czwartek, 14 maja 2020

15.05.2020 r. (piątek)

Temat dnia: Jak poradzę sobie z hałasem?


Premiera spektaklu "Królowa Śniegu" on-line już 17 maja (niedziela) o godz. 18.00. Dowiedz się więcej:

https://szkolabaletowa.poznan.pl/krolowa-sniegu/

Możesz zobaczyć zwiastun spektaklu:

https://www.youtube.com/watch?v=Y9J2uzNsbJg&feature=youtu.be


Dzisiaj obchodzimy Święto Polskiej Muzyki i Plastyki

Poranna rozgrzewka z Alvaro Soler "Sofia"


https://www.youtube.com/watch?v=0VuUuz_ZVNI

"Jak poradzę sobie z hałasem?” – rozmowa na temat tego, jak należy dbać o swoje uszy, jak nazywa się lekarz, który zajmuje się chorobami uszu (otolaryngolog, potocznie nazwany laryngologiem) na podstawie doświadczeń dziecka, zabawy dydaktycznej i KP2.36.  

- Co to za dźwięk?


Dziecko wysłuchuje kilka różnych dźwięków, próbuje je odgadnąć. Odpowiada na pytania: Które z tych odgłosów były dla Ciebie przyjemne? Które były nieprzyjemne? Jak myślisz dlaczego? Dlaczego jedne dźwięki są dla nas przyjemne, a inne nie? Od czego to zależy? Rodzic mówi dziecku o szkodliwości hałasu dla naszego zdrowia.


- Wykonanie KP2.36 (4-latki) – odszukiwanie przedmiotów wydających ciche dźwięki.  



Praca z KP4.18a (tyko zadanie z bębenkiem) i 18b  - 5-latki




„Gdzie można usłyszeć muzykę?” – Dziecko podają swoje propozycje (miejsc typowych i nietypowych). W razie potrzeby rodzic zadaje dodatkowe pytania, np. Jak nazywa się specjalne miejsce, gdzie można słuchać koncertów muzyki klasycznej? (filharmonia) Gdzie odbywają się przedstawienia, w których głównie słychać muzykę klasyczną i śpiew? (opera) Rodzic podsuwa również następujące propozycje: kościoły, szkoły muzyczne, internet, koncerty plenerowe itd.


„Śpiewamy jak w operze” – naśladowanie mimiką, gestem i ruchem. Rodzic prezentuje dziecku na filmie dowolny utwór operowy, np. z opery Carmen. Zadaniem dziecka jest zabawa w mima i bezdźwięczne naśladowanie śpiewu operowego.  






„Jak zapisać muzykę?” – dziecko próbuje odpowiedzieć na pytanie,  zapoznanie dziecka z nutami i pięciolinią. 

Rodzic wyjaśnia, że muzykę zapisuje się za pomocą nut i linii. Prezentuje partyturę.

„Co to za linie? – zapoznanie z pięciolinią, przeliczanie linii. Rodzic rysuje na kartce duży rysunek pięciolinii. Dziecko wspólnie z rodzicem przeliczają linie (od dołu). 

„Pięciolinia – zabawa muzyczna z wprowadzeniem gamy.

Rodzic  wyjaśnia, że gdy nutka leży nisko, jej dźwięk jest niski, gdy wysoko – wysoki. Rodzic śpiewa gamę. Dziecko powtarza dźwięki za rodzicem lub za dziećmi (link).





Blok zajęć o emocjach – trema. „Jakie to uczucie?”zagadka:

Dopada cię to chwilę przed występem na scenie,
gdy śpiewasz, grasz na instrumencie lub gdy masz przedstawienie.
Czujesz niepokój przed tym przedsięwzięciem,
choć wiesz, że czeka cię miłe przyjęcie.
Gdy ktoś na ciebie patrzy, gdy oglądać cię chce,
to nieprzyjemne uczucie właśnie ogarnia cię. (
trema)
  

„Trema – Rodzic rozmawia z dzieckiem, zadaje mu pytania:

Co to jest trema? Jakie to uczucie? Kiedy można odczuwać tremę? Co się z nami dzieje gdy czujemy tremę? Czy Ty kiedyś odczuwałaś/eś tremę? W jakiej to było sytuacji? Czy było to przyjemne uczucie? Czy tremę można przezwyciężyć? Kiedy to uczucie mija?  

„Radzimy sobie z tremą” – ćwiczenie oddechowe. 

Rodzic tłumaczy dziecku, że jednym z dobrych sposobów na poradzenie sobie z odczuwaną tremą, niepokojem, zdenerwowaniem są ćwiczenia oddechowe. Proponuje mu nauczenie się ćwiczeń oddechowych w oparciu o wierszyk motywacyjny. Rodzic recytuje wiersz, a dziecko wykonuje ćwiczenie z zamkniętymi oczami, koncentrując się na własnym oddechu:

Wiem, że to potrafię, wszystko mi się uda.
Stoję mocno na dwóch nogach, ręce trzymam na udach.
Biorę głęboki wdech nosem, ręce unoszę do góry.
Wypuszczam ustami powietrze, znikają zwątpienia chmury.
I jeszcze raz wdech nosem i buzią wydech robię.
Rozluźniam się, czuję się lekko, mam już wiarę w sobie.
 
 


Dla chętnych:




„Ucho – dzięki niemu słyszę” – wykonanie modelu ucha z plasteliny (chętne dzieci).

Rodzic mówi: Narządem słuchu są uszy, to dzięki nim słyszymy. Dotknij delikatnie swoich uszu. To czego dotykasz, to małżowina uszna, część ucha zewnętrznego, bo ucho to nie tylko to, czego dotykasz, duża część aparatu słuchowego znajduje się w środku głowy – to ucho wewnętrzne. Jeszcze raz dotknij małżowiny usznej, to ona zbiera wszystkie dźwięki z otoczenia, które przedostają się do otworu w uchu – czyli wewnętrznego przewodu słuchowego. Spróbuj ulepić z plasteliny model ucha zewnętrznego.  




"Łamańce językowe" - spróbuj wyraźnie powtórzyć za rodzicem:

Kra krę mija, 
Lis ma norę,
Stół z powyłamywanymi nogami,
 
Król Karol kupił królowej Karolinie korale koloru koralowego,
Ząb – zupa zębowa, dąb – zupa dębowa  

„Kto pierwszy?” – gra z wykorzystaniem W.28–30 (5-latki)

Dziecko wypycha pionki: skrzypce, harfę, flet, pianino, fortepian, puzon. Ustawiają je na planszy. Dziecko  rzuca kostką i sprawdza, który instrument dotrze do mety jako pierwszy. 


W ciągu dnia pamiętaj o higienie rąk, stosowaniu zwrotów grzecznościowych i samodzielności, głównie podczas ubierania.
Zachowaj bezpieczeństwo podczas zabaw w ogrodzie i na podwórku.


W dowolnym momencie dnia wybierzcie z rodzicami buźkę, określającą Wasz nastrój.


Udanego ciepłego weekendu! Pozdrawiamy! Pani Justyna i Pani Ewa


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz