zasiedli razem do stołu. Czas jedzenia najbardziej lubi Kajtek — jest misiem, a misie lubią jeść. To ich ulubione zajęcie. Oczywiście zaraz po przytulaniu i słuchaniu bajek przed snem. Adaś natomiast lubi, gdy wszyscy są razem. Dziś jednak zauważył, że jego tata był trochę nieobecny. Co jakiś czas łapał się za policzek i nie mówił tyle, co zawsze.
Zaraz po kolacji Adaś wraz z Kajtkiem postanowili, że z nim porozmawiają.
— Tato, czy wszystko dobrze? — zapytał zaniepokojony Adaś.
— Dlaczego pytasz synku? — odpowiedział tata.
— Jesteś jakiś inny… — zauważył chłopiec.
— Boli mnie ząb, a to znak, że czeka mnie jutro wizyta u dentysty.
Adaś popatrzył na swojego pluszowego przyjaciela Kajtka i przypomniało mu się, że miś kiedyś bał się dentysty.
— Tato, a Ty boisz się dentysty?
— Nie, ale czasem dzieje się tak dużo, że zapominam i odkładam wizytę na potem, tak jak teraz. Inaczej ząb by nie bolał. Adaś uśmiechnął się i powiedział:
— Miś Kajtek też zapominał o myciu zębów, ale nauczyłem go zaklęcia: Pomidor, pomidor, duży rydz, zęby codziennie trzeba myć.
— Może masz coś dla mnie? — zapytał tata. Adaś chwilę się namyślił i zaproponował:
— Pomidor, pomidor, tosty chodź regularnie do dentysty.
— Tak, zdecydowanie muszę się go nauczyć. — odpowiedział tata.
— Mama mi mówiła, że człowiek uczy się całe życie. Dziś będę się uczyć nicić zęby.
— Mówi się nitkować, Adasiu. — zaśmiał się tata. — To bardzo ważna czynność przed szczotkowaniem. — dodał.
— Misio Kajtek często się nitkuje. Czasami nawet zbieram z łóżka nitki, które z niego wypadają. Tata się roześmiał i wszyscy poszli umyć zęby przed wieczornym czytaniem bajek do snu.


Myję zęby przez 3 minuty 2 razy dziennie, każdego dnia

Rodzic omawia z dzieckiem treść opowiadania, przekazując
równocześnie najważniejsze zasady dotyczące mycia zębów.
Może to zrobić w formie rymowanych zaklęć, jak w opowiadaniu:


Pomidor, pomidor, dwa kalafiory, myję zęby ranki i wieczory.
Pomidor, pomidor, duży rydz, zęby codziennie trzeba myć.
Pomidor, pomidor, trzy koguty, myję zęby 3 minuty.
Pomidor, pomidor, chwila wysiłku, myję zęby 15 minut po posiłku.
 



Rodzic z użyciem szczoteczki pokazuje i opowiada dziecku,  jak powinno się szczotkować zęby i czyścić język. Mówi, że na szczoteczkę nakłada się pastę wielkości ziarna grochu. Ruchy szczoteczki przypominają kręcenie kółek. Mogą porozmawiać również o nitkowaniu zębów.



Do usłyszenia jutro! Pozdrawiamy! Pani Justyna i Pani Ewa

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz