poniedziałek, 4 maja 2020

05.05.2020 r. (wtorek)

Temat dnia: Robimy własny papier.


„Robimy własny papier” – samodzielne wykonanie papieru czerpanego.

Dziecko siedzi przy stole, ma przed sobą jeden/dwa spośród swoich starych, (niepotrzebnych już) rysunków i talerzyk lub tackę. Rodzic tłumaczy, że z tych zużytych, niepotrzebnych już papierów – czyli z makulatury – będzie robić nowy papier. Takie działanie nazywa się recyklingiem, czyli ponownym wykorzystaniem czegoś, co zostało już wcześniej użyte. 



Spróbuj wykonać swój papier wg podanej niżej instrukcji lub na podstawie obejrzanego filmu.

https://www.youtube.com/watch?v=QxyKvyGC5GA


Potrzebne materiały: miska z namoczonymi papierkami, zasuszone rośliny, brokat, barwniki, mikser, sito czerpalne, kuweta z wodą, ręczniki, kawałek tkaniny, gąbka.

Rodzic pyta dziecko: Czy wie co będziemy robić? Rodzic naprowadza dziecko, by udzieliło poprawnej odpowiedzi – papier. Rodzic tłumaczy dziecku, co to jest papier czerpany (jest to papier, który się wyławia – czerpie – z wody, mogą w nim być kawałki suszonych roślin, kwiatów).

Rodzic pyta dziecka: Jak powstaje zwykły papier? Z czego się go produkuje? Rodzic krótko opowiada dziecku o tym, jak powstaje papier. Może posłużyć się informacjami: Najlepszy i najtrwalszy papier powstaje z drewna. Gdy drzewa są już wysokie, drwal je ścina, a w zamian sadzi nowe drzewa, tak aby w lesie zawsze była równowaga. Drwal odcina gałęzie drzew i same pnie, zawozi do fabryki papieru, czyli papierni. W papierni specjalne maszyny zdejmują korę z drzew, a pozostały środek rozdrabnia się na drobne włókno. Do włókna dodawane są różne składniki, między innymi barwnik, aby kartka była biała, oraz makulaturę, czyli papier użyty wcześniej, np. stare książki, gazety. Z takiej masy robi się długie rolki papieru, które tnie się później na kartki odpowiedniej wielkości. Na powstałych kartkach można drukować książki, gazety albo używać ich do rysowania.



Rodzic pokazuje dzieciom mikser i mówi: Mikserem rozdrobnimy podarte przez was wcześniej kartki papieru. Musimy to robić bardzo ostrożnie, żeby przygotowywana przez nas masa się nie wylała. Nie wolno wkładać rąk do miski podczas pracy. Rodzic miksuje papier w misce i mówi: Teraz mamy już gotową pulpę do robienia papieru czerpanego, możemy ją ozdobić, dodając kwiaty, barwniki i brokat. Dziecko wkłada ramę czerpalną do kuwety, następnie przy pomocy rodzica nakłada na ramę cienką warstwę pulpy. Dziecko delikatnie porusza ramą w kuwecie tak, aby pulpa została równomiernie rozprowadzona po całej ramie. Następnie dziecko z rodzicem zdecydowanym ruchem wyjmują ramę z kuwety, trzymając ją w poziomie tak, aby woda ściekała do kuwety. Kiedy woda przestanie kapać, kładą ramę z papierem na ręcznikach.  Dziecko kładzie na papier tkaninę o tych samych wymiarach I gąbeczką dociska tkaninę do ramy, odsączając w ten sposób papier z wody. Gdy papier jest już odsączony, dziecko odwraca ramkę do góry nogami, delikatnie pukając – tkanina razem z papierem powinna odczepić się od ramki. Dziecko zanosi tak wykonany papier w ciepłe miejsce. 



Praca z KP4.7 a - 5-latki

Wprowadzenie liter "F, f" - 5-latki, KP.4. 5a i 5b

Dziecko dzieli wyraz "farby" na sylaby, przelicza liczbę sylab, próbuje podzielić wyraz na głoski (przelicza liczbę głosek), wyróżnia głoskę na początku wyrazu. Spróbuje wymyślić inne wyrazy rozpoczynające się głoską "F,f" Dziecko zapoznaję się z obrazem graficznym litery, wodzi palcem po literze z wykorzystaniem W.4.



Praca z W.4 – ozdobienie szablonu litery dowolnym materiałem.  

Zabawa z W.20a – rozpoznanie nowej litery wśród innych liter.  

„Ile to sylab?” – praca z KP2.31 (4-latki)

Rodzic pokazuje różne przedmioty znajdujące się w pokoju, kuchni. Dziecko podaje nazwy tych przedmiotów i wspólnie z rodzicem wyklaskują sylaby. Następnie dziecko wykonują zadanie
z karty. 





Ćwiczenia gimnastyczne:

1. „Tajemnicza książka” – dziecko otrzymuje książkę, którą kładzie na głowę. Stara się utrzymać ją w tej pozycji podczas wykonywania kolejnych poleceń: obracamy się, tańczymy, chodzimy bokiem, kucamy, chodzimy do tyłu itp. Dziecko, któremu książka spadła z głowy, próbuje powtórzyć zadanie.

2. „W księgarni” – dziecko zajmują dowolne miejsce w pokoju Leży na boku. Na hasło rodzica Książki się otwierają! – przechodzi do leżenia na wznak, wyciąga na boki wyprostowane ręce i nogi.
Na hasło:
Kartki się przewracają! – klaszcze w dłonie (Rodzic mówi, ile stron ma książka, a dziecko tyle razy klaszcze). Na hasło: Książki się zamykają! – powraca do pozycji wyjściowej – leżenie
na boku, nogi podkurczone. Gdy rodzic powie:
Książki stoją na regale, przechodzą do stania na baczność.


3."Odgadywanie tytułów bajek" - kalambury, pokaż gestem i mimiką różne tytuły bajek, rodzic odgaduje.

4."Nasze nogi"- połóż się z rodzicem, tak aby dotykać się stopami - "siłujemy się" stopami.

5."Baba -Jaga patrzy" - zabawa dla całej rodziny.

„Umiem zaśpiewać i zatańczyć” – przypomnij sobie słowa piosenki i układ taneczny. Zatańcz razem z dziećmi.



"Ruch łagodzi stresy"

Ręce prosto, prosto, pomachaj ramionami
Ręce zegnij, zegnij, poruszaj bioderkami
Ruch łagodzi stresy, dla zdrowia się ruszamy
Chcemy być znani, tak bardzo, bardzo znani, hej.
(przygrywka)

Przez życie nie idź ponury
Uśmiechaj się przez cały dzień,
To nic, ze zębów ci brakuje
Już nowe rosną, ty to wiesz,

Ręce prosto, prosto, pomachaj ramionami

Ręce zegnij, zegnij, poruszaj bioderkami

Ruch łagodzi stresy, dla zdrowia się ruszamy

Chcemy być znani, tak bardzo, bardzo znani, hej.



W ciągu całego dnia pamiętaj o higienie rąk i stosowaniu zwrotów grzecznościowych.



W dowolnym momencie dnia wybierz z rodzicami buźkę, określającą Wasz nastrój.



Słonecznego dnia i dużo uśmiechu! Pozdrawiamy! Pani Justyna i Pani Ewa

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz