niedziela, 26 kwietnia 2020

27.04.2020 r. (poniedziałek)

Temat dnia: Dlaczego trzeba szanować flagę?

Katechizm polskiego dziecka nauka wiersza Władysława Bełzy 

Katechizm polskiego dziecka
Władysław Bełza


– Kto ty jesteś?
– Polak mały.
– Jaki znak twój?
– Orzeł biały.
– Gdzie ty mieszkasz?
– Między swemi.
– W jakim kraju?
– W polskiej ziemi.
– Czym ta ziemia?
– Mą ojczyzną.
– Czym zdobyta?
– Krwią i blizną.
– Czy ją kochasz?
– Kocham szczerze.
– A w co wierzysz?
– W Polskę wierzę.
– Czym ty dla niej?
– Wdzięczne dziecię.
– Coś jej winien?
– Oddać życie.
  


Po przeczytaniu tekstu rodzic zadaje dziecku pytania na temat wiersza: O czym jest wiersz? O jakich symbolach była mowa w wierszu? Kto to jest Polak? Kim jest patriota?  

Naucz się wiersza na pamięć.

"Symbole narodowe" - rodzic wyjaśnia dziecku pojęcie: symbole narodowe, godło, flaga, hymn. Rozmowa na temat tych symboli: np.: Gdzie można zobaczyć godło i flagę Polski? Kiedy wywieszamy flagę państwową, w jakich sytuacjach? W jakich sytuacjach śpiewamy hymn Polski? Jaką postawę przyjmujemy podczas śpiewania hymnu? Spróbuj zaśpiewać hymn.


godło Polski


flaga Polski


„Kocham miejsce, w którym mieszkam!” – rozmowa na temat okolic miejsca zamieszkania dzieci. 

Rodzic zadaje dziecku pytania: Co znaczy słowo „ojczyzna”? (wszystko wokół nas) Co dla nas jest „małą ojczyzną”? (dziecko wymienia wszystkie elementy, które kojarzą mu się z miejscem zamieszkania). Rodzic prezentuje dziecku mapę Polski. Opowiada, gdzie znajdują się góry, a gdzie jest morze. Rodzic wstążką zaznacza na mapie Polski obszar, w którym znajduje się przedszkole. Dziecko ogląda zdjęcia przedstawiające charakterystyczne miejsca w regionie, w którym mieszka. Samo próbuje odpowiedzieć, co jest przedstawione na zdjęciu, rodzic  pomaga. Dzieci kończą zdanie: Kocham moją „małą ojczyznę”, bo… 

mapa Polski

herb Chodzieży


Nasze przedszkole - Miejskie Przedszkole nr 5
"Pod Żaglami Piątki"

Promenada i zielone tereny
 przy Jeziorze Chodzieskim (Miejskim)

"Łazienki" nad Jeziorem Chodzieskim

Jezioro Karczewnik

Jezioro Strzeleckie


Park im. ks. Janusza Ostrowskiego


Rynek w Chodzieży z wieżą kościelną

Kościół p.w. Świętego Floriana


Kościół p.w. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny

Urząd Miasta w Chodzieży

Sąd Rejonowy 

Urząd Poczty

Chodzieski Dom Kultury im. Stanisława Moniuszki
i kino "Noteć"


Pomnik Stanisława Moniuszki

Amfiteatr w Chodzieży

Młodzieżowy Dom Kultury im. Janusza Korczaka

Pływalnia "Delfin"


Stok narciarski w Chodzieży


Boisko Orlik


Domki Tkaczy


Szpital Powiatowy im. prof. Romana Drewsa


Wielkopolskie Centrum Pulmonologii i Torakochirurgii
(Sanatorium)


Komenda Powiatowa Policji 


Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej


Miejska Biblioteka Publiczna im. Stefana Michalskiego


Dworzec kolejowy w Chodzieży


Pomnik Poległym i Pomordowanym za Polskę i Wolność


Pomnik upamiętniający bitwę o miasto 
podczas Powstania Wielkopolskiego


Pomnik Wdzięczności za Wolność


Pomnik upamiętniający ofiary mordu 
w Górach Morzewskich


Zakątek Męczeństwa Narodu Polskiego 
na cmentarzu w Chodzieży


 Pomnik Nagrobny Powstańców Wielkopolskich
na cmentarzu w Chodzieży


Zabawy ruchowe:


 „Celowanie do piłki” – na środku dużego koła stoi piłka (może być w obręczy, by nie uciekała). Dziecko otrzymuje woreczek gimnastyczny  lub inny przedmiot i próbuje trafić nim w piłkę. 

Zrób 10 podskoków, 10 przysiadów, 10 pajacyków

„Dlaczego trzeba szanować flagę?– szukanie odpowiedzi na pytanie na podstawie doświadczeń dziecka i opowiadania "Kotylion".  

Kotylion
Piotr Wilczyński

Pani Kasia opowiadała nam w przedszkolu o naszych barwach narodowych i o różnych symbolach. – A to jest nasze godło, czyli znak wszystkich Polaków – i pokazała na obrazek, który wisi na ścianie w naszej sali. – Jak myślicie, co on przedstawia?
– To jest ptak, bo ma skrzydła i dziób – zawołała Helcia.
– Proszę pani, a co to za ptak? – spytał Bartek.
– Naszym godłem jest biały orzeł – odpowiedziała pani – i właśnie teraz nauczymy się pięknego wiersza, który zna każdy Polak. Słuchajcie, a potem będziemy powtarzać: — Kto ty jesteś?—
Polak mały.— Jaki znak twój?— Orzeł Biały— Gdzie ty mieszkasz?— Między swemi.— W jakim kraju?— W polskiej ziemi.— Czym ta ziemia?— Mą Ojczyzną.— Czym zdobyta?— Krwią i blizną.— Czy ją kochasz?— Kocham szczerze.— A w co wierzysz?— W Polskę wierzę. Pani Kasia mówiła, że pojutrze będzie Święto Flagi, i że wtedy nie będziemy szli do przedszkola. Za to wszyscy, to znaczy mama, tata, dziadek i ja, pójdziemy oglądać obchody. Ale na razie musimy się do tego święta przygotować. Bo my też chcemy pokazać, że jesteśmy dumni z naszej flagi. 
Gdy wróciłem z przedszkola, całe popołudnie robiliśmy z dziadkiem świąteczne dekoracje.
 – Mamo, mamo, zobacz – pomachałem do mamy flagą. – Piękna flaga. Sami ją zrobiliście? – Mama uśmiechnęła się. Dziadek właśnie wszedł do pokoju. – Tak Grażynko, a za chwilę będziemy robić dla nas wszystkich kotyliony.

– Dziadku. Co to jest kotylion? – spytałem.

– Kotylion to jest taka kokarda w kształcie koła. Nosi się go na czapce albo przypięty do ubrania. To jest taki symbol, patriotyczna odznaka. Nasza kokarda narodowa ma te same kolory co flaga. Kolor biały to kolor naszego białego orła, a czerwony to kolor tarczy, na której tego orła się przedstawia – dziadek tłumaczył mi cierpliwie. Usiedliśmy przy stole. Dziadek wycinał nożyczkami kółka małe i duże.

– Michałku. Podaj mi, proszę, klej – powiedział dziadek. Nakleiliśmy białe, bibułkowe środki, a jak tylko wyschną, przyczepi się agrafki do przypięcia i będą gotowe. Dziś od samego rana nie mogłem spokojnie usiedzieć. Po prostu nie mogłem się doczekać, kiedy już będą te obchody. Wzięliśmy ze sobą flagę, tę którą zrobiłem wczoraj z dziadkiem. I wszyscy mieliśmy przypięte do kurtek kotyliony. Przyjechaliśmy na Plac Zamkowy i właśnie

zaczęły się pokazy. Żołnierze w zielonych mundurach chodzili parami, a potem czwórkami, i robili różne sztuczki z karabinami.

– To jest pokaz musztry paradnej – powiedział dziadek.

– A co to musztra, dziadku?

– Musztra to jest taki trening. Żołnierze muszą być dobrze wyszkoleni i bardzo sprawni. Ćwiczą więc razem na poligonie, żeby byli wytrzymali. Podczas różnych świąt pokazują taką musztrę i możemy wtedy zobaczyć, jak są wytrenowani, żebyśmy mogli być z nich dumni i czuć się bezpiecznie.

A potem tata jeszcze powiedział, że to jest bardzo ważne, żeby wiedzieć, kim jesteśmy, gdzie jest nasza ojczyzna. Wtedy lepiej i chętniej pracujemy dla siebie nawzajem, bo wszyscy razem budujemy Polskę.
– A wiesz, Michałku, że nie zawsze była Polska. Było tak kiedyś, że chciano nam zabrać ojczyznę. Były wojny i powstania, ale dziś mamy wolny kraj i musimy znać naszą historię. I dlatego świętujemy naszą flagę, bo to jest znak wszystkich Polaków.
Nagle w górze zahuczało tak, że nic nie było słychać. Wszyscy popatrzyliśmy na niebo, a tam nad nami przeleciało sześć samolotów, równiutko jeden nad drugim. I naraz wypuściły smugi
kolorowego dymu. Trzy samoloty wypuściły biały, a trzy czerwony dym i na niebie z tego dymu powstała wielka biało-czerwona flaga. I machaliśmy do pilotów naszymi flagami, które zrobiliśmy z dziadkiem. Potem poszliśmy na spacer i lody. Wieczorem, kiedy już leżałem w łóżeczku, przyszedł do mnie tata. Co wieczór przychodzi, żeby mi poczytać bajkę. Czasami też mi opowiada różne ciekawe historie. 
– Tatusiu, a dlaczego Orzeł Biały jest naszym znakiem? – spytałem.
– Opowiem Ci legendę o trzech braciach. Dawno temu nasi przodkowie wędrowali w poszukiwaniu krainy, w której mogliby zamieszkać. Ich wodzami byli bracia: Lech, Czech i Rus. Pewnego
dnia przybyli do pięknej doliny, gdzie rosły piękne lasy, płynęły wartkie rzeki pełne ryb, a ziemia była urodzajna. Słońce już zachodziło i zabarwiło niebo na czerwono. Nagle w górze dał się słyszeć krzyk jakiegoś ptaka. Bracia podnieśli głowy i ujrzeli krążącego nad ich głowami białego orła. Wtedy Lech powiedział:
 – To jest dla mnie znak, że ze swoim ludem mam zostać w tej ziemi. Bracia pożegnali się serdecznie. Czech wraz ze swoim plemieniem poszedł na południe, a Rus na wschód. Lech zaś zbudował warowny gród nieopodal wielkiego, starego dębu, na którym było gniazdo tego orła i nazwał ten gród Gnieznem. Na pamiątkę tamtego wydarzenia Lech przyjął znak białego orła na czerwonym tle, jako herb swojego państwa, a my jesteśmy potomkami Lecha.  

Jestem dumny, mówię wam,
flagę niosę dzisiaj sam.
Biel i czerwień barwy dwie,
każdy Polak o tym wie.
 

 4-latki

„Polskie symbole narodowe – flaga i herb” – praca z W.47 

Dzieci wycinają flagę, przymocowują do niej plastikową rurkę. Wycinają godło, podklejają je taśmą i przyklejają do bluzki.



Zachowaj ostrożność przy cięciu nożyczkami. Postaraj się ciąć dokładnie po liniach przerywanych.

5-latki

„Godło Polski” – praca z KP4.10a



„Biel i czerwień” – praca z KP4.10b




„Narodowy quiz”– zabawa dydaktyczna sprawdzająca wiedzę dzieci na temat symboli narodowych. 
Dziecko za pomocą lizaków TAK/NIE z W.21 - 5-latki (4-latki mówią prawda lub fałsz) głosują, czy zdanie czytane przez rodzica jest prawdziwe, czy fałszywe. 


Zdania:

– Moją ojczyzną jest Polska.

– Godłem Polski jest orzeł w koronie.

– Ojczyzna to miasto.

– Godło to biało–czerwony materiał.

– Flaga Polski składa się z dwóch kolorów: czerwonego u góry, białego na dole.

– Polska to nasza stolica.  

„Pieniądze” – giełda pomysłów. Rodzic zadaje dziecku pytania: Gdzie jeszcze – poza godłem – znajduje się wizerunek orła? Na czym jest? Rodzic do worka / pudełka wkłada monety. Dziecko próbuje odgadnąć, co jest w środku po dźwięku, a następnie po dotyku.

„Orzeł i reszka” – oglądanie monet przez lupę, omówienie ich wyglądu. 

„Monety i banknoty” – zabawa z W.56 - 5-latki (4-latki jak mają zabawkowe w domu), porównywanie zbiorów, zabawy matematyczne z monetami.
Dziecko układa przed sobą wypchnięte monety i banknoty. Dzieli swój zbiór na podzbiory: monet 1 zł, 2 zł, 5 zł oraz banknotów. Porównuje swoje zbiory. Rodzic zadaje dziecku pytania: Ile masz monet: jedno–, dwu–, pięciozłotowych? Jak wygląda moneta 1 zł, czym się różni od 2 zł i 5 zł? Dziecko układa przed sobą pięć monet o nominale 1 zł, rodzic prosi, by dołożyło jeszcze 2. Pyta, ile zł ma razem.

„Sklep” – zapoznanie z aspektem monetarnym. Rodzic pokazuje dziecku zabawkę i mówi, że kosztuje ona 2 zł. Prosi, by dziecko wyłożyło tyle pieniędzy, ile potrzeba, by ją kupić. Następnie pokazuje zabawki: za 5 zł, za 4 zł itd. (Uwaga! Każde dziecko może w inny sposób wybrać potrzebne pieniądze, np. przy 4 zł: 4 x 1 zł, 2 x 2 zł, 2 x 1 zł + 2 zł). Rodzic pyta dziecko: Czy znasz jeszcze inne banknoty? Jakie mają nominały? Jak wyglądają? 

Praca dla chętnych:

"Kotylion z papieru"



Utrwalenie wiadomości z dzisiejszych zajęć:



Nasze przedszkole ma również swój hymn, przypomnij Go sobie:


Może uda Ci się pójść dzisiaj z rodzicem na spacer i zaobserwować, czy na niektórych budynkach są umieszczone symbole narodowe. Rodzic podpowie Tobie, jakie to budynki.

Pamiętaj o higienie rąk i stosowaniu zwrotów grzecznościowych w ciągu dnia.

W dowolnym momencie dnia wybierz z rodzicem buźkę, określająca Wasz nastrój.



Słonecznego tygodnia! Pozdrawiamy!          Pani Justyna i Pani Ewa













Brak komentarzy:

Prześlij komentarz