wtorek, 28 kwietnia 2020

29.04.2020 r. (środa)

Temat dnia: Wyruszamy na wycieczkę po Polsce!

 "Celowanie do piłki" - na środku dużego koła stoi piłka, dziecko rzuca np. woreczkiem gimnastycznym, czy np. małą poduszką i próbuje trafić w piłkę


„Jazda samochodem” – zabawa orientacyjno-porządkowa - dziecko trzyma przed sobą obręcz tak, jakby miało kierownicę. Porusza się swobodnie po pokoju. Gdy skręca w prawo, obraca obręcz lekko w prawo, gdy skręca w lewo - obraca obręcz w lewo. Rodzic ma dwie kartki: zieloną i czerwoną. Jeżeli trzyma w górze kartkę zieloną - dziecko porusza się, gdy czerwoną - "samochód" zatrzymuje się.

„Poznajemy bliżej mapę Polski ” – praca z mapą.

Dziecko słucha pierwszej zwrotki hymnu – Mazurka Dąbrowskiego – w postawie na baczność. 

Rodzic mówi dziecku, kiedy hymn jest grany, w czasie jakich uroczystości. Po wysłuchaniu hymnu dziecko siada przy mapie Polski. 
Rodzic pokazuje obszar Polski wyznaczony granicami. Wyjaśnia, że na północy Polski leży Morze Bałtyckie. Dziecko obiema rękami pokazują fale na morzu. Rodzic pyta dziecka, jakim kolorem jest zaznaczone morze na mapie (niebieskim). Pokazuje także inne elementy oznaczone na niebiesko: rzeki i jeziora. Rodzic wskazuje pasma gór na południu Polski i pyta, jakim kolorem są oznaczone (brązowym). Dziecko wstaje i swobodnie poruszają się po pokoju. Gdy rodzic mówi: brązowy – dziecko staje w rozkroku i, pochylając się do przodu, próbuje dotknąć palcami podłogi (udając górę). Następnie rodzic wyjaśnia, że między morzem i górami jest na mapie kolor zielony oznaczający niziny, czyli tereny dość płaskie, nisko położone. Rodzic pokazuje miejsce oznaczone dwa dni temu wstążką.
Dziecko przypomina, że to jego „mała ojczyzna”. 



„Kolory na mapie” – praca z KP2.34 - 4-latki


Rodzic rozmawia z dzieckiem o tym, co przedstawia mapa z KP2.34.  Niebieskimi liniami są zaznaczone rzeki: Wisła i Odra. W centralnej części kraju kolorem zielonym są zaznaczone niziny. Na północy - Morze Bałtyckie (dziecko odpowiada, że trzeba pomalować tę część na niebiesko), a na nim statek. Na południu – góry (dziecko odpowiada, że trzeba pokolorować je na brązowo). Rodzic pyta dziecka, w jakiej miejscowości jest jego przedszkole. Z pomocą rodzica zaznacza tę miejscowość na mapie. Po wykonaniu zadania z mapą dziecko koloruje flagę. 

„Wyruszamy na wycieczkę po Polsce!” – zabawa dydaktyczna.

Rodzic wyznacza na podłodze symboliczne granice Polski (za pomocą sznurka). „Granica” powinna być w kilku miejscach przymocowana do podłogi taśmą dwustronną. Na wyodrębnionym w ten sposób terenie rodzic układa ilustracje przedstawiające charakterystyczne krajobrazy naturalne Polski: nadmorski, górski, nizinny. Dziecko z rodzeństwem lub drugim rodzicem ustawia się w "pociąg" – najpierw jedzie dookoła granic Polski, w rytm piosenki "Jedzie pociąg z daleka". Gdy rodzic wyłącza piosenkę, „pociąg” zatrzymuje się przy wybranej ilustracji. Rodzic pokazuje ruch kojarzący się z danym miejscem, a dziecko naśladuje:
– krajobraz nadmorski – fale, pływanie, budowanie babki z piasku, fruwające mewy.



– krajobraz górski – zjazdy na sankach/nartach, wchodzenie pod górę.


– krajobraz nizinny – poruszające się korony drzew, zbieranie grzybów.

Gdy piosenka się kończy, dziecko siada wokół granic Polski. 



5-latki - "Pejzaże" - praca z KP4.13b




„Co pochodzi z Polski?” – wybieranie produktów charakterystycznych dla Polski. Rodzic podaje nazwy produktów, a dziecko ma wybrać te, które są charakterystyczne dla Polski. Dziecko swobodnie tańczy w rytm dowolnej muzyki. Gdy rodzic wyłączy muzykę, zatrzymuje się, a rodzic wymienia nazwę jakiegoś produktu, np. twaróg, oscypek, ser feta, mozzarella, kapusta kiszona, ananas, croissant, pomidor, ziemniak, ferrari, kiełbasa podwawelska. Jeśli dzieci zadecydują, że produkt jest typowo polski, robią obrót na palcach, jeśli uznają produkt za zagraniczny, kucają. 

„Co najbardziej smakuje turystom odwiedzającym Polskę?” – dziecko zgłasza swoje propozycje.

Następnie wykonuje zadania z KP4.11b. - 5-latki



„Wielki Polak” – swobodne wypowiedzi dziecka. Dziecko próbuje odpowiedzieć na pytania: Co to znaczy „wielki Polak”? Czy takie określenie zależy od wzrostu? Kogo można nazwać wielkim Polakiem? Dlaczego? Rodzic może zapytać, czy dziecko zna osoby wymienione niżej. Jeśli nie, może krótko opowiedzieć o każdej z nich.

Sławni Polacy: Mikołaj Kopernik, Jan Paweł II, Maria Skłodowska–Curie, Julian Tuwim, Jan Brzechwa, Adam Mickiewicz, Lech Wałęsa, Fryderyk Chopin, Robert Kubica, Robert Lewandowski, Adam Małysz, Kamil Stoch, Justyna Kowalczyk  



  
"Tu mi się podoba!” – malowanie farbami wybranej krainy Polski.

Słuchanie hymnu Polski. Nauka części zwrotek hymnu, zwrócenie uwagi na szczególne zachowywanie się podczas śpiewu / słuchania hymnu Polski. 


Mazurek Dąbrowskiego 
muz. autor nieznany, sł. Józef Wybicki

Jeszcze Polska nie zginęła,
Kiedy my żyjemy.
Co nam obca przemoc wzięła,
Szablą odbierzemy.



Ref.: Marsz, marsz Dąbrowski,
Z ziemi włoskiej do Polski.
Za twoim przewodem
Złączym się z narodem. (
×2)


Przejdziem Wisłę, przejdziem Wartę,
Będziem Polakami.
Dał nam przykład Bonaparte,
Jak zwyciężać mamy.



Ref.: Marsz, marsz Dąbrowski… (×2)

Jak Czarniecki do Poznania
Po szwedzkim zaborze,
Dla ojczyzny ratowania
Wrócim się przez morze.



Ref.: Marsz, marsz Dąbrowski… (×2)

Zabawy ruchowe z wykorzystaniem koła gimnastycznego z W.25. (5-latki) lub wg instrukcji: wykonaj 10 przysiadów, 10 pajacyków, 10 podskoków, stań na jednej nodze przez 4 sekundy.

Pamiętaj w ciągu dnia o higienie rąk wg "6 kroków do naprawdę czystych rąk" i stosowaniu zwrotów grzecznościowych.




W dowolnym momencie dnia wybierzcie z rodzicami buźkę, określającą Wasz nastrój.




Do jutra! Pozdrawiamy! Pani Justyna i Pani Ewa

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz