poniedziałek, 27 kwietnia 2020

28.04.2020 r.  (wtorek)

Temat dnia: Jak powstała Warszawa?

"Katechizm polskiego dziecka" W.Bełzy - utrwalenie wiersza.


"Jak powstała Warszawa?" - formułowanie odpowiedzi na pytanie na podstawie legendy "Wars i Sawa" Joanny Kończak.

"Wars i Sawa"

Gdy rybak Wars wypłynął na połów, zobaczył w rzece dziwną, wielką rybę. Z ciekawości podpłynął bliżej. To nie była ryba, ale syrena. Miała ciało pięknej dziewczyny i rybi ogon. Nazywała się Sawa. Wars zakochał się w syrenie, a ona w nim. Syrena nie chciała dłużej żyć w rzece. W magiczny sposób ogon Sawy odmienił się w ludzkie nogi. Szczęśliwa para zamieszkała w chacie nad Wisłą. Pewnego razu zapukał do nich gość. To był książę Ziemomysł, który zgubił się na polowaniu. Wars i Sawa nie wiedzieli, jak ważna osoba do nich trafiła. Z dobroci przyjęli wędrowca pod dach, nakarmili i przenocowali. Książę wyznał potem, kim jest. Podziękował  szczerze za pomoc i powiedział: „Ziemie te na zawsze Warszowe zostaną”. Warszawa zyskała więc swoją nazwę, by wszyscy pamiętali o dobrym sercu Warsa i Sawy.

Rodzic  zadaje pytania do treści legendy: Co zobaczył rybak, gdy wypłynął na połów? Co się okazało, gdy podpłynął bliżej? Jak wyglądała syrena? Jak miała na imię? Co się stało, gdy rybak i syrena zakochali się w sobie? Gdzie zamieszkała szczęśliwa para? Kto pewnego dnia zapukał do ich chaty? Wars i Sawa nie wiedzieli, że ten człowiek to książę. Jak go przyjęli? Jak odwdzięczył się książę gospodarzom? Od czego Warszawa uzyskała swą nazwę? Czym dla Polski jest Warszawa? Znajdź Warszawę na mapie Polski. Rodzic może pokazać Tobie jeszcze inne większe miasta i ich charakterystyczne symbole np. Zakopane (góry), Kraków (Smok Wawelski), Toruń (pierniki), Poznań  (koziołki), Gdańsk (Zatoka Gdańska, port). Może pomóc Wam w tym również piosenka "Jestem Polakiem". Spróbujcie nauczyć się refrenu, dla chętnych cała piosenka :) 

Podziel nazwy miast na sylaby, podaj liczbę sylab, wyróżnij pierwszą i ostatnią głoskę.







"Jestem Polakiem" 



Ref: Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił,
Chcemy byś również kochał ją i ty i ty

1. Ciuchcia na dworcu czeka
Dziś wszystkie dzieci pojadą nią by poznać kraj
Ciuchcia pomknie daleko i przygód wiele
Na pewno w drodze spotka Nas

Ref: Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił,
Chcemy byś również kochał ją i ty i ty

2 Pierwsze jest Zakopane miejsce wspaniałe
Gdzie góry i górale są
Kraków to miasto stare w nim piękny Wawel
Obok Wawelu mieszkał smok

Ref: Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił,
Chcemy byś również kochał ją i ty i ty

3 Teraz to już Warszawa to ważna sprawa
Bo tu stolica Polski jest
Wisła, Pałac Kultury, Królewski Zamek
I wiele innych pięknych miejsc

Ref: Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił,
Chcemy byś również kochał ją i ty i ty

4. Toruń z daleka pachnie, bo słodki zapach
Pierników kusi mocno nas
Podróż skończymy w Gdańsku
Skąd szarym morzem
Można wyruszyć dalej w świat

Ref: Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił,
Chcemy byś również kochał ją i ty i ty

Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił,
Chcemy byś również kochał ją i ty i ty



 „Wars i Sawa” – praca z KP2.33 - 4-latki
Dzieci wskazują na obrazku, które elementy mogą być prawdziwe, a które – zmyślone. Rodzic opowiada dziecku, że dowody historyczne świadczą o tym, że nad Wisłą najpierw powstała osada rybacka, która się stopniowo powiększała i z której powstała wieś Warszawa. Książęta mazowieccy mieli tu jedną ze swoich siedzib. Przybywało ludzi, którzy budowali tu swoje domy i pracowali.

Dziecko z KP2.33 skreśla elementy, które nie pasują do Warsa, Sawy i ich otoczenia (zegarek, telefon, motorówka, gitara, słuchawki, aparat, skuter) i wyjaśniają dlaczego. Zastanawia się, czym mógł dawniej płynąć Wars – chętne dziecko dorysowuje prostą łódź na osobnej kartce.


5-latki - KP4.11a


"Smok" W.48  (5-latki) - zabawa z wykorzystaniem tangramu. Dziecko układa z tangramu smoka wg własnego pomysłu.

"Magiczna maszynka" - zabawa z wykorzystaniem W. 45-47 (5-latki), doskonalenie przeliczania i znajomości liczb. Rodzic wydaje polecenie np. ułóż suwaki tak,by otrzymać 5/9/2 itd.

4-latki - policz ile masz lalek (dziewczynki)/samochodów (chłopcy) w swoim pokoju.


Prezentowanie herbu Warszawy.

Rodzic mówi: Syrenka została symbolem Warszawy i znajduje się w herbie tego miasta. Rodzic pokazuje dziecku ilustrację przedstawiającą herb Warszawy i omawia go z dziećmi. 


"Wycieczka po Warszawie" - zapoznaj się z charakterystycznymi miejscami stolicy.

Zamek Królewski

Kolumna Zygmunta III Wazy

Pomnik Syrenki Warszawskiej

Pałac Kultury i Nauki

Łazienki Królewskie

Pomnik Fryderyka Chopina 
w Łazienkach Królewskich

Pałac Prezydencki

Stadion Narodowy


Zestaw ćwiczeń ruchowych:

„Zwiedzamy Polskę” – dzieci z rodzicami i rodzeństwem  tworzą „pociąg” i poruszają się nim po sali do utworu "Jedzie pociąg z daleka" Dziecko stoi na początku pociągu, jest „lokomotywą” i mówi, dokąd jedzie pociąg, wymieniając jakieś miasto w Polsce. 


Jedzie pociąg z daleka  sł. i muz. tradycyjne

Jedzie pociąg z daleka,
na nikogo nie czeka.
Konduktorze łaskawy,
zabierz nas do Warszawy. x2
Konduktorze łaskawy,
zabierz nas do Warszawy.
Trudno, trudno to będzie,
dużo osób jest wszędzie. x2
Pięknie pana prosimy,
jeszcze miejsce widzimy.
A więc prędko wsiadajcie,
do Warszawy ruszajcie. x2

„Mali żołnierze” – dziecko maszeruje dookoła pokoju, podnosząc wysoko kolana. Na komendę  rodzica "padnij" - dziecko kładzie się na brzuchu na podłodze, na komendę "saperzy na poligonie" – dziecko czołga się po podłodze, na komendę "powstań" - dziecko wstaje, na komendę - "kryj się" - dziecko się chowa.


- Gdzie mieszkasz?" - rodzic wymienia nazwy różnych miast lub ulic, dziecko wstaje gdy usłyszy nazwę swojego miasta lub adres.

„Biało-czerwoni” – zabawy z piłką. Rodzic rzuca piłkę do dziecka. Rzucając piłką, podaje nazwę jakiegoś koloru. Słysząc nazwy: biały i czerwony, dziecko nie łapie piłki. Po usłyszeniu nazwy innego koloru dziecko łapie piłkę oburącz i odrzucają ją do rodzica.
„Dom – ojczyzna” – dziecko buduje dom z klocków.

„Warszawska Syrenka”– wykonanie pomnika z plasteliny.
Dziecko wykonuje wszystkie czynności razem z rodzicem według instrukcji. Lepi z plasteliny poszczególne części pomnika: postument, postać kobiety z ogonem ryby, miecz, który dołączą do uniesionej prawej ręki, tarczę, którą dokleją do lewej ręki trzymanej przy piersi. Następnie wszystkie części łączą ze sobą. Rodzic informuje dziecko, że ten pomnik stoi w Warszawie nad Wisłą. Na tarczy Syrenki widnieje orzeł w koronie i napis
Warszawa.




Pamiętajcie o higienie rąk oraz stosowaniu zwrotów grzecznościowych w ciągu dnia.

W dowolnym momencie dnia wybierzcie z rodzicami buźkę, określającą Wasz nastrój.



Miłego dnia! Pozdrawiamy! Pani Justyna i Pani  Ewa


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz