wtorek, 21 kwietnia 2020

22.04.2020 r. (środa)

Temat dnia: Czy to się jeszcze przyda?

Dzisiaj Światowy Dzień Ziemi

Zadbajmy wspólnie o naszą planetę!!!

4 i 5-latki

Czy to się jeszcze przyda?” – rozmowa na temat recyklingu oraz zabawa dydaktyczna.

Na dywanie leżą dwa koła gimnastyczne (można zastąpić np. tacką, miską). W jednym z nich znajduje się kartka ze znakiem recyklingu, a w drugim – kartka z przekreślonym znakiem recyklingu. Rodzic prezentuje znak recyklingu i tłumaczy, że umieszcza się go na produktach, które nadają się do powtórnego przetworzenia. Pokazuje dziecku takie produkty. 

Rodzic  stawia koszyk, worek z różnymi przedmiotami. Dziecko po kolei losuje jeden przedmiot (śmieć) z koszyka – papier, opakowanie kartonowe, pudełko, butelki: plastikową i szklaną, puszkę, pojemnik po serku, starą zabawkę – i wkłada go do wybranej obręczy (miski). 

Rodzic rozmawia z dzieckiem o tym, czy wszystkie odpady znajdują się we właściwym miejscu. 




„Gdzie z tym śmieciem?” – zabawa dydaktyczna.
Rodzic rozkłada na podłodze trzy obręcze z różnymi symbolami: papier, szkło, metale i tworzywa sztuczne. Tłumaczy dziecku, co to są tworzywa sztuczne (to materiały sztucznie wytworzone przez człowieka, nie występują w naturze). Dziecko bierze po jednym śmieciu i umieszcza we właściwej obręczy.

Rodzic pokazuje dziecku symbol
bio i tłumaczy, że do tych pojemników będziemy wrzucać wszystkie skórki owoców, resztki jedzenia, gałęzie, trawę. 








Rodzic mówi dziecku, że do zwykłych koszy nie wyrzuca się: baterii, leków, żarówek, opon, AGD i RTV. Są dla nich przeznaczone specjalne punkty zbiórki  

„Jak długo?” – zwrócenie uwagi na problem długiego rozkładania się niektórych śmieci. 
Dziecko próbuje odpowiedzieć na pytanie: Co się dzieje ze śmieciami, które nie trafiają do odpowiednich pojemników? Dziecko dzieli się swoimi pomysłami, potem rodzic pokazuje zdjęcia: wysypiska śmieci, smogu i dymu ze spalanych śmieci, śmieci rozrzuconych po łąkach, lasach, przy drodze. Wyjaśnia, że wiele śmieci rozkłada się bardzo długo. Opowiada o butelkach znalezionych w ziemi albo na dnie morza, które mogą mieć setki lat. 
Rodzic rozkłada na dywanie kartkę papieru, kawałek metalu oraz plastiku – pyta dziecka: Której z tych rzeczy nie zniszczą: deszcz, mróz, śnieg, woda, słońce? Które mogłyby najdłużej leżeć na dworze? (najkrócej papier, następnie metal – rdza, najdłużej plastik). 
Rodzic wysypuje na środek stołu różne przedmioty, np. pogięty rysunek, ogryzek jabłka, reklamówkę, puszkę, plastikową butelkę, słoik, papierek po cukierku, gazetę, skórkę od banana, chusteczkę higieniczną. Podnosi po dwa i prosi, by dziecko odpowiadało na pytanie: Co dłużej? Dziecko ma wybrać ten, który rozkłada się dłużej. Rodzic zwraca uwagę dziecka, że część przedmiotów potrzebuje bardzo dużo czasu, aby zniknąć, a niektóre nie rozłożą się nigdy. 
wysypisko śmieci

smog i dym ze spalanych śmieci


śmieci rozrzucone po łąkach, lasach, przy drodze

Jak długo rozkładają się poszczególne grupy śmieci?
pogięty rysunek (papier) – 1–6 miesięcy
ogryzek jabłka (bio) 1–5 miesięcy
reklamówka (plastik) – nawet 400 lat
puszka (metal) – 50 lat
plastikowa butelka (plastik) – 400–450 lat
słoik (szkło) – nigdy
papierek po cukierku (plastik) – 400 lat
gazeta (papier) – 6 tygodni
skórka od banana (bio) – rok
chusteczka higieniczna (papier) – 2–4 tygodnie
  

Blok zajęć o emocjach – oburzenie. „Odczytaj moje emocje” – zabawa słuchowa. Dziecko siada na dywanie, podłodze. Rodzic odczytuje zdania, modulując głos tak, by czuć w nim było oburzenie:  

Jak można tak śmiecić!
Tu jest okropnie brudno. 
– Kto wyrzuca puszki do lasu?
To okropne, gdy ktoś nie dba o środowisko.
Czy ludzie nie wiedzą, że po swoich psach trzeba sprzątać?!
Naprawdę nie mogę tego znieść, gdy śmieci zamiast do kosza trafiają na ziemię.
Czy tak trudno jest posegregować śmieci?

Zadaniem dzieci jest określenie, jak czuł się rodzic, jaki był, jakie emocje mu towarzyszyły, gdy wypowiadał te zdania.  

„Oburzenie” – dyskusja.
Rodzic rozmawia z dzieckiem, zadaje im pytania: Co to znaczy czuć oburzenie, być oburzonym? W jakich sytuacjach można tak się czuć? Czy jest to przyjemne uczucie? Jak okazujemy swoje oburzenie?  

Praca z kartą pracy: 5-latki KP4.3a i 3b, 4a i b






5-latki - „Bingo – liczby i symbole” – zabawa z W.19a Rodzic rzuca kostką, a dziecko wybiera, które pola z wyrzuconą liczbą zakryje. 

Segregacja śmieci” – praca z W.43. - 4-latki
Dzieci wypychają pojemniki do segregowania śmieci oraz same śmieci i dopasowują surowce do odpowiednich pojemników na zasadzie puzzli.
  



4 i 5-latki:

Co to jest?” – rysowanie palcem na plecach.
Zabawa w parach. Dziecko nawzajem z rodzicem rysują sobie na plecach różne przedmioty i zgadują, co to jest. Zaczynają od prostych form, takich jak fala, piłka, choinka, serce, kwiatek, dom, przechodząc do trudniejszych – bałwan, ryba, samochód, człowiek, żaglówka.
  

Praca dla chętnych:

"Oburzony ekoludek" - praca plastyczno-techniczna. Rodzic udostępnia dziecku materiały do wykonania pracy (różne surowce wtórne: pudełka, plastikowe butelki, gazety, stare płyty, i inne rzeczy wg pomysłu rodzica; klej, nożyczki, taśmę klejącą). Dziecko wykonuje postać ekoludka.

Zabaw się z rodzicem w "Chowanego".

Wspólnie z rodzicem możesz dzisiaj lub w inny dzień wyrzucić śmieci, pamiętając o segregacji. Możesz również, jak Tobie się uda,  zaobserwować pracę śmieciarki.

W ciągu dnia pamiętaj o higienie rąk i stosowaniu zwrotów grzecznościowych.

W dowolnym momencie dnia wybierz z rodzicem buźkę, określającą Wasz nastrój.



"Czyściochowe przedszkole" - Ochrona skóry

"Gładzio, który nie ufa promieniom UV”

"Latem Gładzio uprawia sporty wodne i spędza dużo czasu na świeżym powietrzu. Niedawno dowiedział się, że gdy świeci słońce, to nie można ufać promieniom UV. Wszystko zaczęło się od dokuczliwego Pieczysława, który zabarwił delikatną skórę Gładzia na czerwono, i sprawił, że cała go piekła. Mogło się to skończyć poparzeniem słonecznym czy udarem cieplnym. Wtedy Gładzio czułby się jak ugotowany”.
Jak myślicie, w jaki sposób Gładzio może latem ochronić swoją skórę przed słońcem?

Rodzic podkreśla, że samo ubranie i chowanie się w cieniu nie wystarczy, aby skutecznie ochronić się przed promieniami UV (promieniowaniem ultrafioletowym), które docierają do naszej skóry wraz ze słońcem. Tylko krem z filtrem jest w stanie zabezpieczyć skórę. Jest on potrzebny nawet wtedy, gdy kąpiemy się w morzu lub jeziorze, używamy wówczas kremu wodoodpornego. Pamiętamy o smarowaniu się co 2 godziny. Rodzic pokazuje dziecku krem z filtrem SPF 30, SPF 50 jako przykład dobrej ochrony. Rodzic pyta dzieci, jak myśli, który jest mocniejszy?  



Gdy słońce świeci zbyt mocno, pojawia się Pieczysław
Gdy słońce świeci zbyt mocno, trzeba się przed nim chronić, dlatego rodzic pokazuje akcesoria ochronne: kremy z filtrem, pomadki ochronne, czapki z daszkiem, butelki z wodą, bezpieczne dziecięce parasolki.

 Dlaczego w szklarni jest tak gorąco?
Do przeprowadzenia eksperymentu będą potrzebne dwa termometry pokojowe, przezroczysty foliowy worek, kawałek plasteliny

1. Dziecko z pomocą rodzica  sprawdza i porównuje temperaturę na obu termometrach. Na obudowie termometrów przykleja kropkę z plasteliny w miejscu, gdzie aktualnie znajduje się wskaźnik.
2. Jeden termometr wkładany jest do przezroczystego worka i szczelnie zawiązywany.
3. Dziecko kładzie oba termometry w bardzo nasłonecznionym
miejscu.
4. Po upływie 10–20 minut (zależnie od intensywności nasłonecznienia) sprawdzamy aktualną temperaturę na obu termometrach.
Rodzic zachęca dziecko do wyciągnięcia wniosków z eksperymentu.

WNIOSKI

Promienie słoneczne łatwo przenikają przez przezroczysty plastik. Podłoże, na którym leży termometr, mocno się nagrzewa, w wyniku czego energia świetlna zmienia się w energię  cieplną. Od nagrzanego podłoża ogrzewa się powietrze w worku, które nie miesza się z resztą powietrza i nie może się wydostać. Dlatego zamknięte powietrze staje się coraz cieplejsze i termometr w woreczku wskazuje wyższą temperaturę niż ten na zewnątrz. Zjawisko to wykorzystywane jest w szklarniach, wysoka temperatura przyśpiesza wzrost roślin. Z kolei człowiek przebywający w słoneczny dzień w zamkniętym pomieszczeniu również będzie czuł wyższą temperaturę. Gdy założy w taki dzień ubranie uszyte z nienaturalnych włókien, jego skóra nie będzie mogła oddychać i będzie czuła się „jak termometr w foliowym worku”. Skóra będzie się także pocić. Pot to przede wszystkim woda, która wydobywa się przez skórę. W upalne dni musimy pić więcej wody. 

Słoneczne ciekawostki


Błoto to naturalny krem z filtrem
Nosorożce, choć mają grubą skórę, muszą chronić się przed szkodliwym promieniowaniem. Wchodzą do bajorka z błotnistą wodą albo tarzają się w błocie. Ich skóra pokrywa się warstwą błota, które jest naturalnym filtrem przeciwsłonecznym. Dzięki tym zabiegom radzą sobie też z upałem i ukąszeniami owadów.

Jak używać prawdziwego kremu z filtrem
Smarowanie skóry kremem z filtrem nie zapewnia ochrony przed słońcem przez cały dzień. Trzeba smarować się co 2 godziny. Uwaga: promienie UV opalają nas też w wodzie! Przed wejściem do morza albo jeziora w upalny dzień należy użyć kremu wodoodpornego. Jeśli ktoś ma bardzo jasną skórę, będzie potrzebował większej ochrony, czyli kremu z filtrem SPF 50.

Biała skóra damy i księżniczki
Dopiero od niedawna ludzie wystawiają skórę na słońce i celowo opalają się latem. Wcześniej, przez całe wieki zakrywali całe ciało przed słońcem, a ich skóra pozostawała blada. Kobiety nosiły kapelusze z dużym rondem, woalki, koronkowe rękawiczki i kryły się pod parasolami w słoneczny dzień. Tak robiły wszystkie damy i księżniczki.

Wakacyjna opalenizna z innej galaktyki
Gdy w ciągu dnia popatrzymy na bezchmurne niebo, ujrzymy na nim jedną gwiazdę – słońce. Jego światło jest na tyle silne, że będzie razić nas w oczy. W kosmosie jest więcej takich „słońc”. Są tak daleko od Ziemi, że w dzień nie widzimy ich na naszym niebie, jednak ich promienie UV docierają do nas i też opalają skórę.  

Przyjemności i dużo słońca!!! Pozdrawiamy! Pani Justyna i Pani Ewa

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz