środa, 29 kwietnia 2020

30.04.2020 r. (czwartek)

Temat dnia: Wiem, gdzie Wisła jest na mapie!

"Katechizm polskiego dziecka" W.Bełzy utrwalenie wiersza

„Wiem, gdzie Wisła jest na mapie!” – praca z mapą.


Dziecko siada przy mapie Polski. Pokazuje gdzie są góry i Morze Bałtyckie. Przypomina znaczenie kolorów na mapie. Wymienia elementy oznaczone kolorem niebieskim. Rodzic pokazuje Wisłę, od jej źródła do ujścia. Dziecko kreśli w powietrzu płynącą rzekę – też od południa ku północy. 



„Dlaczego ludzie osiedlali się nad rzekami?” – ilustrowana pogadanka na temat roli rzeki w życiu człowieka.
Rodzic kolejno pokazuje ilustracje, a dziecko odpowiada na pytanie. Rodzic uzupełnia wypowiedzi dziecka.

Ilustracja przedstawiająca rosnące zboże – Rodzic mówi: Nad rzekami, po wylewach, była bardzo dobra, urodzajna ziemia, gdzie ludzie uprawiali rośliny.



Ilustracja przedstawiająca zwierzęta hodowlane pijące wodę – Rodzic mówi: Bliskość rzeki była ułatwieniem przy hodowli zwierząt.










– Ilustracja przedstawiająca dzikie zwierzęta nad rzeką – Rodzic mówi: Nad rzeką żyły różne gatunki dzikich zwierząt, na które w dawnych czasach polowano.



– Ilustracja przedstawiająca dom nad rzeką – Rodzic mówi: Ludzie osiedlali się nad rzeką, by mieć szybki dostęp do wody potrzebnej do picia, gotowania, prania, sprzątania.



– Ilustracja przedstawiająca ryby w rzece – Rodzic mówi: Ludzie łowili ryby, by zdobyć pożywienie.



– Ilustracja przedstawiająca łódź na rzece, a w niej towary – Rodzic mówi: Rzeka służyła ludziom do przemieszczania się i do transportu towarów. 


"Budujemy mosty" – słuchanie wiersza i konstruowanie budowli z klocków.
Rodzic przed przeczytaniem wiersza pyta dziecka:
Po co ludzie budują mosty na rzece? Dziecko podaje swoje pomysły.


Budujemy mosty 
Zofia Bronikowska

– Masz już klocki?
– Mam!
– Usiądź sobie tam,
a ja tu – na wprost…
zbudujemy most!
Na tym pierwszym będą tory,
bo most będzie kolejowy…
A ten drugi most
wspaniały!
Auta będą tu jechały
 
i tramwaje. I… co chcesz!
– A most trzeci?
– Będzie też!
Po tym trzecim, białym moście
przyjdą do nas lalki w goście…
Śliczne lalki – malowanki,
kolorowe wycinanki!
O… już idą!
Patrz!...
Więc się teraz pobaw z nami,
a jak będzie czas,
to dom lalkom zbudujemy,
dom piękny – jak nasz!
 

Rodzic zadaje dziecku pytania: W co chciało się bawić to dziecko? Co będzie na pierwszym moście? Co będzie jeździło po drugim moście? Dla kogo będzie trzeci most? Co dziecko zaplanowało jeszcze zbudować? Rodzic zachęca dziecko, aby zbudowało most.
Następnie przeliczyło klocki, które zużyło do zbudowania mostu.

„Czy wodę z rzeki można pić?” - eksperyment dla chętnych
Problem do rozwiązania: Czy wodę z rzeki można pić? Dziecko podaje różne hipotezy.
Woda z kranu jest przejrzysta, bez zapachu. Woda z rzeki jest mętna, ma zapach. Woda z rzeki nie nadaje się do picia. Wyjaśnienie: w wodzie z rzeki znajdują się szczątki zwierząt, odchody, mikroorganizmy, w tym chorobotwórcze, które mogą powodować wiele groźnych chorób. 


Wprowadzenie litery "J, j" - 5-latki
Praca z W.7 - ozdabianie litery dowolnym materiałem.
Praca z KP4.12, 13 a

„Czytam!” – układanie logicznych zdań obrazkowo–wyrazowych przy użyciu W.45–47 (5-latki)

Blok o emocjach – duma z bycia Polakiem, miłość i szacunek do kraju.

– "
To moja Polska" – słuchanie wierszyka i rozmowa na jego temat.


To moja Polska
Dominika Niemiec


Tu jest moje miejsce na Ziemi.
Tu jest mój dom i moja rodzina.
To jest moje miasto, moje ulice.
Tu każdy mój dzień się kończy i zaczyna.
Znam tu każdy plac, każdy zakątek.
Tu mam kolegów i chodzę do przedszkola.
To miejsce kochać, cenić i szanować

to moja Polaka – patrioty rola.

Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat wiersza: Którego kraju dotyczył ten wiersz? Kim są ludzie mieszkający w Polsce? Kto to jest patriota? Jakimi uczuciami darzymy nasz kraj? Co to znaczy kochać, szanować Polskę? Dlaczego czujemy się związani z naszym krajem, co tutaj jest nasze?  

„Za co kocham Polskę?” – praca plastyczna, wykonanie plakatu techniką patchworku.

Rodzic daje dziecku po kilka małych kartek formatu A6 oraz pastele olejne (mogą być kredki ołówkowe).  Prosi dziecko, aby
zastanowiło się, za co kocha Polskę. Mówi mu, że Polskę można kochać za to wszystko, co się w niej znajduje, co kojarzy mu się z domem, z rodziną, z różnymi miejscami i ludźmi, których spotyka na co dzień. Zadaniem dziecka jest narysowanie na kartkach pojedynczych rzeczy. Po wykonaniu wszystkich rysunków rodzic wraz z dzieckiem łączy ze sobą małe obrazki za pomocą taśmy klejącej, tworząc duży obraz. Na środku powstałego obrazu dużymi literami rodzic zapisuje mazakiem słowa: KOCHAMY CIĘ, POLSKO! 


Jak masz takie możliwości to zagraj z rodzicem lub rodzeństwem w piłkę i potrenuj rzuty i chwyty oraz kopanie piłki. Powodzenia!

W ciągu całego dnia pamiętaj o higienie rąk i stosowaniu zwrotów grzecznościowych.



W dowolnym momencie dnia wybierz z rodzicami buźkę, określającą Wasz nastrój.




W ten weekend mamy trzy święta: 1 maja - Święto Pracy,          2 maja - Święto Flagi Państwowej, 3 maja - Święto Narodowe Trzeciego Maja. Z tej okazji możesz z rodzicami wywiesić flagę, jeżeli macie w domu.

Udanego, spokojnego i słonecznego weekendu! Pozdrawiamy i życzymy zdrówka! Pani Justyna i Pani Ewa


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz