niedziela, 3 maja 2020

04.05.2020 r. (poniedziałek)

Temat dnia: Jakie książki lubimy?

Zestaw ćwiczeń porannych: 



1. „Wąską ścieżką” – rodzic rozkłada skakankę, a dziecko musi przejść po niej noga za nogą. Możesz spróbować poskakać na skakance.

2. „Dzieci i pszczoła” – dziecko biega swobodnie po pokoju i udaje, że zbiera kwiatki. Na odgłos bzyczenia pszczoły ucieka do domku (w wyznaczone miejsce). Gdy pszczoła odleci, wraca do zbierania kwiatów.


"Co to jest?" - rozwiązywanie zagadek tematycznych.


Gdy chcesz stworzyć obrazek nowy,

taki piękny, kolorowy.

Będzie ci potrzebna ona,

najlepsza będzie biała, ale może być i czerwona.

Na niej namalujesz lub narysujesz, co tylko chcesz,

a potem możesz wyciąć każdą narysowaną rzecz. (kartka papieru)



Czyta ją mama, czyta i tata

często w obrazki jest bogata.

Dużo liter na każdej stronie,

są historie o królu na tronie.

Są też wiersze rymowane,

najlepiej, gdy przez babcię czytane. (książka)


Zanim zaczniesz czytać książkę,
najpierw, gdy ją bierzesz w rączkę,
patrzysz, co jest z tyłu, co jest z przodu,
czy jest tam rysunek samochodu?
Jest i taka, co przedstawia niedźwiadka,
to właśnie jest… (okładka)  

"Kwiaty" opowieść ruchowa. 

Dziecko, słucha opowiadania, powoli wstaje (od leżenia do stania na palcach). 
Wyobraź sobie, że jesteś bardzo malutkim nasionkiem (dziecko – skulone – leży na podłodze). Czujesz, że robi się coraz cieplej (porusza się), czujesz, jak pada na ciebie ciepły wiosenny deszczyk (dziecko – nadal zwinięte w kłębek – kuca). Czujesz, jak wyrasta z ciebie kiełek (dziecko powoli prostuje palec wskazujący i unosi go nad głowę). Bardzo lubisz, jak grzeją cię ciepłe promienie słoneczne. Do wzrostu jest ci też potrzebna woda, dlatego cieszysz się na każdą kroplę deszczu. Jesteś już tak wysoki, że swoimi płatkami próbujesz dosięgnąć słońca (dziecko stoi na palcach z wyciągniętymi do góry rękoma i poruszają palcami). Ach, jaka piękna wiosna!  

"Do czego służą książki? - dziecko wysuwa swoje hipotezy, rodzic uzupełnia wypowiedź dziecka, zadaje pytanie: Jak należy obsługiwać się z książkami?

ZASADY KORZYSTANIA Z KSIĄŻEK

ZASADA 1  Zawsze myj ręce przed czytaniem.
ZASADA 2  Nie czytaj, gdy pijesz i jesz!
ZASADA 3  Nie pisz i nie rysuj po książce.
ZASADA 4  Odkładaj książki na półkę.
ZASADA 5  Nie wyrywaj i nie wyrzucaj kartek z książki.
ZASADA 6  Używaj zakładki.
ZASADA 7  Pamiętaj nie rzucaj, nie kop i nie siadaj na                                    książkach!
ZASADA 8  Staraj się naprawiać stare i zniszczone książki.

Pamiętajcie zatem dzieci kochane, że książeczki 
chcą i lubią być szanowane!!!

„Jakie książki lubimy?” – rozmowa na temat literatury dziecięcej na podstawie doświadczeń dziecka i książek znajdujących się w domu.
Rodzic układa na środku stołu książki znajdujące się w domu. Razem z dzieckiem omawia tematykę zgromadzonych książek. Tłumaczy, że książki mogą zawierać krótkie opowiadania (pokazuje taką książkę), opowiadać długą historię (pokazuje taką książkę) lub mogą być napisane wierszem (pokazuje taką książkę). Dziecko mówi, jakie książki lubi najbardziej. Opowiada, jaka jest jego ulubiona książka, próbuje wymienić jej tytuł i bohaterów. 

Można poszerzyć również wiadomości o książkach: pokazać, że każda książka ma tytuł, autora, często ilustratora, pokazać dziecku, gdzie ich nazwiska są umieszczane. Dziecko przypomni, gdzie można wypożyczyć książki (biblioteka) lub kupić (księgarnia).

Zajęcia o emocjach – zachwyt, emocjonalny stosunek do książek.

– "
Mole książkowe" – słuchanie wierszyka i rozmowa na jego temat.  

Mole książkowe
Dominika Niemiec

Otwieram książkę, jedna chwilka
i już jestem w innym świecie.
W wyobraźni staję się piękną królewną
lub pszczółką skrytą w kwiatów bukiecie.
Każda książka roztacza przede mną
świat niezwykły, wspaniały.
Z zachwytem pochłaniam każde słowo, zdanie,
rozdział od deski do deski… czyli cały.
Rodzice doskonale rozumieją
mój zachwyt nad książkami,
bo tak jak ja są zwyczajnie
książkowymi molami.
  


Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat wiersza: O jakim przedmiocie był wiersz? W kogo zamienia się dziewczynka, czytając książkę? Jak czuje się dziewczynka, gdy czyta książki? Kto jeszcze razem z dziewczynką zachwyca się książkami? Co to znaczy czuć zachwyt? Co to znaczy „przeczytać coś od deski do deski”? Kto to jest „mol książkowy”? Czy lubisz, jak ktoś Ci czyta książki? Czy są takie książki, którymi jesteś zachwycony/a?

„Książka, która mnie zachwyca” – ćwiczenia w budowaniu zdań.
Rodzic prosi dziecko, aby pokazało swoją ulubioną książkę. Następnie rodzic prosi, aby dzieci dokończyło zdanie:
Ta książka mnie zachwyca, bo...


„Książkowe mole” – zabawa z elementem liczenia.
Rodzic recytuje wierszyk. Po wyrecytowaniu wierszyka prosi dziecko, aby wzięło z półki, ze stołu więcej/mniej niż pięć książek. Zabawę można powtórzyć kilka razy. Rodzic może również poprosić dziecko, żeby ściągnęło z półki 2 książki, potem np. 3 i żeby dziecko przeliczyło ile ma razem, itd.


Zachwycamy się książkami
jesteśmy książkowymi molami
Gdy poczytać długo masz chęć
weź książek więcej/mniej niż pięć.

„Ja będę księżniczką, a ty rycerzem” – praca z W.44 i W.45 (4-latki).

Rodzic czyta dowolnie wybraną książkę, baśń, wiersz, najlepiej tak, aby występowali w niej rycerz i księżniczka. Po przeczytaniu rodzic pyta dziecko,  czy kiedyś bawiło się w bohaterów swojej ulubionej książki, a może bawiło się w tych bohaterów, o których czytał rodzic?
Dziecko siada do stołu/biurka, wypycha stroje rycerza i księżniczki. Jak wrócimy do przedszkola, założymy te stroje Michałowi i Misi i zabawimy się w teatr. 






„Czego można użyć do zabawy w księżniczkę, a czego do zabawy w rycerza?” – praca z KP2.30.



Przed wykonaniem kary pracy dziecko rozmawia z rodzicem o tym, jakie przedmioty codziennego użytku wykorzystujesz w swoich zabawach. Opowiada o tym, co może posłużyć do zabawy w księżniczkę, a co – w rycerza. 
 
Dzisiaj możesz zrobić teatrzyk dla rodziców lub opowiedzieć rodzicowi dowolną bajkę korzystając z dostępnych zabawek, księżniczek, rycerzy, pluszaków itd. 

Praca z KP4.8b , 9b - 5-latki




„Imię” – zabawa z wykorzystaniem W.20a (5-latki). Zadaniem dziecka jest odnalezienie i przykrycie, np. kawałkami kolorowego papieru / klockami / kamykami, wszystkich liter swojego imienia.  

Chętne dzieci 4-letnie odnajdą wśród liter drukowanych (zapisane przez rodzica na kartce różne wielkie litery drukowane) te z których powstanie ich imię.

„Szpital dla książek” – zabawa w reperowanie zniszczonych książek.
1 – dziecko segreguje książki na „chore” i „zdrowe” (czyli uszkodzone i nieuszkodzone);
2 – dziecko transportują książki z biblioteczki do stołu/biurka (dla urozmaicenia chłopcy mogą to robić autami);
3 – rodzic - pielęgniarka/pielęgniarz tnie taśmę klejącą i folię na okładki;
4 – dziecko - lekarka/lekarz z pomocą rodzica - pielęgniarki/pielęgniarza przykleja taśmę;
5 – dziecko transportuje książki ponownie do biblioteczki/na półkę.


Można wyjaśnić dziecku, że rzemieślnik, który zajmuje się oprawą książek, to introligator.  

"Bajeczki" inscenizacja do słów piosenki. Spróbuj zaśpiewać piosenkę i naśladować ruchy.


"Bajeczki" sł. Urszula Piotrowska muz. Magdalena Melnicka-Sypko


Na pólkach mieszkają książeczki.
W książeczkach mieszkają bajeczki.
Opowiem o nich wam,
bo wszystkie dobrze znam.
Opowiem o nich wam,
bo wszystkie dobrze znam.
W bajeczkach znajdziecie rycerzy,
królewnę, co spała na wieży,
i dobrych wróżek sto,
i czarownicę złą,
i dobrych wróżek sto,
i czarownicę złą.
A kiedy się dziecko zasłucha,
to wróżki mu szepczą do ucha.
Pokochaj bajek świat na wiele, wiele lat.
Pokochaj bajek świat na wiele, wiele lat.
Dzieci udają, że biorą książkę z półki.
Otwierają ją i przewracają kartki.
jw.
jw.
jw.
jw.
Dzieci stają w rozkroku, wyprostowane.
Złożone dłonie podkładają pod policzek.
Rozkładają ręce w bok i poruszają nimi.
Robią „złą” minę, rozczapierzają palce dłoni.
Rozkładają ręce w bok i poruszają nimi.
Robią „złą” minę, rozczapierzają palce dłoni.
Przykładają dłonie do uszu.
Pochylają się do sąsiada i zasłaniają sobie dłonią usta.
Oplatają skrzyżowanymi rękami swoje ciało
Kołyszą się.

Zapamiętaj!



23 kwietnia obchodziliśmy Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich


W ciągu całego dnia pamiętaj o higienie rąk wg "6 skoków..." i stosowaniu zwrotów grzecznościowych.

W dowolnym momencie dnia wybierzcie z rodzicem buźkę, określającą Wasz nastrój.


Dzisiaj 4 maja - Święto strażaka, hutnika, stolarza, kominiarza.
Przypomnij sobie, na czym polega ich praca. Może twój tata jest strażakiem, stolarzem...możesz zrobić dla niego laurkę.

Propozycje książek dla dzieci (4-6 lat) do głośnego czytania.





Florence Atwater, Richard Atwater - "Pan Popper i jego pingwiny" 
Hans Christian Andersen - "Baśnie" 
Wiera Badalska – "Ballada o kapryśnej królewnie" 
Grażyna Bąkiewicz - "Kosmiczni odkrywcy - Franio i jego babcia" 
Jan Brzechwa – "Pan Drops i jego trupa" 
Wanda Chotomska – "Wiersze"; "Pięciopsiaczki"
Carlo Collodi - "Pinokio" 
Vaclav Ćtvrtek - "Bajki z mchu i paproci"; "O gajowym Chrobotku"; "Podróże furmana Szejtroczka" 
Iwona Czarkowska – "Biuro zagubionych zabawek" 
Dorota Gellner – "Przedszkolakom"
Eva Janikovszky – "Gdybym był dorosły" 
Grzegorz Janusz – "Misiostwo świata" 
Hanna Januszewska – "O Pleciudze" 
Roksana Jędrzejewska-Wróbel – "Sznurkowe historie", "Maleńkie Królestwo królewny Aurelki"
Lucyna Krzemieniecka - "O Jasiu Kapeluszniku" 
Åsa Lind – "Piaskowy Wilk" 
Astrid Lindgren - seria o Pippi Pończoszance; "Emil ze Smalandii"
Hugh Lofting - seria o Doktorze Dolittle 
Beata Majchrzak - "Opowieść o błękitnym psie, czyli o rzeczach trudnych dla dzieci"
Kornel Makuszyński - "Przygody Koziołka Matołka" 
Małgorzata Musierowicz - "Znajomi z zerówki" 
Alan A. Milne - "Kubuś Puchatek", Chatka Puchatka 
Pija Lindenbaum - "Nusia i bracia łosie"(seria) 
Renata Piątkowska - "Na wszystko jest sposób"; "Nie ma nudnych dni" 
Zofia Rogoszówna – "Dzieci Pana Majstra" 
Ulf Stark – "Cynamon i Trusia. Wiersze o złości i radości" (seria) Małgorzata Strzałkowska - "Leśne Głupki"; "Wiersze do poduchy", "Wyliczanki z pustej szklanki" 
Anna Świrszczyńska – "Dziwny tygrys"; "O chciwym Achmedzie" Julian Tuwim – "Pan Maluśkiewicz i wieloryb" 
Danuta Wawiłow – "Wiersze" 
Max Velthuijs - "Żabka i obcy"

Udanego dnia! Pozdrawiamy! Pani Justyna i Pani Ewa

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz