poniedziałek, 18 maja 2020

19.05.2020 r. (wtorek)

Temat dnia: Co zrobić, gdy chce mi się płakać?

Dzisiaj mamy  Dzień Dobrych uczynków

Może zrobisz dzisiaj dobry uczynek i np. pomożesz mamie w sprzątaniu, praniu, gotowaniu, zakupach itp. albo z tatą wyrzucisz śmieci, na pewno się ucieszą, a potem możecie razem wypić herbatkę i zjeść ciacho 😀

oraz Ogólnopolski Dzień Bliźniąt

Najlepsze życzenia dla wszystkich bliźniaków, a w szczególności dla naszych bliźniaczek: Pauli, Poli, Kornelii, Rozalii, Asi i Julki. Dużo zdrówka dziewczynki i samych słonecznych dni!!!

                                                                                    życzy 


Pani Justyna i Pani Ewa






Ćwiczenia gimnastyczne:


1. „Figurki” – dziecko biega po pokoju w rytm dowolnej muzyki. Gdy muzyka zostanie zatrzymana, rodzic mówi: Figurki, figurki zamieńcie się w… – tutaj pada nazwa przedmiotu, zwierzęcia lub rośliny. Rodzic liczy głośno do trzech i dziecko musi zastygnąć bez ruchu w pozie wymienionej postaci. 
2. „Woreczki uczuć” – rodzic przygotowuje tor z dwóch lin / skakanek. Dziecko otrzymują np. małą poduszkę, którą układa w różnych pozycjach i próbują przejść cały tor tak, by poduszka nie upadła. Najpierw wyobraża sobie coś smutnego i powoli idzie z poduszką na głowie. Następnie wkłada poduszkę między kolana, wyobraża sobie coś przyjemnego, radosnego i skacze w taki 
sposób, by poduszka nie wypadła. Na koniec wyobraża sobie coś strasznego i idzie w podporze tyłem z poduszką na brzuchu. 
3. „Kraina radości” – dziecko słucha muzyki i wykonuje masaż na plecach rodzica/rodzeństwa, rysując spirale, figury geometryczne i inne kształty jednym palcem, kilkoma palcami albo całą dłonią. Następnie dziecko siedzi po turecku naprzeciw np. mamy i wymyśla wspólny taniec dłoni do utworu, porozumiewając się ze sobą bez słów. Po skończeniu prezentuje układ np. tacie. Choreografię nagradzamy brawami.
4. „Toczenie piłki” – dziecko toczy piłkę po pokoju, np. pod stołem, dookoła krzesła itp.

"Piosenka o beksie" – wysłuchaj piosenki i naucz się słów refrenu. 

Ref.: Beksa to jest taka dama,
co bez przerwy robi dramat.
Zawsze nie tak, zawsze źle.
Beksa ciągle mówi be.
Beksa to jest taka pani,
co się nie uśmiechnie za nic.
Nie ma mowy, nie ma nie.
Beksa ciągle mówi be.
  


"Deszczowy kij”wykonanie instrumentu.

Dziecko wykonuje instrument z rolki po ręcznikach papierowych. Zakleja dno rolki kwadratowym kawałkiem papieru, posmarowanym klejem. Rodzic przygotowuje miseczki z różnymi nasionami lub kaszami. Dziecko, chwytem pęsetkowym, przekładają nasiona do wnętrza tuby. Zakleja otwór tuby drugim kwadratowym kawałkiem papieru. Mocno ściska miejsca sklejenia, aby papier dobrze przywarł do tuby. Całość owija folią aluminiową.



Można też tak z pomocą rodzica:

https://www.youtube.com/watch?v=NkFGy2kgNXs

Zabawy umuzykalniające.

Poruszanie się do rytmu granego przez rodzica na dowolnym instrumencie: marsz, podskoki, bieg. Swobodne poruszanie się dziecka do muzyki. 

Ćwiczenia oddechowe „Trudne słowa”.
Dziecko bierze wdech, a na wydechu wymawiają różne słowa (gratka, zagadka, płacze, kleksa, beksa), przedłużając brzmienie ostatniej głoski. Za drugim razem wymawia te same słowa, dzieląc je na sylaby.

Nauka piosenki "Piosenka o beksie".

Dziecko słucha piosenki, powtarza słowa w rytm melodii piosenki, śpiewa bez podkładu i z podkładem muzycznym. 

"Piosenka o beksie"

Czeka nas dzisiaj nie lada gratka, bo w tej piosence będzie zagadka:
Jak się nazywa osoba, która płacze jak ciemna chmura?
Płacze, gdy każą umyć jej szyję, płacze, gdy chudnie, płacze, gdy tyje.
Płacze, gdy zrobi w zeszycie kleksa; jak się nazywa? Beksa!
Beksa to jest taka dama, co bez przerwy robi dramat;
zawsze nie tak, zawsze źle, beksa ciągle mówi "be!"
Beksa to jest taka pani, co się nie uśmiechnie za nic;
nie ma mowy, nie, nie, nie beksa ciągle mówi "be!"
Czeka nas dzisiaj trudne zadanie: jak wygnać z beksy to jej płakanie
Jaką tu radę znaleźć dla beksy, uśmiech tu jest najlepszy.
Bekso, spróbuj, a zobaczysz, ile uśmiech w życiu znaczy:
tylko ten się czuje źle, kto bez przerwy mówi "be!"
Bekso, nie rób takiej miny, bo się w końcu obrazimy;
bekso, tak prosimy cię, przestań wreszcie mówić "be!"
Beksa to jest taka dama, co bez przerwy robi dramat;
zawsze nie tak, zawsze źle, beksa ciągle mówi "be!"
Beksa! Beksa! Beksa! Beksa! Be - ksa!
Beksa to jest taka dama, co bez przerwy robi dramat;
zawsze nie tak, zawsze źle, beksa ciągle mówi "be!"
Bekso, nie rób takiej miny, bo się w końcu obrazimy;
bekso, tak prosimy cię, przestań wreszcie mówić "be!
Przestań wreszcie mówić "be! Przestań wreszcie mówić "be!
Przestań wreszcie mówić, be!

- Gra na instrumencie - "Deszczowy kij"

Dziecko gra, obracając deszczowy kij (dłońmi zatyka otwory, tak żeby nasiona się nie wysypały) do utworu "Bolero" Maurice'a Ravela, starając się utrzymać rytm melodii.

https://www.youtube.com/watch?v=pao4Ptt_i7g

Muzyczne wyciszenie

Dziecko leży na plecach. Słucha utworu Fryderyka Chopina "Preludium deszczowe". Wykonuje „paluszkową improwizację. 

https://www.youtube.com/watch?v=SoteyAXuEKY

„Co zrobić, gdy chce mi się płakać?” – dziecko formułuje odpowiedź na pytanie na podstawie swoich doświadczeń  oraz słów piosenki "Piosenka o beksie".

Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat płaczu. Zadaje pytania: Z jakiego powodu czasem płaczesz? Co robią wtedy rodzice, rodzeństwo, babcia, dziadek? Czy radzisz sobie z płaczem? Kiedy przestajesz płakać? Co lub kto Tobie w tym pomaga? Czy płacz jest nam czasem trochę potrzebny? Kiedy? Dlaczego? Jak się nazywa osoba, która bardzo często płacze bez powodu? Jak my możemy pomóc takiej osobie? Rodzic czyta drugą zwrotkę piosenki "Piosenka o beksie". Rodzic pyta: Jaką radę daje beksie piosenka? (żeby się uśmiechała). Ta rada jest dobra dla każdego, aby odzyskać dobry humor. 

„Łzy” swobodne wypowiedzi dziecka na temat tego, po co są łzy i skąd się biorą.

Rodzic tłumaczy:
Łzy to substancja nawilżająca i oczyszczającą, która chroni oko przed zarazkami. Łzy składają się głównie z wody, niewielkiej ilości soli oraz substancji bakteriobójczych. Bez niej nos czy gałki oczne stałyby się łatwym wejściem do naszego organizmu dla groźnych bakterii. Nad oczami znajdują się dwa gruczoły, które nieustannie produkują łzy. Stamtąd łzy spływają kanalikami, a ich nadmiar jest odprowadzany do nosa. Dlatego gdy płaczemy, musimy wydmuchać nos. Gdy oko zostaje podrażnione, łez jest tak dużo, że kanaliki nie nadążają ich odprowadzać. Oczy łzawią, na co nie mamy żadnego wpływu. Więcej łez jest produkowanych również wtedy, gdy przeżywamy silne emocje, np. smutek, radość. Łzy pojawiają się na skutek tego, co czujemy, albo są wynikiem naszych myśli czy wspomnień. Płacz jest nam czasem bardzo potrzebny, działa pozytywnie na organizm: obniża ciśnienie krwi, dotlenia mózg, powoduje spadek napięcia emocjonalnego. Niektórzy uważają płacz za oznakę słabości, inni doceniają wrażliwość płaczących. Niewątpliwie jednak płacz jest naturalną reakcją naszego organizmu. 

„Chłopaki nie płaczą” – przełamywanie stereotypów, próba wyjaśnienia, skąd się wzięło takie powiedzenie i czy jest prawdziwe, rozmowa.

Na poprawę humoru można zrobić z rodzicem ciasteczka owsiane wg swojego przepisu lub rozweselające okulary.

„Rozśmieszamy płaczącego” – wykonywanie rozweselających okularów.
Dziecko odrysowuje z szablonu przygotowanego przez rodzica okulary, wycina je, ozdabia, koloruje. Dokleja jakieś śmieszne elementy: krzaczaste brwi, długi nos, zwisające serpentyny. Chętne dzieci mogą zrobić różowe szybki w swoich okularach. Trzeba pokolorować kawałek folii plastikowej, np. z koszulki na dokumenty, różowym lub czerwonym flamastrem. Zakładamy okulary i oglądamy świat w różowych barwach. Dziecko chodzi w okularach po domu, robi śmieszne miny i próbuje rozśmieszyć członków rodziny 




„Matematyczne dylematy” – dzielenie po ileś, dzielenie po równo. 
Rodzic rozkłada przed sobą stos kół (mogą być klocki, np.12) – wyjaśnia, że to ciasteczka, które się pieką. Prosi dziecko, by rozdało sprawiedliwie ciasteczka np. dla siebie i mamy. Dziecko próbuje rozwiązać sytuację problemową. 

"Smutny i wesoły” – zabawa w parach z użyciem tangramu z W.48 (5-latki). Jedna osoba układa smutnego ludzika, druga – wesołego. Później następuje zmiana zadań. 


W ciągu dnia pamiętaj o higienie rąk, stosowaniu zwrotów grzecznościowych i samodzielności, głównie podczas ubierania.
Zachowaj bezpieczeństwo podczas zabaw w ogrodzie, na podwórku i spacerze.


W dowolnym momencie dnia wybierzcie z rodzicami buźkę, określającą Wasz nastrój.




Dużo uśmiechu w ciągu dnia oraz smacznej kawki i herbatki!😉 Pozdrawiamy! Pani Justyna i Pani Ewa



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz