Temat dnia: Ciemność jest niezwykła!
Ćwiczenia ruchowe:
- „Celne rzuty” – zabawa z elementami rzutu.
Dziecko rzuca piłeczkami plastikowymi lub poduszkami do obręczy. Liczy ile miało celnych rzutów.
– „Figurki” – dziecko biega po sali w rytm utworu "Bolero" Maurice’a Ravela. Po zatrzymaniu nagrania rodzic mówi: Figurki, figurki zamieńcie się w... - tutaj pada nazwa przedmiotu, zwierzęcia lub rośliny, w zależności od wyobraźni. Zadaniem dziecka jest przybranie wymyślonej pozy i zastygnięcie w bezruchu na kilka sekund.
– „Skręt w prawo i w lewo” – dziecko siada z rodzicem tyłem do siebie, dotykając się plecami. Na sygnał rodzica wykonują równocześnie obrót w prawo, klaszcząc w swoje dłonie, a następnie w lewo. Próbują wstać, cały czas opierając się wzajemnie o swoje plecy.
„Ciemność jest niezwykła!” – rozmowa na temat ciemności i oswajania się z nią na podstawie doświadczeń dzieci i wiersza Ewy Szelburg-Zarembiny "Ciemnego pokoju nie trzeba się bać". Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat ciemności i lęków z nią związanych. Następnie rodzic czyta wiersz.
Ciemnego pokoju nie trzeba się bać
Ewa Szelburg-Zarembina
Ewa Szelburg-Zarembina
Ciemnego pokoju nie trzeba się bać,
bo w ciemnym pokoju czar może się stać…
Ach! W ciemnym pokoju, powiadam wam, dzieci,
lampa Aladyna czasem się świeci…
Ach! W ciemnym pokoju wśród łóżka poduszek
spoczywa z rodzeństwem sam Tomcio Paluszek…
Ach! W ciemnym pokoju podobno na pewno
zobaczyć się można ze Śpiąca Królewną…
Ach! W ciemnym pokoju Kot, co palił fajkę,
opowiedzieć gotów najciekawszą bajkę,
a wysoka czapla chodzi wciąż po desce
i pyta się dzieci: Czy powiedzieć jeszcze?
Rodzic zadaje dziecku pytania: Dlaczego ciemnego pokoju nie trzeba się bać? Jakie postaci z bajek możemy sobie wtedy wymyślić? Co Ty widzisz, gdy jesteś w ciemnym pokoju? Czy to jest miłe? Dlaczego? Jaką miłą postać chciałabyś/łbyś zobaczyć w swoim ciemnym pokoju? Dlaczego?
„Straszydło” – praca z W.49 (4-latki).
Rodzic rozmawia z dzieckiem o tym, czego się boi, co mu pomaga przezwyciężyć strach. Wspólnie z rodzicem wymyślają, jak może wyglądać strach. Po rozmowie dziecko siadają przy stole, wypycha sylwetkę „straszydła” z W.49, ozdabia ją plasteliną, kolorowym papierem i krepiną. Po wykonaniu pracy dziecko kończy zdanie: Moje Straszydło jest straszne, bo…
Rodzic rozmawia z dzieckiem o tym, czego się boi, co mu pomaga przezwyciężyć strach. Wspólnie z rodzicem wymyślają, jak może wyglądać strach. Po rozmowie dziecko siadają przy stole, wypycha sylwetkę „straszydła” z W.49, ozdabia ją plasteliną, kolorowym papierem i krepiną. Po wykonaniu pracy dziecko kończy zdanie: Moje Straszydło jest straszne, bo…
„Tańczące Straszydła” – zabawa muzyczna.
Zatańcz ze "straszydłem" do swojej ulubionej muzyki. Potem możesz wykonać z klocków pokój dla swojego "straszydła".
„Przedszkolne emocje” – praca z KP4.20b, rozpoznawanie emocji innych na podstawie opowieści i ilustracji, dostrzeganie związków przyczynowo–skutkowych. Rodzic opowiada historyjkę na podstawie ilustracji z KP4.20b, w każdym przypadku wypowiada zdanie: Wtedy czuła…. Zadaniem dziecka jest dokończenie zdania nazwą emocji. Następnie dzieci dopasowują buźki z emocjami do rysunków. Wszystkie dzieci mogą wykonać ustnie zadanie, 5-latki również w książce.
„Moje emocje” – rozpoznawanie własnych emocji i podawanie ich nazw.
Rodzic czyta dziecku zdania opisujące różne zdarzenia. Dziecko mówi, jakie emocje poczułoby w takiej sytuacji (radość, strach, gniew, smutek, zdziwienie, wstyd).
Przykładowe zdania:
1. Ktoś zepsuł moją zabawkę.
2. Mama mnie pochwaliła.
3. Idę do dentysty.
4. Biegnie do mnie duży pies.
5. Mam dziś urodziny.
6. Przyjechała ciocia, której dawno nie widziałem / widziałam.
7. Pierwszy raz jadę na wycieczkę bez rodziców.
8. Wylał mi się sok.
9. Dostałem / dostałam prezent od kolegi bez okazji.
10. Występuję na przedstawieniu z okazji Dnia Matki.
11. Jestem na placu zabaw, gdzie jest mnóstwo dzieci, których nie znam.
2. Mama mnie pochwaliła.
3. Idę do dentysty.
4. Biegnie do mnie duży pies.
5. Mam dziś urodziny.
6. Przyjechała ciocia, której dawno nie widziałem / widziałam.
7. Pierwszy raz jadę na wycieczkę bez rodziców.
8. Wylał mi się sok.
9. Dostałem / dostałam prezent od kolegi bez okazji.
10. Występuję na przedstawieniu z okazji Dnia Matki.
11. Jestem na placu zabaw, gdzie jest mnóstwo dzieci, których nie znam.
Praca z KP4.20a (5-latki) – doskonalenie umiejętności nazywania uczuć, rozwój zdolności grafomotorycznych i kreatywności, budowanie wypowiedzi.
Wspaniałego dnia! Pozdrawiamy! Pani Justyna i Pani Ewa
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz