czwartek, 21 maja 2020

22.05.2020 r. (piątek)

Temat dnia: O czym opowiada nam muzyka?

Zabawy ruchowe dla dziecka i mamy 😉

https://www.youtube.com/watch?v=FacAJxiIzh4&t=1s

Utrwalenie: "Piosenka o beksie"





O czym opowiada nam muzyka?” – rozmowa na temat przekazu muzycznego na podstawie utworu "W grocie króla gór" Edvarda Griega
Dziecko leży na dywanie i słucha utworu "W grocie króla gór" Edvarda Griega . W czasie słuchania dziecko wyobraża sobie, o czym opowiada dany utwór. Po wysłuchaniu muzyki dziecko siada przy stole i rysuje to, co sobie wyobraziło. Rodzic wielokrotnie włącz utwór, aż do ukończenia pracy przez dziecko. Dziecko pokazuje swoją pracę i opowiada, co sobie wyobraziło.




Impresje ruchowe do utworu muzycznego.
Dziecko tańczy swobodnie do utworu "W grocie króla gór" Edvarda Griega.

„Teraz czuję, jak pada deszcz” – malowanie w rytm muzyki Fryderyka Chopina Preludium deszczowe op. 28 nr 15.


Dziecko siada przy stole, na którym leżą farby plakatowe, woda w kubeczku, gruby pędzel.
Rodzic włącza utwór Fryderyka Chopina "
Preludium deszczowe". Mówi, że ten utwór opowiada o padającym deszczu. Dziecko palcami w powietrzu maluje do usłyszanego rytmu padający deszcz. W czasie powtórnego słuchania maluje już farbami po kartce. Dostosowuje dotknięcia pędzla do tempa i natężenia utworu. Gdy utwór grany jest głośniej, dziecko mocniej przyciska pędzel do kartki. Dziecko tworzy swój deszczowy obraz, cały czas słuchając "Preludium deszczowego". 


https://www.youtube.com/watch?v=0LWoLykSSaQ&t=157s

„Muzykujemy” – gra na instrumentach

Rodzic mówi: Teraz Ty jesteś muzykiem i opowiesz muzyką pewną historię. Rodzic opowiada, dziecko gra na dowolnym instrumencie, dostosowując natężenie i tempo do treści.

Jest poranek. Rodzice jeszcze śpią. Idę na palcach do dużego pokoju. Otwieram szafę i wyjmuję z niej prezent dla rodziców z okazji ich święta. Prezent z wielkim hukiem upadł mi na podłogę. Słyszę, jak rodzice wstają, i widzę, jak wbiegają do pokoju. Biegnę do nich z prezentem. Uśmiechamy się i przytulamy do siebie. 


„Co czuł bohater?” – określanie odczuć bohaterów bajek i innych historii znanych dziecku
np.: 
Co czuły trzy świnki, gdy wilk dmuchał na ich domek? 
Co czuli mieszkańcy Krakowa, gdy pozbyli się smoka? 
Co czuli Jaś i Małgosia, gdy zobaczyli w lesie chatkę z piernika? 
Co czuli, gdy uwięziła ich Baba Jaga? 
Co czuły misie, gdy zauważyły, że ktoś zjadł ich owsiankę i połamał krzesła?  itd. 

"Diagram” – doskonalenie umiejętności głoskowania (5-latki, chętne 4-latki). 

Dziecko odgaduje hasła, głoskuje je (5-latki, 4-latki - dzielą na sylaby), a rodzic zapisuje wyrazy. Dziecko zaznacza w kółko konkretne litery, które na końcu utworzą hasło.

1. Uczucia: smutek, radość, gniew, strach, zaskoczenie, wstyd to inaczej…EMOCJE
2. Emocja przeciwna do radości to…SMUTEK
3. Gdy coś nas boli, jest nam smutno, to może się pojawić…, czyli łzy. PŁACZ
4. Odczuwamy ją, gdy np. wygramy jakąś grę. RADOŚĆ
5. Mówi się, że ma wielkie oczy. STRACH
6. Pojawia się na naszej twarzy, gdy jesteśmy weseli.UŚMIECH
7. Może być emocją pozytywną lub negatywną. Czujemy je np. wtedy, gdy z przedszkola odbiera nas niespodziewanie babcia zamiast mamy.
  ZASKOCZENIE


„Empatia” – wyjaśnienie pojęcia. 

Dziecko próbuje wyjaśnić, co to słowo oznacza. W razie problemu rodzic wyjaśnia, że jest to umiejętność zauważenia, rozpoznania i współodczuwania emocji drugiej osoby, np. jest nam smutno, bo komuś przydarzyło się coś smutnego.

„Jak mogę pomóc?” – zabawa dydaktyczna, rozbudzanie empatii

Rodzic mówi:Co można powiedzieć osobie, która….?. Zadaje to pytania dziecku, wymyślając różne sytuacje i stany emocjonalne, np.:

…zgubiła ulubioną lalkę.
…płacze, bo tęskni za mamą.
…boi się wystąpić w przedstawieniu.
…złości się, bo nie udał jej się rysunek.
…wstydzi się, bo ubrudziła sobie ubranie.
  


„Komiks” – praca z KP4.21b (5-latki), ćwiczenia w czytaniu. 



„Bingo – samogłoski” – gra z wykorzystaniem W.19b (5-latki)

Rodzic rzuca kostką z samogłoskami (na zwykłą kostkę wystarczy nakleić kartki z samogłoskami), a dzieci wybierają, które pole zakryją. Wygrywa ta osoba, która jako pierwsza zakryje pięć pół w pionie, poziomie lub na skos. Dziecko może też grać samodzielnie. 

„Ile jest wyrazów w zdaniu?” – zabawa doskonaląca percepcję słuchową. (5-latki i chętne 4-latki).

Rodzic wolno czyta wybrane opowiadanie lub wiersz. Robi pauzę po każdym zdaniu. Dziecko liczą, ile jest wyrazów w każdym zdaniu.  

Wysłuchaj piosenki "Podaruję mamie" i spróbuj się jej nauczyć:

https://www.youtube.com/watch?v=GHOwBxBvGB0

Podarujmy mamie muz. i sł. Danuta i Karol Jagiełłowie

Podarujmy mamie dziś,
jak winogron słodkich kiść,
to co w sercach naszych gdzieś głęboko tkwi.
To, co dla swej mamy ma,
każde dziecko tak jak ja,
miłość, której godna jesteś tylko ty. (bis)


Pamiętajmy o tym, że
tylko mama liczy się
i możemy mieć ją w życiu tylko raz.
Więc nie traćmy cennych chwil,
ją kochajmy z całych sił.
Niech na zawsze przetrwa wielka miłość w nas. (bis)


I choć minie wiele lat,
choć się zmieni cały świat,
nie wygaśnie w sercach naszych nigdy już.
Żar jej ciągle w nas się tli,
najważniejsza jesteś ty,
nie ma w życiu dwóch zbliżonych bardziej dusz. (bis)
  



W ciągu dnia pamiętaj o higienie rąk, stosowaniu zwrotów grzecznościowych i samodzielności, głównie podczas ubierania i rozbierania. Zachowaj bezpieczeństwo podczas zabaw w ogrodzie, na podwórku i spacerze.


W dowolnym momencie dnia wybierzcie z rodzicami buźkę, określającą Wasz nastrój.


Udanego weekendu! Dużo słońca! Pozdrawiamy! Pani Justyna i Pani Ewa


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz