niedziela, 10 maja 2020

11.05.2020 r. (poniedziałek)

Temat dnia: Jaki to instrument?


Drodzy rodzice, dzisiaj (poniedziałek) w godzinach od 9.00 do 12.00 będzie można jeszcze zakupić zdjęcia portretowe dzieci. Cena za jedno zdjęcie (format A3) 12  zł.

„Nad przepaścią” – zabawa z elementami równowagi.
Rodzic rozkłada dwie skakanki wzdłuż pokoju. Mówi dziecku: To lina, pod nią jest przepaść. Dziecko z wyciągniętymi na boki rękoma  idzie po skakankach jak po linie (stopa za stopą). 

Zatańcz: "Chocolate choco choco"


„Jaki to instrument?” – rozmowa na temat instrumentów na podstawie doświadczeń dziecka, KP2.35 oraz dźwięków z nagrania.

Rodzic mówi: Dzisiaj będziemy rozmawiać o instrumentach. Jakie
instrumenty muzyczne znasz? Dziecko wskazuje na ilustracji instrumenty i podaje ich nazwy, które zna, potem słucha dźwięków instrumentów i również odgaduje np. na początku z zamkniętymi oczami, potem otwiera, żeby zobaczyć jak wygląda instrument.
 Rodzic podaje nazwy pozostałych instrumentów, których dziecko nie wymieniło w czasie rozmowy.







„Dawne instrumenty” – Rodzic opowiada dziecku, że jednym z pierwszych instrumentów, jakich używał człowiek, było jego własne ciało – klaskał, tupał, wydawał różne okrzyki. Następnie wykorzystywano przedmioty codziennego użytku, tworząc z nich proste instrumenty, np. grzechotki, bębny.  

Dziecko siada do biurka i wykonuje KP2.35 i dodatkową kartę pracy, jak ma możliwość wydrukowania (4-latki).




„Pradawny rytm” – praca z KP4.14a, ćw. 1 (5-latki), odczytywanie i kontynuowanie rytmów. 

„Z jakiej rodziny?” – wprowadzenie podziału instrumentów na dęte i strunowe, klasyfikowanie instrumentów, praca z KP4.14a, ćw.2 (5-latki) 



„Ile nutek?” – praca z KP4.14b (5-latki), analiza słuchowa nazw instrumentów, doskonalenie percepcji słuchowej i wzrokowej, przeliczanie.


"Jestem muzykantem konszabelantem" - naśladowanie dźwięków instrumentów przy piosence. Spróbuj zaśpiewać, powtarzając słowa i naśladować instrumenty.


"Jestem muzykantem konszabelantem"

Jestem muzykantem, konszabelantem
My jesteśmy muzykanci, konszabelanci.
Ja umiem grać i my umiemy grać:
Na flecie, na flecie
Firlalalajka, firlalalajka
firlalalajka, firlalalajka bęc!

Jestem muzykantem, konszabelantem
My jesteśmy muzykanci, konszabelanci.
Ja umiem grać i my umiemy grać:
na bębnie, na bębnie
bum tarara, bum tarara,
firlalalajka, bęc!

Jestem muzykantem, konszabelantem
My jesteśmy muzykanci, konszabelanci.
Ja umiem grać i my umiemy grać:
Na trąbce, na trąbce
trutu tutu, trutu tutu
bum tarara, bum tarara,
firlalalajka, bęc!

Jestem muzykantem, konszabelantem
My jesteśmy muzykanci, konszabelanci.
Ja umiem grać i my umiemy grać:
na skrzypcach, na skrzypcach
cimci ricci, cimcci ricci
trutu tutu, trutu tutu
bum tarara, bum tarara,
firlalalajka, bęc!

„Czasem słońce czasem deszcz” – opowiadanie Pani Muzyki 
(K. Szczerbakowska-Biniszewska) 

Rodzic czyta dziecku tekst:
Dawno, dawno temu w Krainie Muzyki żyli szczęśliwi mieszkańcy. Codziennie świeciło słońce, wszędzie rosły nutki, a każdy mieszkaniec krainy grał na instrumencie, śpiewał i tańczył. Nawet psy zamiast szczekać gwizdały. Wszystkim żyło się miło, więc w Krainie Muzyki brzmiały same wesołe melodie. Do czasu! Pewnego dnia do wesołej Krainy przybyła smutna wróżka Kropelka. Pozazdrościła mieszkańcom szczęścia i wesołości, zrzuciła na całą krainę deszcz. Padał wiele dni i nocy, przez co nutki nie rosły już tak szybko, a mieszkańcy byli bardzo smutni. Zaczęli też grać smutne melodie. Na szczęście o smutnym losie muzyków usłyszała dobra wróżka – Pani Muzyka. Swoimi wesołymi czarami złagodziła smutne zaklęcie wróżki Kropelki. Od tej pory w Krainie Muzyki czasem świeci słońce, a czasem pada deszcz.
Po przeczytaniu tekstu rodzic zadaje dziecku pytania: Jak nazywa się miejsce, o którym czytałam/em? Dlaczego jej mieszkańcy na początku byli bardzo szczęśliwi? Kto odwiedził Krainę Muzyki? Jak dziś jest w Krainie Muzyki? Rodzic tłumaczy dziecku, że w Krainie Muzyki smutek nazywa się moll, a wesołość – dur. 

"Clap clap song" - zagraj na dostępnych instrumentach albo np. użyj plastikowej łyżki i uderzaj nią w plastikową pokrywkę albo pudełko plastikowe


„Masaż” – Rodzic siedzi za dzieckiem i wykonują masaż pleców zgodnie ze słowami i ruchami, potem następuje zamiana ról.
Idą słonie,
potem konie,
panieneczki na szpileczkach
z gryzącymi pieseczkami,
świeci słonko,
płynie rzeczka,
pada deszczyk,
czujesz dreszczyk?
Dzieci kładą na przemian całe dłonie na plecach kolegi.
Uderzają delikatnie piąstkami.
Stukają palcami wskazującymi.
Delikatnie szczypią.
Dłońmi zataczają koła.
Rysują linię.
Stukają wszystkimi palcami.
Łaskoczą.
Dla chętnych:

Wysłuchaj fragmentu koncertu światowej sławy kompozytora i dyrygenta Ennio Morricone. Odpowiedz na pytania: Kto kieruje orkiestrą, jak ma grać? (dyrygent) Co trzyma w ręce dyrygent? (pałeczka dyrygenta - batuta) Kto oprócz orkiestry występował na scenie? (chór, solistka) Za pomocą czego zapisuje się muzykę? (nuty) Czy na scenie było dużo instrumentów, czy mało? (dużo) Jakie instrumenty udało się Tobie rozpoznać?


W ciągu dnia pamiętaj o higienie rąk i  grzecznym zachowaniu i stosowaniu zwrotów grzecznościowych.


W dowolnym momencie dnia Wybierzcie z rodzicami buźkę, określającą Wasz nastrój.


Pozdrawiamy serdecznie i życzymy udanego dnia! Pani Justyna i Pani Ewa.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz