czwartek, 7 maja 2020

08.05.2020 r. (piątek)

Temat dnia: Idziemy do biblioteki.


Drodzy rodzice! Od dzisiaj (piątek) między 9.00 a 12.00 można w przedszkolu odebrać zdjęcia portretowe dzieci (format A3 48x33), które były wykonywane ok. 2 miesięcy  temu, cena 
12 zł. Zapraszamy!

Dzisiaj 8 maja - Dzień Zwycięstwa, czyli Narodowe Święto Zwycięstwa i Wolności, upamiętniające zakończenie II wojny światowej w Europie. 9 maja to Dzień Europy. Polska przystąpiła do Unii Europejskiej 1 maja 2004 roku. 

Przypomnij sobie, jakie znasz symbole narodowe i jak nazywa się nasz kraj. Pamiętaj o okazywaniu szacunku symbolom narodowym i ojczyźnie. Zapamiętaj: Polska należy do Unii Europejskiej, czyli gospodarczo-politycznego związku 27 krajów demokratycznych.


flaga Unii Europejskiej

8 maja to również Dzień Bibliotekarza i Bibliotek. Jeżeli rodzice się zgodzą, możecie razem wybrać się do biblioteki i wypożyczyć ciekawe książki. Przy okazji złożyć życzenia Paniom bibliotekarkom.

Aby Wam się lepiej pracowało to może na początek zatańczymy:


„Jak wyglądają książki?” – poszerzanie słownika o przymiotniki, mapa skojarzeń. Dziecko podaje różne określenia książek, ich wyglądu, materiału, z jakiego są zrobione itd. Rodzic może podsunąć pytanie: Czy książki są tylko papierowe? Gdy dziecko poda swoje pomysły, rodzic prezentuje książki materiałowe, plastikowe, e–booki, audiobooki. Pyta, czy dziecko wie, co to są audiobooki i e–booki.

książka materiałowa
 
książka plastikowa

Audiobook  Książki do słuchania to audiobooki. Są dźwiękowym zapisem publikacji książkowych. Teksty czytane są przez lektorów, bardzo często znanych aktorów. Najczęściej można je zakupić na płytach CD. Można je odtwarzać zatem w tych urządzeniach, które odczytują zapis na płycie – na komputerach stacjonarnych, laptopach i odtwarzaczach CD.
Coraz częściej audiobooki dostępne są w formacie MP3, najpopularniejszym formacie do przechowywania dźwięków, muzyki.

Ebook (e-book, e-książka, książka elektroniczna, publikacja elektroniczna) to książka, której treść zapisana jest w formie elektronicznej. Jej czytanie jest możliwe na urządzeniach komputerowych takich jak czytniki książek elektronicznych (e-czytniki), komputery, tablety czy telefony komórkowe typu smartfon. 

Rodzic w dowolnym momencie dnia może włączyć dziecku 

wybrany przez siebie audiobook lub przykładowy (dla 

chętnych).


„Od… do…” – matematyczna zabawa dydaktyczna.

Porównaj książki (5 dowolnych książek):

1. Ułóż książki od najwyższej do najniższej. Do oceny ich wysokości nie używają żadnych przyborów.
2. Ułóż książki od najcieńszej do najgrubszej. Do oceny ich grubości nie używają żadnych przyborów.
3. Ułóż książki od najlżejszej do najcięższej. Do oceny ich wagi nie
używają żadnych przedmiotów.

„Zasady zachowania się w bibliotece” – rozmowa na temat zasad panujących w bibliotece na podstawie doświadczeń dziecka i fragmentu opowiadania Basia i biblioteka.

W bibliotece
Zofia Stanecka

W poniedziałek przed obiadem pani Marta zaprosiła grupę Basi do kręgu.
– Jutro zaraz po śniadaniu pójdziemy do biblioteki – powiedziała.
– La, la, la… – zanuciła radośnie Anielka.
– Co tam będziemy robić? – spytał Kuba.
– No właśnie, kto wie, co robi się w bibliotece? – odpowiedziała pani pytaniem. Basia wyciągnęła rękę do góry. Babcia Marianna już dawno temu, chyba z rok wcześniej, zapisała ją do biblioteki.
– W bili… bliotece są książki! – zawołała. – Zabiera się je do domu, a potem oddaje.
– Ja bym nie oddał – oświadczył Karol.
– Jak oddasz, to bierzesz inną. I tak w kółko. Oddajesz i dostajesz, oddajesz i dostajesz…
– Za darmo? – upewniła się Zuzia.
– Tak, Zuziu. – Pani włączyła się do rozmowy. – Książki z biblioteki pożycza się, nie kupuje.
Dzięki temu każdą z nich może przeczytać wiele osób.
– O książki trzeba dbać – wygłosiła Basia. – Nie można do nich chować kanapek. Ani czytać w wannie. Tata kiedyś o tym zapomniał i książka wykąpała się razem z nim. Potem powiedział,
że trzeba ją będzie odkupić.
– W… bi… liotece… jest… cicho – szepnął Titi.
Wszyscy spojrzeli na niego ze zdziwieniem, bo Titi rzadko coś mówił sam z siebie. Pani skinęła głową.
– W bibliotekach można pracować i czytać na miejscu. Trzeba zachować ciszę, żeby nie przeszkadzać innym. (…)

Rodzic zadaje pytania: Dokąd wybierają się dzieci? Co robi się w bibliotece, o czym powiedziała Basia? Czy za książki w bibliotece trzeba płacić? W jaki sposób trzeba dbać o książki? Jak trzeba się zachowywać w bibliotece? Dlaczego? Co Tobie najbardziej podobało się w bibliotece, gdy tam byłaś/eś?

Powspominajmy 😉😍😘





„Gdzie postawię tę książkę?”  

Rodzic pyta dziecko: Wiesz już, że w bibliotece można znaleźć wiele książek, wypożyczyć do domu, a następnie po określonym czasie trzeba je oddać. Jak myślisz, czy książki w bibliotece mają swoje miejsca? Czy są jakoś uporządkowane?  Dziecko podaje swoje pomysły. Rodzic nakierowuje odpowiedzi dziecka lub tłumaczy, że książki w bibliotece są posegregowane według tematyki, np. książki dla dzieci, książki naukowe, książki o budowlach, o samochodach, a także według nazwiska autora. Po rozmowie dziecko wykonuje zadanie z karty.  



4-latki - praca KP2.32






5-latki



"Na półce” – praca z KP4.8a, segregowanie książek wg pierwszej litery tytułu i KP4.9a - szukanie różnic między obrazkami.




„Rymy” – zabawa językowa z wykorzystaniem W.44 (5-latki). Dziecko wśród kartoników szukają rymu do słowa wypowiedzianego przez rodzica. 

Chętne 4-latki: połączcie w pary obrazki, których nazwy rymują się.


Utrwalenie piosenek "Bajeczki" i "Podróż do krainy bajek" z poprzednich zajęć.




Praca plastyczna dla chętnych:

"Zakładka do książki" 


Pamiętajcie w ciągu dnia o higienie rąk i stosowaniu zwrotów grzecznościowych.



W dowolnym momencie dnia wybierzcie z rodzicami buźkę, określającą Wasz nastrój.



Udanego słonecznego weekendu! Pozdrawiamy!
Pani Justyna i Pani Ewa 😍

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz