poniedziałek, 20 kwietnia 2020

21.04.2020 r. (wtorek)

Temat dnia: Cieszę się piękną i zdrową Ziemią!

„Jak wygląda Ziemia?” – oglądanie modelu Ziemi – globusa.



„Spacer żuka” – opowieść ruchowa.



Rodzic czyta opowiadanie, dziecko wykonuje ruchy zgodnie z treścią opowiadania.

Pewien mały żuk poszedł na spacer. (dziecko maszeruje) Na swej drodze napotkał dużego jeża. (zatrzymuje się i patrzy do góry) Jeż był tak ogromny, że żuk musiał wysoko podskoczyć trzy razy, aby jeż go zauważył. (podskakuje, licząc: jeden, dwa, trzy) Poszedł dalej (maszeruje), lecz tam rosła bardzo gęsta trawa, więc żuk musiał się schylić, aby przejść. (chodzi na ugiętych kolanach ze

schyloną głową) Gdy mu się to udało, dotarł na bardzo piaszczystą drogę, trudne to zadanie dla żuka, trzeba szybciutko przebierać nogami. (dziecko przemieszcza się po pokoju, szybko poruszając

nogami) Ale cóż to?! Nie udało się! Nasz żuk przewrócił się na plecy. (dziecko kładzie się na plecach) Biedny mały żuk przebierał nóżkami tak szybko i bujał się na boki (dziecko wykonuje te czynności)ale nie udawało mu się podnieść. Nagle zawiał mocniejszy wiatr i przewrócił żuka z powrotem na nogi. (dziecko przekręca się na bok, później kładzie się na brzuchu i wstaje) Bardzo już zmęczony, ale zadowolony żuk wrócił do domu i położył się, aby odpocząć. (dziecko idzie powoli, następnie kładzie

się na brzuchu i zwija się w kulkę)


Zabawy umuzykalniające:
– Poruszanie się do rytmu granego przez rodzica np. na bębenku lub łyżką w garnek: marsz, podskoki, bieg.
Dziecko leży. Obiema rękoma trzyma chustę przy twarzy i dmucha na nią. Siada, trzymając chustę przed nosem. Wciąga powietrze – chusta zbliża się do nosa, wypuszczają powietrze – chusta się oddala. Staje, kładzie chustę na głowie tak, by zasłaniała oczy, i na wydechu dmucha na nią, aby drgała. 

– Rozśpiewanie (Rodzic zwraca uwagę na dykcję dziecka).
Dziecko stoi. Przeciąga się, ziewa, porusza ramionami, prostuje się. Śpiewa, powtarzając za rodzicem (gama)
Słońce wschodzi coraz wyżej i zachodzi coraz niżej. Śpiewają: cicho, głośniej i najgłośniej.

– Nauka piosenki "Wielkie sprzątanie".
Dziecko słucha piosenki  i wypowiada się na temat jej treści.


http://hostuje.net/file.php?id=1bcfe315675c5ad4c6a7e7c8f8b4061e

W lesie na polanie
Dziś ważne zebranie
Wzięły się zwierzęta
Za wielkie sprzątanie

Szu – szu- szu! Szu – szu- szu!
Pracujemy ile tchu
Szu – szu- szu! Szu – szu- szu!
Zaraz czysto będzie tu!

Mrówka ze ślimaczkiem
Sprzątają pod krzaczkiem
A żabki z wiewiórką
W strumyku za górką

Zbierają sikorki
Papierki i worki
A maleńkie muszki
Butelki i puszki

Kosy pogwizdują
I śmieci pakują
A niedźwiadek z liskiem
Sortują je wszystkie

A gdy posprzątały
Ten list nam wysłały
Pamiętajcie dzieci
By w lesie nie śmiecić




Rodzic zadaje dziecku pytania:
Co robią zwierzęta? Gdzie sprzątają mrówka i ślimak? A żabki z wiewiórką? Co robią sikorki i muszki? Co robią kosy? Co zrobiły, gdy zakończyły sprzątać?

– Gra na ryżowych grzechotkach (ryż w butelce plastikowej).
Dziecko potrząsa butelką, starając się utrzymać rytm piosenki. Za drugim razem uderza rytmicznie, śpiewając piosenkę.


– Muzyczne wyciszenie.
Dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym. Słuchają utworu Fryderyka Chopina "
Preludium deszczowe". Dłońmi naśladują padający deszcz (ruch palców w rytm muzyki).


„Co możemy zrobić dla naszej Ziemi?” – rozmowa na temat sposobów dbania o środowisko. Rodzic mówi: Abyśmy nadal mogli oglądać drzewa, słyszeć śpiew ptaków i czuć zapach kwiatów, musimy dbać o środowisko. Jak możemy chronić lasy? (…), wodę (…), dbać o przyrodę? (…). Dziecko swobodnie wypowiada się na temat sposobów ochrony przyrody. Rodzic  uzupełnia wypowiedzi dziecka o inne pomysły: 

Wyłączaj światło w pokoju, z którego wychodzisz! 

Zakręć wodę, gdy jej nie używasz, na przykład, gdy myjesz zęby! 

Poproś rodziców, aby wymienili żarówki na energooszczędne!

Posadź z rodzicami drzewo, krzew lub inne rośliny!

Posadź i pielęgnuj kwiaty na balkonie! 

Gdy są mrozy, dokarmiaj ptaki! 

Segreguj śmieci! Rodzic wyjaśnia, co to jest recykling (powtórne przetworzenie produktu). 

„Co by było, gdyby…” – rozwijanie twórczego myślenia. Rodzic zadaje pytania: Co by było, gdyby ludzie wyrzucali wszystkie śmieci na ulicę? Co by było, gdyby zabrakło czystej wody do picia? Co by było, gdyby dym tak zanieczyścił niebo, że nie dałoby się zobaczyć słońca? Co by było, gdyby wycięto wszystkie drzewa? Co by było, gdyby spłonęły wszystkie łąki? Co by było, gdyby nie było zwierząt? Dzieci tworzy scenariusze i starają się udzielić odpowiedzi.  

„Zagrożone” – rozmowa na temat zwierząt zagrożonych wyginięciem. Rodzic pokazuje zdjęcia różnych zwierząt, wśród nich zagrożonych wyginięciem, takich jak goryl, tygrys, nosorożec,
słoń, lampart, żubr, niedźwiedź. Dziecko najpierw podaje nazwy wszystkich zwierząt. Następnie rodzic wyjaśnia dziecku, że tych zwierząt jest już na świecie bardzo mało, bo ludzie na nie polują lub niszczą ich środowisko życia: wycinają lasy, zatruwają wodę. Rodzic wprowadza termin „zwierzęta zagrożone wyginięciem”.
  

goryl

tygrys

nosorożec

lampart

żubr

niedźwiedź

Zabawę można przeprowadzić w języku angielskim i przypomnieć dzieciom nazwy niektórych zwierząt:
tiger (tygrys)
rhino (
nosorożec)
bear 
(niedźwiedź)
gorilla (goryl)
elephant (
słoń)



„Drzewo” – praca z KP2.27 - 4.latki




Przed wykonaniem zadania z KP2.27. Rodzic powtarza z dzieckiem zdobyte wcześniej informacje na temat: Czego rośliny potrzebują do życia?

5-latki
Wprowadzenie litery Z, z na podstawie wyrazu "zebra". Podzielenie wyrazu na sylaby i głoski. Wysłuchanie głoski w nagłosie. Prezentacja wyrazu. Policzenie liter. Poprawna artykulacja wyrazu. Zapoznanie z wyglądem litery "Z,z" drukowanej i pisanej. 
Wymyślanie innych wyrazów rozpoczynających się głoską "z". Dziecko próbuje wysłuchać głoskę "z" w innych wyrazach i określić ich miejsce. Rodzic mówi wyrazy, np. zając, zebra, znak (na początku wyrazu), wazon, lizak, kozak (w środku wyrazu, trzecia głoska), obraz (na końcu).


zebra

Wyodrębnienie z wyrazu podstawowego pierwszej głoski, poszukiwanie jej w innych wyrazach – praca z
KP4.2a. Dziecko ma za zadanie znaleźć na ilustracji i pokolorować jak najwięcej obiektów, których nazwy zaczynają się na głoskę z;


Pokaz nowej litery drukowanej, analiza pokazywanej litery i jej elementów (W.12), wodzenie palcem po małej i wielkiej literze drukowanej
Poszukiwanie grafemu litery
KP4.2b

Praca z KP4.2b – utrwalenie grafemu litery Z



Praca z W.12 – ozdobienie szablonu litery dowolnym materiałem.
Zabawa z W.20a – szukanie litery wśród innych liter.  

„Magiczna maszynka” zabawa z W.45–47, ćwiczenie słuchu fonemowego, wyróżnianie głosek.
Dziecko ma przed sobą suwaki z obrazkami. Rodzic wydaje polecenia, np.
Ułóżcie suwaki tak, by z pierwszych liter wybranych słów powstał wyraz: koza, waza, wilk, kasa, tort, mapa, kula itp. Dzieci układają, a następnie mówią, jakie obrazki kolejno ułożyły. 

Ćwiczenia gimnastyczne 4 i 5-latki:

1. „Rakieta” – dziecko naśladuje start rakiety. Stoi, wolno klaszcze i tupie, jednocześnie pochylając się raz w lewo, raz w prawo. Potem klaszcze i tupie coraz szybciej. Obraca się. Szybko uderza dłońmi w kolana. Prawą dłonią zatacza kółka przed nosem i wydaje dźwięk pracujących silników rakiety. Podskakuje, unosi ręce i podskakuje z okrzykiem: Hura! Zabawę można powtórzyć.

2. „Planety” – rytmiczne poruszanie się do dowolnej melodii. Dziecko wyobraża sobie, że doleciało rakietą na inną planetę. Rytmicznie poruszają się do melodii. Gdy piosenka ucichnie, podchodzi do rodzica i wymyśla przyjazny gest powitalny.

3. „Orbity” – tor przeszkód z elementami gimnastycznymi. Dziecko startuje z miejsca wyznaczonego przez rodzica. Najpierw idzie raczkiem, potem robi trzy przysiady,  przechodzi pod stołem, po czym na czworakach zmierza do mety. 

4. „Deszcz meteorytów” –  dziecko do wybranej muzyki naśladuje
taniec cheerleaderek. Dzieci ćwiczą każdą z rąk. 

5. „Powrót na ziemię” – na dywanie zrób "rowerek".

Zabawy dowolne dzieci. „Co było na obrazku?” – praca z obrazkiem. Rodzic pokazuje dziecku przez chwilę dowolny obrazek, a następnie go zakrywa. Zadaniem dzieci jest zapamiętać i opowiedzieć, co było na obrazku, zapamiętać jak najwięcej elementów.

W ciągu dnia pamiętaj o higienie rąk i stosowaniu zwrotów grzecznościowych.

W dowolnym momencie dnia wybierz z rodzicami buźkę, określająca Wasz nastrój.





"Czyściochowe przedszkole" - Ochrona skóry

Gładzio kontra Mroźna Szczypawica
Rodzic czyta dziecku historię. Podczas omawiania treści rodzic podkreśla, że skórę należy smarować 15–30 minut przed wyjściem z domu, wtedy krem ochronny na wiatr i mróz zadziała.  

W Czyściochowie spadł śnieg. Jelonek Gładzio zjeżdżał na sankach, a wiatr (Mroźna Szczypawica) ocierał się o jego policzki i je podszczypywał (dosłownie). Jelonek go odganiał, ale Mroźna Szczypawica nie chciał odpuścić. Wciąż dokuczał. Jelonek przyspieszył, Mroźna Szczypawica też. Policzki Gładzia zrobiły się bardzo czerwone. Jelonek nie mógł się już bawić… Mroźna Szczypawica zepchnął go z sanek, Gładzio wpadł w zaspę. Jelonek z czerwoną twarzą i niemrawą miną wrócił do domu.
— Tak szybko? — w drzwiach przywitał go Kremon.
— W okolicy kreci się Mroźna Szczypawica — odpowiedział Gładzio i ze zdenerwowaniem oparł sanki o ścianę. — Nie da się trenować.
— Zdradzę ci sposób — szepnął do jelonka Kremon, jakby chciał podzielić się jakąś tajemnicą. Gładzio nachylił się w stronę Kremona, a ten narysował mu znaki na twarzy: nałożył po kresce kremu na oba policzki i czoło oraz kropkę na nosie i brodzie. Gładzio wyglądał jak Indianin przed bitwą.
— To są malunki mocy. Ubieram ci twarz, jak robili to Indianie przed wielką bitwą i robią wszyscy wielcy zawodnicy. Będą Cię chronić przed Mroźną Szczypawicą — Kremon odprawiał „czary”
nad przyjacielem.
— Jesteś pewien? — Gładzio nie dowierzał zapewnieniom Kremona.
— Rozprowadź delikatnie te kremowe znaki po całej buzi. Będą Cię chronić przed Mroźną Szczypawicą — odpowiedział pewny siebie Kremon. Po godzinie Gładziu był już na zawodach. Gdy jelonek zjeżdżał z górki, dokuczliwy Mroźny Szczypawica usiłował go uszczypnąć. Gonił go, Gładzio przyspieszał. Szczypawica znów chciał zepchnąć Gładzia z sanek. Tym razem jednak, to on „odbił się” od nakremowanej buzi jelonka jak od „pola ochronnego”.
— Hihihi, to na prawdę działa. Kremowe rysunki na mróz, kto by pomyślał — cieszył się Gładzio. Jelonek Gładzio zajął pierwsze miejsce w zawodach! Stanął na podium i otrzymał puchar. Inni zawodnicy wiwatowali z podziwem.
— Zrobiłeś to! — cieszył się z sukcesu przyjaciela Kremon.
— Kremonie, chcę byś był ze mną przy wszystkich sportach zimowych! — powiedział z przejęciem jelonek.
— Tylko pamiętaj: kremowe malunki mocy przed wyjściem z domu! — dodał Kremon.
 
 

Co chroni skórę przed mrozem, zimnem i wiatrem?
Rodzic przynosi worek z ubraniami i akcesoriami ochronnymi. Dziecko określaj funkcję i przynależność do zbioru:

1. Te, które chronią skórę przed zimnem i wiatrem.
2. Te, które nie chronią skóry przed zimnem i wiatrem.


1. sweter, czapka, szalik, komin, kurtka, rękawiczki, kalesony, ciepłe skarpety, buty zimowe, ocieplane spodnie, rajstopy, krem ochronny na wiatr i mróz, pomadka
2. okulary przeciwsłoneczne, klapki, strój kąpielowy, krótka spódnica, krótkie spodenki,  skarpetki - stopki, czapeczka z daszkiem

Rodzic rozmawia z dzieckiem o ciepłych ubraniach zimą, wrażliwej skórze i o tym, dlaczego same ubrania nie wystarczą do ochrony. Krem ochronny zabezpiecza przed zimnem i wiatrem odkryte części ciała, czyli naszą twarz, gdzie skóra jest najbardziej delikatna.  

Mój zamrożony sekret

Rodzic przynosi dziecko jego zamrożoną pracę wykonaną na poprzednich zajęciach. Dziecko ma na stoliku duży płaski pojemnik. Rodzic zamacza na sekundę foremkę w misce z ciepłą wodą i szybko wydobywa lodowy sekret do pojemnika. Dziecko ogląda efekt plastyczny swojej pracy, a następnie bada właściwości fizyczne lodu – dotykają go na różne sposoby, eksperymentuje. Może np. poprzez rozmrażanie wydobyć stopniowo elementy i zastanowić się, czy zmieniły jakoś swoją formę. Na koniec zadania rodzic pyta dziecko, czy czuje, że jego ręce są bardzo zimne. Jeśli tak – idzie do łazienki, aby ogrzać je pod letnią wodą. Zabawa lodem, dotykanie go przez dłuższy czas pokazuje, jak skóra reaguje na niską temperaturę, i że trzeba ją zabezpieczać przed zimnem odpowiednim ubraniem lub kremem, zależnie od tego, jaka to część ciała.  

Gładzio i kremowe barwy ochronne

Dziecko otrzymuje wyciętą z brązowego kartonu głowę jelonka. Zadaniem dziecka jest narysowanie mu oczu i nosa czarnym mazakiem oraz namalowanie palcami, białą farbą barw ochronnych, jak u Indianina (nawiązanie do bajki o Gładziu i jego kremowych barwach ochronnych). Dziecko wykonuje dowolne białe wzorki na pysku zwierzaka. Gotową pracę mama wiesza np. na lodówce :) 


Pozdrawiamy! Pani Justyna i Pani Ewa

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz