wtorek, 5 maja 2020

06.05.2020 r. (środa)

Temat dnia: Kto jest potrzebny, aby powstała książka?

Ćwiczenia gimnastyczne:


„Wyścigi dżdżownic” – zabawa ruchowa z elementami pełzania. Dziecko naśladuje pełzanie dżdżownicy o wyznaczonego miejsca /startu przez rodzica do mety.

 „Wąską ścieżką” – dziecko przechodzi po skakance noga za nogą.
Spróbuj skoczyć parę razy przez skakankę. 

„Dzieci i pszczoła” – dziecko biega swobodnie po pokoju i udaje, że zbiera kwiatki. Na odgłos bzyczenia pszczoły, np. rodzica ucieka do domku (w wyznaczone miejsce). Gdy pszczoła odleci, wraca do
zbierania kwiatów.
  

„Rodzaje książek” – wprowadzenie klasyfikacji książek ze względu na rodzaj. 

Rodzic układa na stole stos książek (różne rodzaje i tematyka, np. książki kucharskie, atlasy, albumy, przewodniki, słowniki, książki dla dzieci z obrazkami, bez obrazków, wiersze, proza) – jedna na drugiej, tak by nie było widać okładek. Dziecko ogląda książki i opisuje, jak wygląda wybrana książka: Co ma na okładce?  Co zawiera w środku? O czym jest? Następnie rodzic przypomina, że książki mogą się różnić wyglądem, tematem, rodzajem, budową, sposobem zapisu czy przeznaczeniem.


„Kto jest potrzebny, aby powstała książka?” – rozmowa na temat procesu powstawania książki na podstawie doświadczeń dzieci i fragmentów książki Zofii Staneckiej "Basia i biblioteka".

W bibliotece  
Zofia Stanecka (…)

– Cieszę się, że przyszliście do naszej biblioteki. Mam nadzieję, że będziecie dobrze się bawić.
– Bibliotekarka uśmiechnęła się miło. – Już za chwilę przyjdzie autorka, ale najpierw chciałam was o coś zapytać. Kto z was wie, gdzie pracuje pisarz?
– W bibliotece! – zawołała Basia.
– W pisarni! – przekrzyczeli ją Olaf z Karolem.
– Oj tak, przydałoby się, żeby istniały takie miejsca jak pisarnie – powiedział ktoś rozbawionym głosem. Basia odwróciła głowę. W progu sali stała pani z plakatu. Na głowie miała masę loczków i uginała się pod ciężarem wielkiej, wypchanej czymś torby.
– Mam na imię Róża – powiedziała, gdy dotaszczyła torbę pod tablicę. – Zajmuję się pisaniem oraz ilustrowaniem książek. Ilustruję w domu, a piszę wszędzie tam, gdzie mogę usiąść z laptopem i pomyśleć. Bo w pracy autora myślenie jest bardzo ważne. Myślenie i coś jeszcze. Coś, co sprawia, że można tworzyć nowe opowieści, rysować i marzyć… To coś nazywa się…
– Czekolada! – zawołała Basia. Mama nigdy nie siada do pracy bez czekolady.
Autorka roześmiała się.
– Czekolada rzeczywiście bywa pomocna w myśleniu, ale chodziło mi o coś innego. O supermoc, z której korzysta każdy pisarz lub ilustrator, gdy tworzy książki. Moc na literę „w”.
– Wrotki! – ucieszył się Karol.
– Wy – ob… – podpowiedziała autorka (…)


Rodzic zadaje pytania: Co miała na myśli autorka? (wyobraźnia) Dlaczego pisarce potrzebna jest w pracy wyobraźnia? Czym jeszcze, oprócz pisania, zajmowała się autorka, z którą spotkały się
dzieci? Kto jeszcze jest potrzebny, aby powstała książka?
Dziecko podaje swobodne odpowiedzi. Rodzic nakierowuje je tak, aby powstał opis zawodów: grafika, redaktora, drukarza. 




Możesz obejrzeć film: Jak powstaje książka?  

 Zabawy umuzykalniające.

– Dziecko porusza się do rytmu granego przez rodzica na dostępnym instrumencie: marsz, podskoki, bieg.


Ćwiczenia oddechowe „Wróżko, przybądź”.
Dziecko naśladuje powolny ruch skrzydeł wróżki. Wykonuje wdech z jednoczesnym szybkim uniesieniem rąk w ku górze, a wydech – z powolnym opuszczaniem rąk. Najpierw stoi, później powoli porusza się po pokoju.


Rozśpiewanie (Rodzic zwraca uwagę na dykcję dziecka).
Dziecko porusza ręką, trzymając niewidzialną różdżkę, i powtarzają za rodzicem słowa wymawiane przez wróżkę (niskie i wysokie dźwięki) : cza – ry, ma –ry, ho – kus, po – kus, abra – kadabra. Powtarza je kilkakrotnie.

– Utrwalenie piosenki.


Dziecko słucha piosenki "Bajeczki" 


https://www.youtube.com/watch?v=Sl7d6RvqTWM

– Inscenizacja do słów piosenki 


"Bajeczki" sł. Urszula Piotrowska muz. Magdalena Melnicka-Sypko
Na pólkach mieszkają książeczki.
W książeczkach mieszkają bajeczki.
Opowiem o nich wam,
bo wszystkie dobrze znam.
Opowiem o nich wam,
bo wszystkie dobrze znam.
W bajeczkach znajdziecie rycerzy,
królewnę, co spała na wieży,
i dobrych wróżek sto,
i czarownicę złą,
i dobrych wróżek sto,
i czarownicę złą.
A kiedy się dziecko zasłucha,
to wróżki mu szepczą do ucha.
Pokochaj bajek świat na wiele, wiele lat.
Pokochaj bajek świat na wiele, wiele lat.

Dzieci udają, że biorą książkę z półki.
Otwierają ją i przewracają kartki.
jw.
jw.
jw.
jw.
Dzieci stają w rozkroku, wyprostowane.
Złożone dłonie podkładają pod policzek.
Rozkładają ręce w bok i poruszają nimi.
Robią „złą” minę, rozczapierzają palce dłoni.
Rozkładają ręce w bok i poruszają nimi.
Robią „złą” minę, rozczapierzają palce dłoni.
Przykładają dłonie do uszu.
Pochylają się do sąsiada i zasłaniają sobie dłonią usta.
Oplatają skrzyżowanymi rękami swoje ciało
Kołyszą się.


– Gra na instrumentach.

Zagraj na dostępnych w domu instrumentach do muzyki, starając się utrzymać rytm piosenki. Za drugim razem spróbuj zagrać i zaśpiewać. 

„Części książki” – wprowadzenie słownictwa do czytania globalnego dotyczącego budowy książek. Rodzic prezentuje wyrazy do czytania globalnego. Dziecko próbuje odczytać pierwszą literę, następnie rodzic czyta cały wyraz, a dziecko go powtarza: autor, okładka, grzbiet, ilustracja, tytuł, numer strony, spis treści. Rodzic pokazuje w książce poszczególne elementy.


autor 

okładka

grzbiet

ilustracja

tytuł

numer strony

spis treści 

„Quiz” – rozpoznawanie zdań prawdziwych i fałszywych, doskonalenie logicznego myślenia. Rodzic czyta zdania na temat budowy książek, a dziecko głosuje, czy są to zdania prawdziwe, czy fałszywe (mówi:prawda lub fałsz)



Przykładowe zdania:



– Okładka to zewnętrzna część książki.

– Autor to osoba, która napisała książkę.

– Każda książka ma 5 stron.  
– Spis treści to miejsce, gdzie jest umieszczone nazwisko autora.
– Ilustracja to rysunek w książce.
– Ilustracje zawsze muszą być kolorowe.
– Grzbiet książki to inna nazwa pierwszej strony.
– Spis treści pozwala zobaczyć, co zawiera książka i na których 
   stronach.
– Okładka jest w środku książki.
  

„Nasza historia” – wspólne układanie opowiadania.

Dziecko wspólnie z rodziną próbuje ułożyć opowiadanie. Jeden z rodziców zaczyna opowiadać historię: 
Dawno, dawno temu, za górami, za lasami żyła sobie piękna księżniczka. Dziecko kontynuuje opowiadanie według swojego pomysłu. Rodzic wspiera dziecko, podsuwa pomysły i zachęca je do samodzielnego wymyślania dalszej części. Po opowiedzeniu przez każdego członka rodziny fragmentu tej historii, jeden z rodziców kończy opowiadanie. 


"Jaś i Małgosia" KP4.6 - 5-latki, 4-latki jak mają możliwość mogą wydrukować.



„Moja książka” – praca z KP4.7b (5-latki),  przypomnienie rodzajów książek (kucharskie, przewodniki, dla dzieci, albumy, atlasy, słowniki itp.). Dziecko decyduje, jaki rodzaj książki chciałyby stworzyć. Następnie wykonuje zadanie z KP4.7b i prezentuje swoje okładki. Dziecko opowie, o czym może być ta książka, co może zawierać. 


4-latki  

"Projektowanie okładki książki" - zaprojektuj na kartce od bloku okładkę książki, możesz wykonać ją kredkami, pisakami, farbami oraz użyć innych dostępnych materiałów np. kolorowego papieru, wycinanek itp. Spróbuj samodzielnie lub z pomocą rodzica napisać  na okładce wielkimi drukowanymi literami swoje imię. 
Powodzenia :)

Dla chętnych:

Możesz z pomocą rodzica stworzyć również mini książeczkę, którą wypełnisz swoją własną bajką i opowiesz ją rodzicom. Obejrzyj film.



Pamiętaj w ciągu dnia o stosowaniu zwrotów grzecznościowych i higienie rąk.


W dowolnym momencie dnia wybierzcie z rodzicami buźkę, określającą Wasz nastrój.




Poproś dzisiaj rodzica, aby przeczytał Tobie dowolną książeczkę.

Do jutra! Pozdrawiamy! Pani Justyna i Pani Ewa




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz