czwartek, 16 kwietnia 2020

17.04.2020 r. (piątek)

Temat dnia: Cały rok na wsi.


„Kolory pór roku” – zabawa dydaktyczna z rymowanką.

Na środku dywanu leżą 4 kartki, każda w innym kolorze: zielona (oznaczająca wiosnę), czerwona (oznaczająca jesień), biała (oznaczająca zimę) oraz żółta (oznaczająca lato).  Rodzic recytuje rymowanki, zatrzymując się kolejno przy odpowiednich kartkach. Gdy podnosi kartkę do góry, dziecko powtarza rymowankę.


Zieloną łąką idzie wiosna, jest kolorowa i radosna.


Żółte słońce mocno świeci, to jest lato, drogie dzieci.


Czerwień liści dookoła, to już jesień do nas woła.


Biało, biało, coraz bielej, to dzięki zimie jest weselej.



Za drugim razem rodzic mówi początek rymowanki, dziecko dopowiada.

Rodzic zadaje pytanie: Jaką porę roku oznaczają kolory: zielony, żółty, czerwony, biały? 


„Mam dużo pracy” – zabawa dydaktyczna na temat pracy rolnika w każdej z pór roku.

Na środku dywanu leżą 4 kartki, każda z nich  w innym kolorze. Dziecko staje np. przy czerwonej kartce – jest rolnikiem, mówi: jesień. Rodzic czyta tekst dotyczący jesieni na wsi, dziecko w dowolny sposób ilustruje ruchem słuchany tekst. 


Dni robią się coraz krótsze i należy się spieszyć, by ze wszystkim zdążyć. Trzeba zwieźć ostatnie zbiory, zebrać owoce i zaorać pola. Jesień to czas zbiorów ziemniaków, buraków, a także czas zbiorów jabłek i gruszek w sadzie. W warzywniku gospodyni ścina kapustę i wyrywa marchewki. Rolnik wkrótce zaorze pole i zasieje nowe zboże.


Dziecko ustawia się przy białej kartce i mówi: zima. W dowolny sposób ilustruje ruchem słuchany tekst. 


Jest zimno i dni są krótkie. Przyroda odpoczywa. Zwierzęta muszą być trzymane w ciepłych pomieszczeniach. Rolnik przycina gałęzie drzew i rąbie drwa na opał. Potem suszy je i składuje. Jest mróz i na łąkach nie ma już trawy. Krowy zostają w oborze, a rolnik karmi je sianem.


Dziecko ustawia się przy zielonej kartce i mówi: wiosna. W dowolny sposób ilustruje ruchem słuchany tekst. 


Trawa już się zieleni i zwierzęta wychodzą na łąkę. Zboża posiane jesienią już wzeszły i potrzebują składników odżywczych, dlatego rolnik rozsypuje na polu nawóz. Wiosna to czas narodzin. W gospodarstwie rodzą się: kurczęta, cielęta i źrebięta.


Dziecko ustawia się przy żółtej kartce i mówi: lato. W dowolny sposób ilustruje ruchem słuchany tekst. 


Lato na wsi to czas żniw czyli ścinania i zbierania zboża, sianokosów i wielu innych prac. Sąsiedzi pomagają sobie nawzajem. Gospodyni w warzywniku zbiera pomidory, fasolkę i sałatę. Zrywa się część najmniejszych jabłek, aby pozostałe były dorodniejsze. 


Uwrażliwienie dzieci na jedzenie warzyw i owoców najlepiej z ekologicznych upraw, niepryskanych.

Utrwalenie piosenki "Stary Donald farmę miał"






„Jak wygląda pole wiosną, latem, jesienią i zimą?” 








Praca plastyczna - kolaż - zadaniem dziecka jest narysowanie i wyklejenie z dostępnych materiałów pola, wsi o dowolnej porze roku.


5-latki - KP3.40


"Słoneczniki" - zabawa plastyczna dla chętnych. Dziecko wycina płatki z żółtego papieru i nakleja je na białe talerzyki jednorazowe. W środku przykleja ziarna słonecznika. Całość przykleja do kartki technicznej. Wycina łodygę i liście, dokleja te elementy do słonecznika.


"Zbieranie ziaren" - zabawa ruchowa. Rodzic rozsypuje na dywanie w pokoju ziarna słonecznika, dziecko biega po pokoju w rytm muzyki. Na przerwę w muzyce rodzic podnosi karteczkę z daną liczbą (od 0 do 10). Zadaniem dziecka jest zebrać do kubeczka taką liczbę ziarenek, jaka jest widoczna na kartce. Po skończonej zabawie dziecko wspólnie z rodzicem przelicza liczbę zebranych ziaren. W razie pomyłki dokładają lub odejmują ziarna.

Poszukaj w swoim otoczeniu 5 przedmiotów, w nazwach których na początku słyszysz głoskę "k". Powodzenia!

Podziel na sylaby nazwy warzyw i owoców, wyróżnij pierwszą    i ostatnią głoskę, 5-latki - podziel na głoski całe słowo.

W ciągu całego dnia pamiętajcie o higienie rąk i stosowanie zwrotów grzecznościowych.


W dowolnym momencie dnia wybierz razem z rodzicami buźkę, określającą Wasz nastrój.


"Czyściochowe przedszkole" - Mycie zębów

"Wiem, co jem" 
Rodzic informuje dziecko, że samo szczotkowanie zębów przez 3 minuty, 2 razy dziennie, każdego dnia (nawet wykonane prawidłowo) nie wystarcza. Ważne jest także to, co jemy. Kiedy dobrze się odżywiamy i jemy wartościowe produkty, cały nasz organizm pracuje lepiej, a zęby są mocniejsze. Poza tym, gdy unikamy słodzonych i przetworzonych produktów, bakterie nie będą się tak szybko rozwijać na naszych zębach.
Rodzic rozkłada na stole dostępne produkty spożywczych (np. ciemne i jasne pieczywo, różne rodzaje warzyw i owoców, różne rodzaje słodyczy, jogurty, jajka, mleko, sery, woda, napoje).  Zadaniem dziecka jest posegregowanie produktów na te, które są zdrowe dla zębów i te, które szkodzą zębom.

Gimnastyka buzi i języka
Ząb – zupa zębowa, dąb – zupa dębowa 

Dziecko  robi gimnastykę buzi i języka, powtarzając trudne słowa: 

Ząb, zupa, ząb, dąb, zupa dąb
Rozłup ząb, rozłup dąb
Ząb-zupa zębowa, dąb-zupa dębowa
  

Quiz Królika Higienka (prawda czy fałsz)
  • Każdy człowiek ma przełyk.
  • Żołądek jest w brzuchu.
  • Zęby służą do chodzenia.
  • Zęby myjemy rano i wieczorem.
  •  Zęby myjemy mydłem.
  • Szczotkę nakładamy na pastę.
  •  Zęby myjemy przez 3 minuty.
  • Brudną szczotkę i kubek odkładamy na półkę.
  • Zęby myjemy 15 minut po posiłku.
  • Gdy zdrowo jemy, mamy zdrowe zęby.
  • Cukierki są zdrowe dla zębów.
  • Dentysta sprawdza nasze zęby i pokazuje, jak o nie dbać.
  • Gdy mam brudne zęby, to jest na nich bardzo dużo bakterii.
  • Zęby myjemy przez 3 minuty, 2 razy dziennie każdego dnia.  
Udanego weekendu! Pozdrawiamy! Pani Justyna i Pani Ewa


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz